Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Na Slovensku by malo v roku 2020 byť 10.000 až 25.000 elektromobilov

Druhý ročník Roadshow elektromobilov sa konal v sobotu 16. mája 2015 v rámci európskej etapovej jazdy elektromobilov cez 9 hlavných miest Európy s názvom eTour Europe. Podujatie sa uskutočnilo na parkovisku pri Novej budove Slovenského národného divadla na Landererovej ulici v Bratislave. Na snímke atmosféra Roadshow elektromobilov. Foto: TASR/Štefan Puškáš

Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska taktiež pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív.

Bratislava 17. mája (TASR) - Na Slovensku by mohlo v roku 2020 jazdiť 10.000 až 25.000 elektrických a tzv. plug-in hybridných vozidiel. Vyplýva to z návrhu Stratégie rozvoja elektromobility v SR a jej vplyvu na národné hospodárstvo, ktorý do pripomienkového konania predložilo Ministerstvo hospodárstva (MH) SR. V Rakúsku by v rovnakom roku malo jazdiť 250.000 a v Nemecku približne 1 milión elektromobilov.

"Stratégia je vypracovaná v snahe napomôcť rozvoju automobilového priemyslu so zameraním na jeho významnú podskupinu, akou je elektromobilita. Cieľom materiálu je identifikovať príležitosti a odporučiť opatrenia, ktoré v dlhodobom horizonte identifikujú prínosy elektromobility, ktoré vyplývajú z jej pozitívnych vplyvov na životné prostredie, verejné zdravie, priemysel a vedu, výskum a inovácie," priblížil rezort hospodárstva.



Význam elektrickej mobility vo svete podľa stratégie dlhodobo vzrastá. Vo viacerých krajinách už boli pripravené alebo sa pripravujú národné politiky zohľadňujúce alternatívne pohony, realizujú sa pilotné projekty a dochádza k integrácii elektromobility do dopravných systémov. "Slovensko, žiaľ, v tomto vývoji zaostáva nielen za lídrami, ale aj okolitými krajinami v regióne," upozornilo ministerstvo hospodárstva.

MH SR zároveň pripomenulo, že význam elektromobility je nepriamo zvýraznený aj v Programovom vyhlásení vlády SR na roky 2012 až 2016, v ktorom vládny kabinet deklaruje dôraz na trvalo udržateľnú mobilitu. Dôležitosť elektromobility a význam jej inštitucionalizácie na úrovni EÚ potvrdzuje aj eurosmernica o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.

Elektromobilita je podľa materiálu okrem automobilového priemyslu mimoriadne dôležitá aj pre ďalšie stránky národného hospodárstva. "Odber elektrickej energie pre nabíjanie elektrických vozidiel bude v prevažnej miere smerovaný do hodín mimo špičky odberovej krivky, čo prinesie efektívnejšie využívanie elektroenergetických zdrojov, prenosovej a distribučnej sústavy."

Využívanie elektrických vozidiel predstavuje podľa stratégie významné zníženie hluku a emisií pochádzajúcich z dopravy s pozitívnym dopadom na zvyšovanie kvality života. V podmienkach slovenskej energetickej sústavy, ktorá umožňuje produkciu elektrickej energie s nízkym emisným faktorom oxidu uhličitého, pevných častíc a ďalších škodlivín, by rozvoj elektromobility perspektívne znamenal celkové zníženie emisií. Po dostavbe ďalších plánovaných zdrojov a s postupným rastom podielu obnoviteľných zdrojov, sa tento benefit ešte zvýši.

Elektromobilita môže z dlhodobého hľadiska taktiež pozitívne ovplyvniť vyššie využívanie alternatívnych palív v doprave, čím prispeje k zníženiu závislosti Slovenska od dovozu motorových palív.

Elektromobilita, respektíve elektrická mobilita je cestný dopravný systém založený na dopravných prostriedkoch, ktoré sú poháňané elektrickou energiou. Centrálnym elementom takéhoto dopravného systému sú elektrické vozidlá, doplnené o nabíjaciu infraštruktúru, vhodné informačné technológie a legislatívu. Okrem budovania nabíjacej infraštruktúry nevyžaduje elektromobilita žiadne špeciálne zásahy do cestnej infraštruktúry.