Mýto sa zavedie aj na cesty II. a III. triedy, ale zatiaľ s nulovou sadzbou.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 26. septembra (TASR) - Od januára budúceho roka sa rozšíri sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov. Zároveň sa zavedie plošný zákaz pre kamióny na jazdu po cestách III. triedy. Tieto a ďalšie opatrenia súvisiace s výberom mýta dnes odsúhlasila vláda v zákone o výbere mýta a viacerých vykonávacích predpisoch.
"Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.
V prípade ciest tretej triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. "Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií," dodal Kóňa. Tie na to neboli podľa jeho slov technicky a konštrukčne prispôsobené. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Zároveň prejdú zmenou aj mýtne sadzby. Od januára 2014 začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. "Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá," vyčíslil Kóňa.
Naopak, priplatia si tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park. Zvýši sa tiež mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Cieľom je podľa ministerstva to, aby autodopravcovia preferovali diaľničnú sieť a nesnažili sa ju obchádzať po cestách I. triedy vedúcich aj cez mestá a obce.
"Dopravcom sme vyhoveli aj v zavedení zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov," skonštatoval hovorca rezortu. Množstevné zľavy budú mať výhodnejšie nastavané podmienky pre nákladné autá s nosnosťou od 3,5 tony do 12 ton, pretože spôsobujú menšie opotrebenie ciest.
"Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.
V prípade ciest tretej triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. "Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií," dodal Kóňa. Tie na to neboli podľa jeho slov technicky a konštrukčne prispôsobené. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Zároveň prejdú zmenou aj mýtne sadzby. Od januára 2014 začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. "Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá," vyčíslil Kóňa.
Naopak, priplatia si tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park. Zvýši sa tiež mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Cieľom je podľa ministerstva to, aby autodopravcovia preferovali diaľničnú sieť a nesnažili sa ju obchádzať po cestách I. triedy vedúcich aj cez mestá a obce.
"Dopravcom sme vyhoveli aj v zavedení zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov," skonštatoval hovorca rezortu. Množstevné zľavy budú mať výhodnejšie nastavané podmienky pre nákladné autá s nosnosťou od 3,5 tony do 12 ton, pretože spôsobujú menšie opotrebenie ciest.
Mýto sa zavedie aj na cesty II. a III. triedy, zatiaľ s nulovou sadzbou
Elektronické mýto by sa malo od januára budúceho roku zaviesť aj na cesty II. a III. triedy. Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Takýto krok navrhuje ministerstvo dopravy v zákone o výbere mýta a vláda ho na dnešnom rokovaním odobrila.
Ministerstvo chce zaviesť mýto s nulovou sadzbou na cesty II. a III. triedy, aby monitorovalo nákladné autá na týchto komunikáciách. "Pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," opísal rezort v návrhu.
"Na cestách II. a III. triedy bude fungovať monitoring, mýto s nulovou sadzbou. Budeme schopní agregovať presné dáta o pohybe kamiónov v jednotlivých teritóriách a v šesťmesačných cyklov sa to bude prehodnocovať," priblížil po rokovaní vlády minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Výnosy zo spoplatnenia by mali byť následne viazané na výstavbu, správu a údržbu týchto ciest. Samotné náklady súvisiace so spoplatnením ciest nulovou sadzbou bude hradiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z vlastných zdrojov.
Po novom si tak budú musieť namontovať do áut mýtny prístroj, teda takzvanú palubnú jednotku, aj nákladné autá nad 3,5 tony, ktoré doteraz jazdili iba po takýchto nespoplatnených cestách. Budú musieť uzatvoriť zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, zložiť depozit za palubnú jednotku a namontovať ju. To im prinesie väčšiu administratívu aj náklady.
Zároveň sa majú zákonom od januára budúceho roku zvýšiť niektoré sadzby pokút za mýtne prehrešky a zaviesť sa má aj objektívna zodpovednosť za priestupky. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nie len vodič.
"Zvyšujeme pokuty za porušovanie pravidiel. Ukázalo sa, že zníženie pokút v minulosti viedlo k nárastu priestupkov, takže navyšujeme súčasné sadzby," vysvetlil Počiatek.
Čo sa týka výšky pokút, tá je v súčasnosti napríklad za jazdu po spoplatnenom úseku cesty bez platenia mýta vo výške 1300 eur a v blokovom konaní 700 eur. Po novom má byť vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur a v blokovom konaní vo výške stonásobku nedoplatku mýta, najviac 1500 eur. "Ak nie je možné určiť výšku nedoplatku mýta, uloží sa pokuta vo výške 1500 eur," doplnilo ministerstvo.
Ministerstvo odhaduje, že pokuty za mýtne prehrešky by mali v roku 2014 štátu priniesť 14,66 milióna eur. Na roky 2015 a 2016 už štát odhaduje nižší príjem. V roku 2015 očakáva sumu 13,18 milióna eur a v roku 2016 by to malo byť 11,9 milióna eur.
V súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti však štát prijme aj viac pracovníkov na okresné úrady, ktoré sa budú priestupkami v oblasti mýta zaoberať. Má ísť o 15 nových pracovníkov a náklady na nich sa na rok 2014 odhadujú na 237.019 eur.
Elektronické mýto by sa malo od januára budúceho roku zaviesť aj na cesty II. a III. triedy. Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Takýto krok navrhuje ministerstvo dopravy v zákone o výbere mýta a vláda ho na dnešnom rokovaním odobrila.
Ministerstvo chce zaviesť mýto s nulovou sadzbou na cesty II. a III. triedy, aby monitorovalo nákladné autá na týchto komunikáciách. "Pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," opísal rezort v návrhu.
"Na cestách II. a III. triedy bude fungovať monitoring, mýto s nulovou sadzbou. Budeme schopní agregovať presné dáta o pohybe kamiónov v jednotlivých teritóriách a v šesťmesačných cyklov sa to bude prehodnocovať," priblížil po rokovaní vlády minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD).
Výnosy zo spoplatnenia by mali byť následne viazané na výstavbu, správu a údržbu týchto ciest. Samotné náklady súvisiace so spoplatnením ciest nulovou sadzbou bude hradiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z vlastných zdrojov.
Po novom si tak budú musieť namontovať do áut mýtny prístroj, teda takzvanú palubnú jednotku, aj nákladné autá nad 3,5 tony, ktoré doteraz jazdili iba po takýchto nespoplatnených cestách. Budú musieť uzatvoriť zmluvu s prevádzkovateľom mýtneho systému, zložiť depozit za palubnú jednotku a namontovať ju. To im prinesie väčšiu administratívu aj náklady.
Zároveň sa majú zákonom od januára budúceho roku zvýšiť niektoré sadzby pokút za mýtne prehrešky a zaviesť sa má aj objektívna zodpovednosť za priestupky. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nie len vodič.
"Zvyšujeme pokuty za porušovanie pravidiel. Ukázalo sa, že zníženie pokút v minulosti viedlo k nárastu priestupkov, takže navyšujeme súčasné sadzby," vysvetlil Počiatek.
Čo sa týka výšky pokút, tá je v súčasnosti napríklad za jazdu po spoplatnenom úseku cesty bez platenia mýta vo výške 1300 eur a v blokovom konaní 700 eur. Po novom má byť vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur a v blokovom konaní vo výške stonásobku nedoplatku mýta, najviac 1500 eur. "Ak nie je možné určiť výšku nedoplatku mýta, uloží sa pokuta vo výške 1500 eur," doplnilo ministerstvo.
Ministerstvo odhaduje, že pokuty za mýtne prehrešky by mali v roku 2014 štátu priniesť 14,66 milióna eur. Na roky 2015 a 2016 už štát odhaduje nižší príjem. V roku 2015 očakáva sumu 13,18 milióna eur a v roku 2016 by to malo byť 11,9 milióna eur.
V súvislosti so zavedením objektívnej zodpovednosti však štát prijme aj viac pracovníkov na okresné úrady, ktoré sa budú priestupkami v oblasti mýta zaoberať. Má ísť o 15 nových pracovníkov a náklady na nich sa na rok 2014 odhadujú na 237.019 eur.