Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

Mýto sa zavedie i na cesty II. a III. triedy, zatiaľ s nulovou sadzbou

Ilustračné foto Foto: TASR

Zároveň sa zákonom od januára budúceho roku zvýšia niektoré sadzby pokút za mýtne prehrešky a zavedie sa aj objektívna zodpovednosť za priestupky.

Bratislava 27. novembra (TASR) - Elektronické mýto sa od januára budúceho roku zavedie aj na cesty II. a III. triedy. Zatiaľ však s nulovou sadzbou. Takýto krok navrhlo ministerstvo dopravy v zákone o výbere mýta a poslanci Národnej rady (NR) SR ho dnes schválili.

Ministerstvo zavádza mýto s nulovou sadzbou na týchto cestách, aby monitorovalo nákladné autá na nich. "Pričom následne môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu najvyťaženejších úsekov ciest II. a III. triedy," opísal rezort v návrhu.

Výnosy zo spoplatnenia by mali byť následne viazané na výstavbu, správu a údržbu týchto ciest. Samotné náklady súvisiace so spoplatnením ciest nulovou sadzbou bude hradiť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) z vlastných zdrojov.

Zároveň sa zákonom od januára budúceho roku zvýšia niektoré sadzby pokút za mýtne prehrešky a zavedie sa aj objektívna zodpovednosť za priestupky. To znamená, že zodpovednosť za mýtne prehrešky bude niesť aj majiteľ nákladného auta, nielen vodič.

Čo sa týka výšky pokút, tá je v súčasnosti napríklad za jazdu po spoplatnenom úseku cesty bez platenia mýta vo výške 1300 eur a v blokovom konaní 700 eur. Po novom bude vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur a v blokovom konaní vo výške stonásobku nedoplatku mýta, najviac 1500 eur. "Ak nie je možné určiť výšku nedoplatku mýta, uloží sa pokuta vo výške 1500 eur," doplnilo ministerstvo.

Na základe zákona o výbere mýta a jeho viacerých vykonávacích predpisoch sa zároveň od januára budúceho roka rozšíri sieť mýtom spoplatnených ciest I. triedy o 225 kilometrov. Súčasne sa zavedie aj plošný zákaz pre kamióny na jazdu po cestách III. triedy. "Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Čo sa týka rozšírenia spoplatnených ciest I. triedy, podľa ministerstva má ísť o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov.

V prípade ciest tretej triedy sa plošný zákaz prejazdu týka nákladných áut nad 12 ton, výnimka platí len pre dopravnú obsluhu. "Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií," dodal Kóňa. Tie na to neboli podľa jeho slov technicky a konštrukčne prispôsobené. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.

Zároveň prejdú zmenou aj mýtne sadzby. Od januára 2014 začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. "Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá," vyčíslil Kóňa.

Naopak, priplatia si tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park. Zvýši sa tiež mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. A súčasne sa zavedú zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov.