V súčasnosti sa ešte vykonáva akreditačný proces EETS poskytovateľov.
Autor TASR
Bratislava 27. októbra (TASR) - Prevádzka Európskej služby elektronického výberu mýta (EETS) sa začne v januári 2024. Presný termín spustenia elektronického mýta plánuje dohodnúť Národná diaľničná spoločnosť (NDS) s EETS poskytovateľmi v najbližších mesiacoch. V súčasnosti sa ešte vykonáva akreditačný proces EETS poskytovateľov. Informovala o tom hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.
"Provideri prišli pripravení aj preto, lebo sme jedna z posledných krajín, ktorá zavádza EETS. Na druhej strane sme ako prví na svete, ktorí testovanie nerobia rádovo v rokoch, ale v týždňoch," uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia NDS Jaroslav Ivanco. Niektorí poskytovatelia EETS už majú skúšky ukončené a prechádzajú do pilotnej prevádzky, ďalších ešte čaká fáza individuálnych skúšok. Avšak podľa NDS všetci poskytovatelia dostanú pokyn na poskytovanie služieb elektronického mýta naraz v jeden termín.
Po spustení medzinárodného elektronického mýta už nebudú musieť dopravcovia na štátnych hraniciach zapínať a vypínať palubné jednotky, funkčné budú vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ pôsobí. Palubné jednotky súčasného prevádzkovateľa slovenského mýta, spoločnosti SkyToll, bude možné používať do konca roku 2024. Ako ďalej informuje NDS, služby slovenského výbercu mýta potom odpoja. "Dnes vidíme termín zberu SkyToll jednotiek na jún 2024," avizuje Ivanco.
V marci 2024 má vstúpiť do platnosti európska smernica Eurovignette, ktorá má nastaviť výber poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami. Smernica prinesie viacero zmien, jednou z najdôležitejších je zmena jednozložkového mýta na trojzložkové. Zároveň v sadzbe mýta bude zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia a smernica umožní aj zavedenie zložky sadzby emisií oxidu uhličitého (CO2), informuje NDS. "Dopravcovia by mali dostať adekvátny čas na samotnú implementáciu a takisto je potrebné nastaviť špecifický výpočet sadzby mýta. V tomto bude nápomocná služba EETS a systém EUCARIS (Európsky informačný systém pre autá a vodičské preukazy)," doplnili diaľničiari.
Mýtne služby vysúťažila NDS ešte v auguste tohto roka. Ukončené zatiaľ nie je verejné obstarávanie na vybudovanie elektronického mýtneho systému, v ktorom Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) opätovne nariadil prehodnotiť ponuky.
"Provideri prišli pripravení aj preto, lebo sme jedna z posledných krajín, ktorá zavádza EETS. Na druhej strane sme ako prví na svete, ktorí testovanie nerobia rádovo v rokoch, ale v týždňoch," uviedol podpredseda predstavenstva a riaditeľ úseku IT a spoplatnenia NDS Jaroslav Ivanco. Niektorí poskytovatelia EETS už majú skúšky ukončené a prechádzajú do pilotnej prevádzky, ďalších ešte čaká fáza individuálnych skúšok. Avšak podľa NDS všetci poskytovatelia dostanú pokyn na poskytovanie služieb elektronického mýta naraz v jeden termín.
Po spustení medzinárodného elektronického mýta už nebudú musieť dopravcovia na štátnych hraniciach zapínať a vypínať palubné jednotky, funkčné budú vo všetkých európskych krajinách, v ktorých poskytovateľ pôsobí. Palubné jednotky súčasného prevádzkovateľa slovenského mýta, spoločnosti SkyToll, bude možné používať do konca roku 2024. Ako ďalej informuje NDS, služby slovenského výbercu mýta potom odpoja. "Dnes vidíme termín zberu SkyToll jednotiek na jún 2024," avizuje Ivanco.
V marci 2024 má vstúpiť do platnosti európska smernica Eurovignette, ktorá má nastaviť výber poplatkov za používanie dopravnej infraštruktúry ťažkými nákladnými vozidlami. Smernica prinesie viacero zmien, jednou z najdôležitejších je zmena jednozložkového mýta na trojzložkové. Zároveň v sadzbe mýta bude zohľadnený aj poplatok za znečisťovanie prostredia a smernica umožní aj zavedenie zložky sadzby emisií oxidu uhličitého (CO2), informuje NDS. "Dopravcovia by mali dostať adekvátny čas na samotnú implementáciu a takisto je potrebné nastaviť špecifický výpočet sadzby mýta. V tomto bude nápomocná služba EETS a systém EUCARIS (Európsky informačný systém pre autá a vodičské preukazy)," doplnili diaľničiari.
Mýtne služby vysúťažila NDS ešte v auguste tohto roka. Ukončené zatiaľ nie je verejné obstarávanie na vybudovanie elektronického mýtneho systému, v ktorom Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) opätovne nariadil prehodnotiť ponuky.