Podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii dosiahol 46,8 % a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 %.
Autor TASR
Bratislava 10. januára (TASR) - Na Slovensku sa podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR) aj v minulom roku vyrobilo viac ako milión vozidiel. Produkcia v automobilových závodoch Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia, PSA Group Slovakia a Jaguar Land Rover dosiahla spolu podľa predbežných výsledkov viac ako 1.080.000 vozidiel.
Ako uviedol vo štvrtok v Bratislave na výročnom stretnutí s médiami prezident ZAP SR Alexander Matušek, podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii dosiahol 46,8 % a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 %. Už niekoľko rokov Slovensko vedie svetový rebríček v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, a to počtom 198 áut.
Podľa jeho slov si však treba uvedomiť, že automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny. Tento rok bude preto mimoriadne náročný. ZAP SR definoval bariéry ďalšieho napredovania a zachovania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, o ktorých rokovali s predsedom vlády a vybranými ministrami. Výsledkom bolo uznesenie, ktoré riešilo otázky dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily a opatrenia v systéme duálneho vzdelávania.
ZAP SR sa aktívne podieľal aj na príprave stratégií hospodárskej politiky, životného prostredia, rozvoja elektromobility, či na príprave rozvoja aplikovaného výskumu a inovácií. Aktívne participoval aj pri otvorení trhu práce pre pracovníkov z tretích krajín, na zvýšení mobility pracovnej sily, či pri rekvalifikačných projektoch. Posun nastal aj v projekte duálneho vzdelávania a pozitívna je aj akreditácia študijného odboru „Profesijný bakalár.“ Okrem toho v rámci propagácie technického a prírodovedného vzdelávania zväz realizoval Automobil Junior Akadémiu a pokračoval v projekte SPICE a udeľovaní ceny ZAP SR za najlepšiu diplomovú prácu.
"Tento rok bude automobilový priemysel v znamení prípravy na globálne výzvy, ktoré súvisia hlavne s legislatívou v oblasti znižovania emisií, dôsledkom čoho nastane rozvoj trhu s vozidlami na alternatívny pohon. To prinesie zmeny v štandardnom ponímaní mobility a dopady na výrobu vozidiel a dielov. Preto budeme aj v roku 2019 pokračovať v definovaní bariér a potrieb ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu a budeme žiadať vládu o aktívny dialóg," zdôraznil Matušek.
Na zabezpečenie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je podľa ZAP SR potrebné odstrániť nestabilitu a slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Je nevyhnutné zabrániť rýchlemu a nepredvídateľnému nárastu nákladov zamestnávateľov. Problémom zostáva aj nízka úroveň výskumno-vývojových aktivít, nedostatočný rozvoj systému spolupráce akademickej obce a priemyslu pri aplikovanej vede, výskume a inováciách. Nízka je aj úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility.
Ako uviedol vo štvrtok v Bratislave na výročnom stretnutí s médiami prezident ZAP SR Alexander Matušek, podiel výroby automobilov na celkovej priemyselnej produkcii dosiahol 46,8 % a automobilový priemysel sa na priemyselnom exporte Slovenska podieľal 35 %. Už niekoľko rokov Slovensko vedie svetový rebríček v počte vyrobených automobilov na 1000 obyvateľov, a to počtom 198 áut.
Podľa jeho slov si však treba uvedomiť, že automobilový priemysel čakajú v krátkej budúcnosti významné zmeny. Tento rok bude preto mimoriadne náročný. ZAP SR definoval bariéry ďalšieho napredovania a zachovania konkurencieschopnosti automobilového priemyslu, o ktorých rokovali s predsedom vlády a vybranými ministrami. Výsledkom bolo uznesenie, ktoré riešilo otázky dostupnosti kvalifikovanej pracovnej sily a opatrenia v systéme duálneho vzdelávania.
ZAP SR sa aktívne podieľal aj na príprave stratégií hospodárskej politiky, životného prostredia, rozvoja elektromobility, či na príprave rozvoja aplikovaného výskumu a inovácií. Aktívne participoval aj pri otvorení trhu práce pre pracovníkov z tretích krajín, na zvýšení mobility pracovnej sily, či pri rekvalifikačných projektoch. Posun nastal aj v projekte duálneho vzdelávania a pozitívna je aj akreditácia študijného odboru „Profesijný bakalár.“ Okrem toho v rámci propagácie technického a prírodovedného vzdelávania zväz realizoval Automobil Junior Akadémiu a pokračoval v projekte SPICE a udeľovaní ceny ZAP SR za najlepšiu diplomovú prácu.
"Tento rok bude automobilový priemysel v znamení prípravy na globálne výzvy, ktoré súvisia hlavne s legislatívou v oblasti znižovania emisií, dôsledkom čoho nastane rozvoj trhu s vozidlami na alternatívny pohon. To prinesie zmeny v štandardnom ponímaní mobility a dopady na výrobu vozidiel a dielov. Preto budeme aj v roku 2019 pokračovať v definovaní bariér a potrieb ďalšieho rozvoja automobilového priemyslu a budeme žiadať vládu o aktívny dialóg," zdôraznil Matušek.
Na zabezpečenie konkurencieschopnosti automobilového priemyslu je podľa ZAP SR potrebné odstrániť nestabilitu a slabú predvídateľnosť podnikateľského prostredia. Je nevyhnutné zabrániť rýchlemu a nepredvídateľnému nárastu nákladov zamestnávateľov. Problémom zostáva aj nízka úroveň výskumno-vývojových aktivít, nedostatočný rozvoj systému spolupráce akademickej obce a priemyslu pri aplikovanej vede, výskume a inováciách. Nízka je aj úroveň rozvoja mobility na báze alternatívnych pohonov a prípravy na nové formy mobility.