Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 23. november 2024Meniny má Klement
< sekcia Ekonomika

Národná banka SR riešila vlani 1720 podaní finančných spotrebiteľov

Na snímke pohľad na budovu Národnej banky Slovenska z vojnového pamätníka Slavín. Foto: TASR Dano Veselský

V oblasti poisťovníctva sa centrálna banka minulý rok zaoberala produktmi životného poistenia s investičnou zložkou, s cieľom zlepšiť ich transparentnosť pre klientov.

Bratislava 3. júla (TASR) - V minulom roku podali finanční spotrebitelia 1720 podaní, čo predstavovalo medziročný nárast o 8 %. Najviac, 770 podaní alebo 45 % z celkového počtu sa týkalo sektora bankovníctva. Opodstatnená bola necelá štvrtina, konštatovala vo svojej Výročnej správe za rok 2023 Národná banka Slovenska (NBS), ktorá má okrem iného na starosti ochranu spotrebiteľov na finančnom trhu.

Výrazný nárast na takmer dvojnásobok, z 83 na 152, nastal vlani v podaniach týkajúcich sa podvodov. "Podvodníci často vylákajú od klientov prístupové údaje k bankovým účtom, alebo praktikami sociálneho inžinierstva zmanipulujú obete tak, že tie im rovno odošlú peniaze. Posilňovanie nástrojov boja proti phishingovým útokom a iným podvodom je preto v bankovom sektore jednou z priorít a banky mu venujú značné úsilie," priblížila centrálna banka.

Pre výkon dohľadu je dôležitý tzv. indikátor opodstatnených podaní, pri ktorých NBS po prešetrení zistila porušenie zo strany dohliadaných subjektov. Ak je u niektorého z nich podiel opodstatnených podaní vyšší ako priemer v sektore, je to jeden z predpokladov na vykonanie dohľadu na mieste. V priemere zostáva podiel opodstatnených zo všetkých vybavených podaní dlhodobo na úrovni 20 až 25 %. V minulom roku predstavoval 23 %, priblížila centrálna banka.

"NBS tiež sleduje, akú sumu peňazí dohliadané subjekty vyplatili klientom na základe toho, že proces vybavovania podania viedol k dohode subjektu s klientom alebo k náprave v prospech klienta. V roku 2023 táto suma predstavovala spolu 543.000 eur," vyčíslila.

Národná banka sa vlani v rámci spotrebiteľského dohľadu zameriavala aj na kontrolu poskytovania spotrebiteľských úverov a úverov na bývanie, vrátane ich správy a mimosúdneho vymáhania. Rok 2023 bol prvým rokom účinnosti opatrení vydaných na upresnenie detailov výpočtu ročnej percentuálnej miery nákladov (RPMN) úverov. "NBS preto preverovala ich dodržiavanie dohliadanými subjektmi a na žiadosť súdov vykonala kontrolné prepočty RPMN v 75 súdnych prípadoch," informovala.

Dôležitou súčasťou spotrebiteľského dohľadu bolo podľa nej aj sledovanie, či propagácia a reklamné kampane finančných produktov neobsahujú nekalé obchodné praktiky. Aj keď NBS nemá právomoc posudzovať etické otázky reklám, má právo zasiahnuť, ak reklama porušuje požiadavky stanovené zákonom o reklame alebo zákonom o ochrane spotrebiteľa.

"Výsledkom priebežného monitoringu reklamných kampaní bolo 21 dohľadov, pričom za porušenie pravidiel pri reklame bolo vedené jedno sankčné konanie. Vo všetkých ostatných prípadoch došlo k náprave zo strany dohliadaného subjektu už na základe dohliadacích nástrojov, bez potreby iniciovať konanie," konštatovala NBS.

V oblasti poisťovníctva sa centrálna banka minulý rok zaoberala produktmi životného poistenia s investičnou zložkou, s cieľom zlepšiť ich transparentnosť pre klientov.