Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 7. január 2025Meniny má Bohuslava
< sekcia Ekonomika

Nakupovanie online sa stáva pre Rakúšanov rutinou

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP

Najobľúbenejším spôsobom platby sú faktúry, ktoré využíva 88 % respondentov a viac než polovica (59 %) platí stále bankovým prevodom.

Viedeň 26. mája (TASR) - Nakupovanie online sa pre mnohých Rakúšanov stáva každodennou rutinou. Ako vyplýva z prieskumu mienky, ktorý pre spoločnosť Mastercard Austria vykonal inštitút pre prieskum trhu GfK, 85 % opýtaných minimálne raz za mesiac kúpi niečo na internete. Najčastejšie ide o elektroniku, odevy, vstupenky na kultúrne podujatia a streamingové služby.

Najobľúbenejším spôsobom platby sú faktúry, ktoré využíva 88 % respondentov a viac než polovica (59 %) platí stále bankovým prevodom. "Fakt, že platby na faktúru alebo dokonca platba bankovým prevodom sú v elektronickom obchode stále tak rozšírené, je do určitej miery prekvapením, keďže tieto spôsoby platby v porovnaní s automatizovanými riešeniami vyžadujú od používateľov viac námahy," cituje agentúra APA predstaviteľa Mastercard Austria Piotra Kwasniaka. V prípade platby na faktúru je, navyše, vyššie riziko chyby.

Druhým obľúbeným spôsobom platby sú kreditné karty, ktoré využíva 74 % respondentov. Na treťom mieste (73 %) je nákup formou inkasa, keď zákazník poskytne údaje o účte a predajca si prostredníctvom svojej banky vyžiada platbu z účtu zákazníka. Iba 16 % respondentov využíva iné platobné možnosti, napríklad Apple Pay.

Dôležitou otázkou je bezpečnosť platby. Viac než polovica opýtaných (53 %) sa práve z tohto dôvodu rozhoduje pre platbu na faktúru a 43 % s pomocou kreditnej karty. Pohodlnosť platby je dôležitá len pre 19 % respondentov.

Vo všeobecnosti platí, že pandémia nového koronavírusu zvýšila záujem o online nákupy v Rakúsku. Z prieskumu vyplynulo že 71 % respondentov od začiatku pandémie začalo viac nakupovať na internete. Minimálne raz mesačne tak robí 85 % opýtaných a 42 % dokonca aspoň raz do týždňa.

V dvoch tretinách nákupoch ide o elektroniku (62 %) alebo odevy (61 %). Viac než polovica respondentov nakupuje knihy a hry (58 %) alebo vstupenky na kultúrne podujatia (54 %). Obľúbené sú aj streamingové služby ako Netflix či Spotify, za ktoré si platí 47 % opýtaných.

Prieskum vykonal GfK v januári tohto roka a zúčastnilo sa na ňom 3500 Rakúšanov vo veku nad 18 rokov.