Celkový index dôvery spotrebiteľov si pohoršil o 8 bodov na výsledných -9 bodov.
Autor TASR
Bratislava 3. augusta (TASR) - Dôvera britských spotrebiteľov po referende o vystúpení z Európskej únie (EÚ) sa prepadla na najnižšiu úroveň za 21 rokov. Vyplýva to z Barometra spotrebiteľskej dôvery, ktorý zrealizovala spoločnosť GfK. Celkový index dôvery spotrebiteľov si pohoršil o 8 bodov na výsledných -9 bodov.
Nálada britských spotrebiteľov sa zhoršila vo viacerých oblastiach. Medzi priaznivcami zotrvania v únii dosiahol index hodnotu -13, zatiaľ čo zástancovia brexitu boli optimistickejší a index dosiahol hodnotu -5 bodov. "Zažívame obdobie neistoty a stali sme sa svedkami prudkého poklesu dôvery, čo jasne dokladajú aj jednotlivé zložky indexu, keďže všetky bez výnimky zaznamenali stratu. Vôbec najviac sa zhoršili očakávania vývoja hospodárskej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch," priblížil vedúci oddelenia pre výskum dynamiky trhu v GfK Joe Staton.
Britskí spotrebitelia majú obavy o budúci vývoj ekonomiky. Ukázalo sa, že každý šiesty Brit (60 %) sa domnieva, že hospodárska situácia sa počas nasledujúcich 12 mesiacov zhoršila, čo je oproti júnovým 46 % výraznejší nárast. Naopak, počet spotrebiteľov, ktorí očakávajú zlepšenie, sa od júna znížil z 27 % na súčasných 20 %. Zvýšil sa aj podiel ľudí, ktorí očakávajú v najbližšom roku prudký nárast cien.
Miera poklesu dôvery sa značne líši medzi jednotlivými regiónmi. Na severe Anglicka došlo k prepadu o 19 bodov, v Škótsku o 11 bodov a na juhu vrátane Londýna bola strata iba dva body.
Znížila sa aj spotrebiteľská dôvera medzi mladými ľuďmi vo veku od 16 do 29 rokov, a to o 13 bodov. Táto skupina však podľa výsledkov prieskumu zostáva najoptimistickejšia zo všetkých vekových kategórií.
Z hľadiska výšky príjmov bol najprudší pokles dôvery zaznamenaný v domácnostiach s príjmami na úrovni 25.000 (29.652 eur) až 49.999 libier ročne, a to o 16 bodov. "Naša analýza napovedá, že spotrebitelia budú mať tendenciu menej utrácať najmä v sektoroch ako je cestovanie, móda a životný štýl, domácnosť a bývanie, záľuby i potraviny," uviedla spoločnosť. Skúsenosti z predchádzajúcich období neistoty pritom ukázali, že Briti sa uchýlili k známym značkám, ktoré si obľúbili a dôverujú im, pretože sú pre nich zárukou kvality a ponúkajú dobrý pomer ceny a výkonu. "Pokiaľ teda spoločnosti chcú adekvátne reagovať na aktuálne obavy spotrebiteľov, musia dobre odhadnúť ich potreby a vyjsť im v ústrety," dodala GfK.
Spoločnosť zrealizovala prieskum od 30. júna do 5. júla 2016 a jeho cieľom bolo zachytiť náladu britských spotrebiteľov tesne po rozhodnutí o vystúpení krajiny z únie, ktoré bolo 24. júna. Prieskum sa uskutočnil online medzi 2002 spotrebiteľmi.
Nálada britských spotrebiteľov sa zhoršila vo viacerých oblastiach. Medzi priaznivcami zotrvania v únii dosiahol index hodnotu -13, zatiaľ čo zástancovia brexitu boli optimistickejší a index dosiahol hodnotu -5 bodov. "Zažívame obdobie neistoty a stali sme sa svedkami prudkého poklesu dôvery, čo jasne dokladajú aj jednotlivé zložky indexu, keďže všetky bez výnimky zaznamenali stratu. Vôbec najviac sa zhoršili očakávania vývoja hospodárskej situácie v nasledujúcich 12 mesiacoch," priblížil vedúci oddelenia pre výskum dynamiky trhu v GfK Joe Staton.
Britskí spotrebitelia majú obavy o budúci vývoj ekonomiky. Ukázalo sa, že každý šiesty Brit (60 %) sa domnieva, že hospodárska situácia sa počas nasledujúcich 12 mesiacov zhoršila, čo je oproti júnovým 46 % výraznejší nárast. Naopak, počet spotrebiteľov, ktorí očakávajú zlepšenie, sa od júna znížil z 27 % na súčasných 20 %. Zvýšil sa aj podiel ľudí, ktorí očakávajú v najbližšom roku prudký nárast cien.
Miera poklesu dôvery sa značne líši medzi jednotlivými regiónmi. Na severe Anglicka došlo k prepadu o 19 bodov, v Škótsku o 11 bodov a na juhu vrátane Londýna bola strata iba dva body.
Znížila sa aj spotrebiteľská dôvera medzi mladými ľuďmi vo veku od 16 do 29 rokov, a to o 13 bodov. Táto skupina však podľa výsledkov prieskumu zostáva najoptimistickejšia zo všetkých vekových kategórií.
Z hľadiska výšky príjmov bol najprudší pokles dôvery zaznamenaný v domácnostiach s príjmami na úrovni 25.000 (29.652 eur) až 49.999 libier ročne, a to o 16 bodov. "Naša analýza napovedá, že spotrebitelia budú mať tendenciu menej utrácať najmä v sektoroch ako je cestovanie, móda a životný štýl, domácnosť a bývanie, záľuby i potraviny," uviedla spoločnosť. Skúsenosti z predchádzajúcich období neistoty pritom ukázali, že Briti sa uchýlili k známym značkám, ktoré si obľúbili a dôverujú im, pretože sú pre nich zárukou kvality a ponúkajú dobrý pomer ceny a výkonu. "Pokiaľ teda spoločnosti chcú adekvátne reagovať na aktuálne obavy spotrebiteľov, musia dobre odhadnúť ich potreby a vyjsť im v ústrety," dodala GfK.
Spoločnosť zrealizovala prieskum od 30. júna do 5. júla 2016 a jeho cieľom bolo zachytiť náladu britských spotrebiteľov tesne po rozhodnutí o vystúpení krajiny z únie, ktoré bolo 24. júna. Prieskum sa uskutočnil online medzi 2002 spotrebiteľmi.