Ziskové marže výrobcov polovodičov sú v prípade konvenčných čipov do auta až o 11 percentuálnych bodov nižšie v porovnaní s čipmi určenými pre spotrebnú elektroniku.
Autor TASR
Mníchov 7. novembra (TASR) - Obmedzenia výroby áut v Nemecku spôsobené nedostatkom polovodičov budú trvať "minimálne do roku 2024", tvrdí poradenská spoločnosť Alix Partners. TASR o tom informuje na základe správy agentúry DPA.
Aktuálna dodacia lehota čipov od ich objednávky je 6 mesiacov, čo je dvojnásobok v porovnaní s normálnou situáciou. Dopyt po čipoch na jedno auto stále stúpa z dôvodu rastúcej digitalizácie a elektrifikácie. Výrobcovia čipov však čakajú s rozširovaním produkcie pre obavy z recesie a zvyšovanie úrokových sadzieb, uviedli experti Alix Partners.
Ziskové marže výrobcov polovodičov sú v prípade konvenčných čipov do auta až o 11 percentuálnych bodov nižšie v porovnaní s čipmi určenými pre spotrebnú elektroniku. Pre výrobcov čipov je automobilový priemysel "len malým zákazníkom" s podielom 6 % až 10 % na globálnej kapacite.
Podľa správy Alix Partners dokonca aj v prípade poklesu dopytu po čipoch zo strany výrobcov mobilných telefónov a herných konzol, automobilový priemysel bude mať naďalej problémy s ich nedostatkom. Dopyt automobilového priemyslu po čipoch prevýši ponuku aj v roku 2024, čo spôsobí zvýšenie cien čipov a nakoniec aj áut. Dopyt odvetvia po čipoch by mal výrazne rásť do roku 2026.
Keďže vývoj nového modelu auta trvá 3 až 5 rokov, čipy v ňom sú už zastaralé, keď sa dostane na trh. Väčšina čipov používaná v aktuálnych modeloch áut má technológiu 28 nanometrov a viac, čo "zodpovedá iPhonu 4 z rokov 2010 až 2013", uvádza sa v správe Alix Partners. Preto nie je pre výrobcov čipov lukratívne uvoľniť kapacity pre automobilový priemysel. "Investície výrobcov polovodičov sa sústredia predovšetkým na ziskové nové technológie."
Aktuálna dodacia lehota čipov od ich objednávky je 6 mesiacov, čo je dvojnásobok v porovnaní s normálnou situáciou. Dopyt po čipoch na jedno auto stále stúpa z dôvodu rastúcej digitalizácie a elektrifikácie. Výrobcovia čipov však čakajú s rozširovaním produkcie pre obavy z recesie a zvyšovanie úrokových sadzieb, uviedli experti Alix Partners.
Ziskové marže výrobcov polovodičov sú v prípade konvenčných čipov do auta až o 11 percentuálnych bodov nižšie v porovnaní s čipmi určenými pre spotrebnú elektroniku. Pre výrobcov čipov je automobilový priemysel "len malým zákazníkom" s podielom 6 % až 10 % na globálnej kapacite.
Podľa správy Alix Partners dokonca aj v prípade poklesu dopytu po čipoch zo strany výrobcov mobilných telefónov a herných konzol, automobilový priemysel bude mať naďalej problémy s ich nedostatkom. Dopyt automobilového priemyslu po čipoch prevýši ponuku aj v roku 2024, čo spôsobí zvýšenie cien čipov a nakoniec aj áut. Dopyt odvetvia po čipoch by mal výrazne rásť do roku 2026.
Keďže vývoj nového modelu auta trvá 3 až 5 rokov, čipy v ňom sú už zastaralé, keď sa dostane na trh. Väčšina čipov používaná v aktuálnych modeloch áut má technológiu 28 nanometrov a viac, čo "zodpovedá iPhonu 4 z rokov 2010 až 2013", uvádza sa v správe Alix Partners. Preto nie je pre výrobcov čipov lukratívne uvoľniť kapacity pre automobilový priemysel. "Investície výrobcov polovodičov sa sústredia predovšetkým na ziskové nové technológie."