Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 27. december 2024Meniny má Filoména
< sekcia Ekonomika

Nálada spotrebiteľov v eurozóne vzrástla takmer na 2,5-ročné maximum

Ilustračné foto. Foto: Teraz.sk - Hana Štefánková

Poukázali na to predbežné výsledky prieskumu Európskej komisie.

Brusel 24. júla (TASR) - Nálada spotrebiteľov v eurozóne pokračovala v raste aj v júli, šiesty mesiac po sebe, pričom dosiahla najvyššiu úroveň takmer za 2,5 roka. Poukázali na to predbežné výsledky prieskumu Európskej komisie. TASR o tom informuje na základe správ portálov RTTNews a tradingeconomics.

Index spotrebiteľskej dôvery v eurozóne dosiahol v júli -13 bodov po -14 bodoch v predchádzajúcom mesiaci. Dostal sa tak na najvyššiu úroveň od februára 2022, v ktorom predstavoval -9,4 bodu. Zároveň prekonal očakávania ekonómov, ktorí počítali s miernejším zlepšením nálady a indexom na úrovni -13,4 bodu.

Náladu spotrebiteľov v menovej únii do veľkej miery podporilo rozhodnutie Európskej centrálnej banky (ECB) z júna znížiť prvýkrát od roku 2019 úrokové sadzby. ECB tak reagovala na postupné zmierňovanie inflácie. Navyše, trhy čakajú na septembrovom zasadnutí ECB ďalšiu redukciu úrokových sadzieb a nevylučujú ani zníženie sadzieb v decembri.

Nálada spotrebiteľov sa zlepšila aj v širšej Európskej únii. Podľa údajov Európskej komisie index spotrebiteľskej dôvery pre celú EÚ dosiahol v júli -12,2 bodu, zatiaľ čo v júni predstavoval -12,9 bodu. Podrobnejšie údaje o vývoji spotrebiteľskej dôvery zverejní EK 30. júla.


Rast aktivity v súkromnom sektore eurozóny sa v júli zastavil



Rast aktivity v súkromnom sektore eurozóny sa v júli zastavil, keďže vlažná expanzia v dominantnom sektore služieb nedokázala kompenzovať hlbší pokles vo výrobnom sektore. Ukázali to v stredu predbežné výsledky prieskumu spoločnosti S&P Global a Komerčnej banky v Hamburgu (Hamburg Commercial Bank, HCOB). TASR o tom informuje na základe správy Reuters.

Prieskum odhalil, že kombinovaný index nákupných manažérov pre sektory služieb aj výroby v eurozóne (Purchasing Managers Index, PMI), ktorý sa považuje za dobrý ukazovateľ celkového ekonomického zdravia euroregiónu, po očistení od sezónnych vplyvov v júli 2024 klesol na 50,1 bodu z júnových 50,9 bodu. To je len tesne nad hranicou 50 bodov, ktorá oddeľuje rast aktivity od poklesu. A horší výsledok než 51,1 bodu, ktoré očakávali analytici.

Vyhliadky na zlepšenie v budúcom roku opäť zoslabli, čo signalizuje, že podnikoví manažéri neočakávajú bezprostredný obrat. Naznačil to index budúcej produkcie, ktorý klesol na šesťmesačné minimum 60 bodov z júnových 60,8 bodu.

Z výsledkov prieskumu ďalej vyplýva, že PMI dominantného sektora služieb tento mesiac klesol na 51,9 z 52,8 bodu a zaostal za odhadmi ekonómov, ktorí očakávali, že stúpne na 53 bodov. Firmy v sektore služieb čelia prudšiemu nárastu vstupných nákladov, ale svoje ceny zvýšili menej. Čiastkový index cien v službách sa v júli znížil na 53,2 z 53,5 bodu v júni.

To by mohli privítať predstavitelia Európskej centrálnej banke, ktorí minulý týždeň ponechali úrokové sadzby na nezmenenej úrovni po tom, ako ich v júni znížili.

Pokles aktivity vo výrobnom sektore sa však tento mesiac prehĺbil a jeho PMI sa prepadol na sedemmesačné minimum 45,6 z júnových 45,8 bodu, pričom index výstupných cien klesol na 45,3 zo 46,1 bodu.

Keďže dopyt v tomto roku klesal najrýchlejším tempom, továrne znížili počet zamestnancov najprudšie od decembra. Index zamestnanosti sa znížil na 46,8 zo 47,5 bodu.

Pokiaľ ide o kľúčové ekonomiky eurozóny, PMI súkromného sektora Nemecka, najväčšieho hospodárstva regiónu, sa v júli znížil na 52 z 53,1 bodu v júni. PMI Francúzska, druhej najväčšej ekonomiky eurozóny, síce vzrástol na 49,5 zo 48,8 bodu, ale zostal pod hranicou 50 bodov.