Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Sobota 16. november 2024Meniny má Agnesa
< sekcia Ekonomika

Nebankovky zneužívajú právnu neskúsenosť ľudí, nové zákony im pomôžu

Ilustračné foto Foto: Andrej Galica

Ministerstvo spravodlivosti preto radí, aby sa pred podpísaním dôležitých zmlúv vždy poradili s odborníkmi.

Bratislava 20. septembra (TASR) – Nebankové spoločnosti, ktoré poskytujú úvery a pôžičky, často zneužívajú právnu neskúsenosť ľudí. Ministerstvo spravodlivosti (MS) SR preto radí, aby sa pred podpísaním dôležitých zmlúv vždy poradili s odborníkmi.

"Ľudia takéto zmluvy často podpisujú pod tlakom a akceptujú aj krajne nevýhodné podmienky," upozornila hovorkyňa rezortu Alexandra Donevová.

Ministerstvo pripomína, že od júna respektíve od septembra tohto roku platia nové pravidlá na ochranu spotrebiteľov, ktoré ich chránia pred nekalými praktikami podnikateľov.

"Dôležité je, aby ľudia, ktorí už podpísali nevýhodnú zmluvu, nerezignovali na ochranu svojich práv a čo najskôr vyhľadali pomoc, napríklad aj na Komisii na posudzovanie podmienok v spotrebiteľských zmluvách zriadenej pri MS SR," povedala hovorkyňa.

Podobné situácie sa podľa predsedu komisie Milana Budjača objavujú aj pri iných typoch zmlúv.

"Prevládajú úverové, ale aj poistné zmluvy. Niekedy ide o veľmi náročné produkty, napríklad investičné životné poistenie alebo splátkový predaj, lízing motorových vozidiel, revolvingové úvery, ale aj platobné karty, ktoré sa zvyknú ponúkať ako častá forma úverovania." Všetko sú to podľa neho produkty, pri ktorých komisia zisťuje, že občania mnohým zmluvám v čase, keď ich podpisovali, nerozumeli a vzhľadom na ich komplikovanosť ani nemohli porozumieť.

"Napríklad v zmluve o úvere uzavrú aj revolvingový úver, ktorý je založený na poukazovaní opakovaných súm, kvázi ďalších čiastkových úverov od veriteľa, pričom s každým poskytnutím sa samozrejme spája aj ďalšia odplata. Revolvingový úver tak veľmi často nevedomky spotrebiteľ uzavrie aj vtedy, keď mal v úmysle požiadať len o obyčajný - jednorazový úver," poznamenal Budjač. Domnieva sa preto, že ide o náročné produkty. "Aj keby si občan zmluvu dôkladne prečítal, mnohým termínom neporozumie," skonštatoval.

V jednom prípade, ktorým sa komisia zaoberala, si občan požičal finančné prostriedky na kúpu spotrebiča na splátky a splátková spoločnosť mu dala do zmluvy žiadosť o revolvingový úver formou platobnej karty. "Keď mu prišla ďalšia časť úveru na účet, nevedel o čo ide. Aj keď sumu vrátil, musel zaplatiť vždy úrok z toho, čo si požičal. Ide o reťazenie úverov, pri ktorých však spotrebiteľ spravidla nemá ekonomický záujem (dôvod) úverovania," povedal predseda komisie, podľa ktorého občania často nie sú zorientovaní ani v základných otázkach. "A potom, logicky už vôbec nie v takýchto sofistikovaných produktoch," dodal.