Predaj má vzhľadom k tomu, že sa tovar nedá vyskúšať, svoje špecifiká.
Autor TASR
Bratislava 12. decembra (TASR) - Darčeky nakupované v internetovom obchode, ktoré sú k dispozícii na sklade, bývajú zvyčajne expedované počas jedného až dvoch pracovných dní. Kupujúci majú 14 dní na to, aby sa rozhodli, či im tovar vyhovuje. Nevzťahuje sa to však na všetky prípady. Predaj má vzhľadom k tomu, že sa tovar nedá vyskúšať, svoje špecifiká, na ktoré TASR upozornil výkonný riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektronický obchod (SAEC) Jozef Dvorský.
"Spotrebiteľ môže od kúpnej zmluvy bez udania dôvodu a bez penalizácie v lehote 14 dní od prevzatia tovaru odstúpiť a dostať naspäť svoje peniaze. Nevzťahuje sa to na tých, ktorí nakupujú tovar na IČO. Vrátiť nemožno taký tovar, ktorý bol zhotovený podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, vyrobený na mieru, alebo určený osobitne pre jedného spotrebiteľa. Ani taký, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze. Rovnako ani tovar s ochranným obalom, ktorý bol po dodaní porušený a z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov nie je vhodné vrátiť ho. Nevracia sa ani tovar určený na jednorazové použitie, alebo ak rýchlo podlieha skaze," vyčíslil niektoré prípady Dvorský. Vzťahuje sa to aj na zvukové, obrazové, zvukovoobrazové záznamy, knihy alebo počítačové softvéry, ktoré sa predávajú v ochrannom obale a ten spotrebiteľ porušil. "Kupujúci by nemali strhávať ochranné fólie z obrazoviek a displejov, odstrihávať visačky z odevov," poradil Dvorský.
V ostatných prípadoch majú kupujúci právo v rámci 14 dní tovar rozbaliť a odskúšať obdobným spôsobom, ako to robia v klasickom kamennom obchode.
"S tovarom by mali nakladať v takom rozsahu, aký je potrebný na zistenie jeho povahy, vlastností a funkčnosti. Avšak, ak ho používali nad rámec tohto vymedzenia, zodpovedajú za zníženie jeho hodnoty. Predávajúci má po vrátení nárok na úhradu nákladov na opravu tovaru a jeho uvedenie do pôvodného stavu. Preto, ak sú istí, že si darček nechajú, mali by sa pri jeho prezeraní a skúšaní správať tak, ako keď ho nakupujú priamo v kamennej predajni," poradil šéf SAEC.
Náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ. Pre reklamácie platia rovnaké pravidlá ako pri nákupe v klasických kamenných obchodoch. Spôsob ich uplatňovania určuje reklamačný poriadok internetového obchodu, ktorý si treba preštudovať ešte pred nákupom. "Tovary menších rozmerov je zvyčajne potrebné dopraviť na prevádzku alebo do špecializovaného servisu, napríklad poštou alebo osobne. Tovary väčších rozmerov, napríklad nábytok, väčšinou príde obhliadnuť servisný technik priamo na miesto," dodal Dvorský.
Všetky tieto pravidlá sa vzťahujú len na prevádzkovateľov registrovaných v slovenskom obchodnom registri. Niektoré obchody môžu mať svoje stránky lokalizované v slovenskom jazyku, ale sídlo prevádzkovateľa môže byť inde. V takýchto prípadoch sa na internetový obchod vzťahuje legislatíva príslušnej krajiny podľa sídla jeho prevádzkovateľa.
"Spotrebiteľ môže od kúpnej zmluvy bez udania dôvodu a bez penalizácie v lehote 14 dní od prevzatia tovaru odstúpiť a dostať naspäť svoje peniaze. Nevzťahuje sa to na tých, ktorí nakupujú tovar na IČO. Vrátiť nemožno taký tovar, ktorý bol zhotovený podľa osobitných požiadaviek spotrebiteľa, vyrobený na mieru, alebo určený osobitne pre jedného spotrebiteľa. Ani taký, ktorý podlieha rýchlemu zníženiu akosti alebo skaze. Rovnako ani tovar s ochranným obalom, ktorý bol po dodaní porušený a z dôvodu ochrany zdravia alebo z hygienických dôvodov nie je vhodné vrátiť ho. Nevracia sa ani tovar určený na jednorazové použitie, alebo ak rýchlo podlieha skaze," vyčíslil niektoré prípady Dvorský. Vzťahuje sa to aj na zvukové, obrazové, zvukovoobrazové záznamy, knihy alebo počítačové softvéry, ktoré sa predávajú v ochrannom obale a ten spotrebiteľ porušil. "Kupujúci by nemali strhávať ochranné fólie z obrazoviek a displejov, odstrihávať visačky z odevov," poradil Dvorský.
V ostatných prípadoch majú kupujúci právo v rámci 14 dní tovar rozbaliť a odskúšať obdobným spôsobom, ako to robia v klasickom kamennom obchode.
"S tovarom by mali nakladať v takom rozsahu, aký je potrebný na zistenie jeho povahy, vlastností a funkčnosti. Avšak, ak ho používali nad rámec tohto vymedzenia, zodpovedajú za zníženie jeho hodnoty. Predávajúci má po vrátení nárok na úhradu nákladov na opravu tovaru a jeho uvedenie do pôvodného stavu. Preto, ak sú istí, že si darček nechajú, mali by sa pri jeho prezeraní a skúšaní správať tak, ako keď ho nakupujú priamo v kamennej predajni," poradil šéf SAEC.
Náklady na vrátenie tovaru znáša spotrebiteľ. Pre reklamácie platia rovnaké pravidlá ako pri nákupe v klasických kamenných obchodoch. Spôsob ich uplatňovania určuje reklamačný poriadok internetového obchodu, ktorý si treba preštudovať ešte pred nákupom. "Tovary menších rozmerov je zvyčajne potrebné dopraviť na prevádzku alebo do špecializovaného servisu, napríklad poštou alebo osobne. Tovary väčších rozmerov, napríklad nábytok, väčšinou príde obhliadnuť servisný technik priamo na miesto," dodal Dvorský.
Všetky tieto pravidlá sa vzťahujú len na prevádzkovateľov registrovaných v slovenskom obchodnom registri. Niektoré obchody môžu mať svoje stránky lokalizované v slovenskom jazyku, ale sídlo prevádzkovateľa môže byť inde. V takýchto prípadoch sa na internetový obchod vzťahuje legislatíva príslušnej krajiny podľa sídla jeho prevádzkovateľa.