Od 1. júla bude štát komunikovať s firmami prostredníctvom elektronických schránok.
Autor TASR
Bratislava 25. marca (TASR) – Do povinnej aktivácie elektronických schránok právnických osôb zostáva 15 týždňov. Od 1. júla 2017 im budú úradné rozhodnutia či oznámenia zasielané výhradne prostredníctvom e-schránok. Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES) upozorňuje, že na elektronickú komunikáciu so štátom je pripravených iba 49 % štatutárov a ich počet rastie pomaly.
Z celkového počtu 213.182 štatutárov právnických osôb so sídlom v SR zapísaných v obchodnom registri má vydaný občiansky preukaz s čipom a bezpečnostným osobným kódom (BOK) 104.618. Takmer 35.000 štatutárov disponuje občianskym preukazom s čipom, no neaktivovali si k nemu BOK.
Od 1. júla bude štát komunikovať s firmami prostredníctvom elektronických schránok. Štatutári budú do nich prijímať úradné rozhodnutia od orgánov verejnej moci a, naopak, sami môžu smerom na úrady realizovať podania, ktoré predtým robili papierovo. Elektronická komunikácia bude pre podnikateľov povinnosťou, ale pre občanov je podľa NASES zároveň príležitosťou.
„Elektronické schránky vedia nielen podnikateľom, ale i občanom priniesť výhody už v súčasnosti. Jednou z výhod elektronickej komunikácie je možnosť realizovať podanie bez ohľadu na úradné hodiny, teda kedykoľvek a odkiaľkoľvek, stačí iba počítač a prístup k internetu,“ vysvetľuje riaditeľka sekcie prevádzky aplikácií NASES Andrea Janotová.
Do elektronickej schránky sa možno prihlásiť cez portál www.slovensko.sk. Na prístup do schránok potrebujú štatutári a konatelia firiem občiansky preukaz s čipom a aktivovaným BOK, prístup na internet, čítačku a príslušný softvér.
O vydanie občianskeho preukazu s čipom či aktiváciu BOK možno požiadať na ktoromkoľvek zo 76 oddelení dokladov na celom Slovensku. Aktuálne je priemerná čakacia lehota na podanie žiadosti 22 minút. Pri prevzatí dokladu NASES odporúča požiadať aj o certifikáty potrebné k vytvoreniu kvalifikovaného elektronického podpisu. Každý, kto požiada o certifikáty, dostane bezplatne čítačku.
„Dôrazne upozorňujeme štatutárov, aby si vybavenie dokladov nenechávali na poslednú chvíľu. S blížiacou sa sezónou cestovných dokladov sa čakacie doby začnú výrazne predlžovať,“ uviedol riaditeľ odboru dokladov a evidencií Prezídia Policajného zboru Rudolf Hlavatý.
Ako dodal, pracovisko dokladov by mali čo najskôr navštíviť aj tí štatutári, ktorí síce majú občiansky preukaz s čipom, ale chýba im BOK. Bez neho sa totiž do e-schránky neprihlásia.
Celkovo je podľa NASES k dispozícii viac ako 1500 elektronických služieb a občania a podnikatelia môžu zasielať podania elektronicky na viac ako 8000 orgánov verejnej moci. V prípade otázok sú k dispozícii pracovníci ústredného kontaktného centra, a to od pondelka do piatka od 8.00 do 18.00 h, v stredy až do 21.00 h.