Aj keď táto krajina v juhovýchodnej Ázii nemá v rámci výroby čipov taký veľký význam ako Taiwan, Južná Kórea alebo Japonsko, v uplynulých rokoch sa stala hlavným centrom testovania a balenia čipov.
Autor TASR
Kuala Lumpur 28. augusta (TASR) - Rastúci počet nových prípadov ochorenia COVID-19 v Malajzii môže ešte viac zhoršiť problémy s nedostatkom polovodičov a ďalších komponentov, ktoré už mesiace brzdia výrobu áut a ohrozujú výrobcov elektroniky.
Aj keď táto krajina v juhovýchodnej Ázii nemá v rámci výroby čipov taký veľký význam ako Taiwan, Južná Kórea alebo Japonsko, v uplynulých rokoch sa stala hlavným centrom testovania a balenia čipov. Svoje závody tam majú viaceré významné firmy, ako sú Infineon Technologies, NXP Semiconductors a STMicroelectronics, ktoré patria medzi kľúčových dodávateľov.
V Malajzii pritom prudko stúpa počet infikovaných, čo ohrozuje plány na zrušenie blokády a obnovenie plnej výrobnej kapacity.
Automobilka Ford Motor minulý týždeň oznámila, že dočasne zastaví výrobu obľúbeného pickupu F-150 v jednom americkom závode pre "nedostatok polovodičov v súvislosti s pandémiou v Malajzii".
Úrady v ázijskej krajine sa snažia urýchliť odhaľovanie ohnísk nákazy a niektorým výrobcom udelili výnimky v snahe udržať hospodárstvo na dobrej ceste.
Kľúčové firmy mohli počas júnových blokád pokračovať v prevádzke so 60 % pracovnej sily a budú sa môcť vrátiť späť na 100 %, keď budú mať viac ako 80 % zamestnancov úplne očkovaných. Ale zároveň podľa neoficiálnych pravidiel sa továrne musia na dva týždne úplne zatvoriť, aby sa mohli vydezinfikovať, ak sa novým koronavírusom nakazia viac ako traja zamestnanci. V krajine sa pritom šíri variant delta, ktorý je oveľa nákazlivejší a ťažko zastaviteľný.
To by mohlo vážne zasiahnuť mnohé veľké spoločnosti, ktoré majú továrne s niekoľkými tisíckami zamestnancov. STMicro a Infineon, kľúčoví dodávatelia pre automobilový priemysel, už museli zatvoriť niektoré prevádzky. Problémy v Malajzii by tak mohli ešte zhoršiť nedostatok polovodičov, ktorý už dosiahol krízové úrovne.
Podľa výskumnej spoločnosti Susquehanna Financial Group sa dodacie lehoty na čipy, od objednania polovodičov po prevzatie dodávky, v júli oproti predchádzajúcemu mesiacu zvýšili o viac ako osem dní na 20,2 týždňa. To je najdlhšia čakacia lehota od začiatku sledovania údajov v roku 2017.
Úloha Malajzie ako primárnej základne na testovanie a balenie čipov je veľmi významná, pretože ide o posledné kroky pri výrobe polovodičov. Akékoľvek narušenie kdekoľvek v dodávateľskom reťazci pritom zasiahne celý "ekosystém".
Podľa údajov ministerstva priemyslu predstavujú elektronika a elektrické výrobky 39 % celkového vývozu z Malajzie. Očkovanie je preto rozhodujúce na zabezpečenie dôležitej úlohy Malajzie v dodávateľskom reťazci. Podľa ministerstva zdravotníctva dostalo približne 57 % z celkovej populácie najmenej jednu dávku vakcíny.
Úradníci spolupracujú s veľkými spoločnosťami na tom, aby pri očkovaní uprednostnili ich personál.
Napriek tomu spoločnosť Infineon v auguste varovala, že problémy vo výrobe v Malajzii budú aj v súčasnom štvrťroku pravdepodobne naďalej ovplyvňovať tržby. Generálny riaditeľ (CEO) Reinhard Ploss odhadol ich celkový vplyv na "vysoké dvojciferné" milióny eur, hoci očakáva, že závody v krajine by mohli už koncom mesiaca dosiahnuť "normálnu" kapacitu.
Ďalšia z firiem STMicro musela nedávno pre pandémiu zastaviť na 11 dní výrobu v závode v Muare. Podľa finančného riaditeľa Lorenza Grandiho tento incident zníži schopnosť spoločnosti splniť dodávky, čo ovplyvní jej tržby aj hrubú maržu.
Aj keď táto krajina v juhovýchodnej Ázii nemá v rámci výroby čipov taký veľký význam ako Taiwan, Južná Kórea alebo Japonsko, v uplynulých rokoch sa stala hlavným centrom testovania a balenia čipov. Svoje závody tam majú viaceré významné firmy, ako sú Infineon Technologies, NXP Semiconductors a STMicroelectronics, ktoré patria medzi kľúčových dodávateľov.
V Malajzii pritom prudko stúpa počet infikovaných, čo ohrozuje plány na zrušenie blokády a obnovenie plnej výrobnej kapacity.
Automobilka Ford Motor minulý týždeň oznámila, že dočasne zastaví výrobu obľúbeného pickupu F-150 v jednom americkom závode pre "nedostatok polovodičov v súvislosti s pandémiou v Malajzii".
Úrady v ázijskej krajine sa snažia urýchliť odhaľovanie ohnísk nákazy a niektorým výrobcom udelili výnimky v snahe udržať hospodárstvo na dobrej ceste.
Kľúčové firmy mohli počas júnových blokád pokračovať v prevádzke so 60 % pracovnej sily a budú sa môcť vrátiť späť na 100 %, keď budú mať viac ako 80 % zamestnancov úplne očkovaných. Ale zároveň podľa neoficiálnych pravidiel sa továrne musia na dva týždne úplne zatvoriť, aby sa mohli vydezinfikovať, ak sa novým koronavírusom nakazia viac ako traja zamestnanci. V krajine sa pritom šíri variant delta, ktorý je oveľa nákazlivejší a ťažko zastaviteľný.
To by mohlo vážne zasiahnuť mnohé veľké spoločnosti, ktoré majú továrne s niekoľkými tisíckami zamestnancov. STMicro a Infineon, kľúčoví dodávatelia pre automobilový priemysel, už museli zatvoriť niektoré prevádzky. Problémy v Malajzii by tak mohli ešte zhoršiť nedostatok polovodičov, ktorý už dosiahol krízové úrovne.
Podľa výskumnej spoločnosti Susquehanna Financial Group sa dodacie lehoty na čipy, od objednania polovodičov po prevzatie dodávky, v júli oproti predchádzajúcemu mesiacu zvýšili o viac ako osem dní na 20,2 týždňa. To je najdlhšia čakacia lehota od začiatku sledovania údajov v roku 2017.
Úloha Malajzie ako primárnej základne na testovanie a balenie čipov je veľmi významná, pretože ide o posledné kroky pri výrobe polovodičov. Akékoľvek narušenie kdekoľvek v dodávateľskom reťazci pritom zasiahne celý "ekosystém".
Podľa údajov ministerstva priemyslu predstavujú elektronika a elektrické výrobky 39 % celkového vývozu z Malajzie. Očkovanie je preto rozhodujúce na zabezpečenie dôležitej úlohy Malajzie v dodávateľskom reťazci. Podľa ministerstva zdravotníctva dostalo približne 57 % z celkovej populácie najmenej jednu dávku vakcíny.
Úradníci spolupracujú s veľkými spoločnosťami na tom, aby pri očkovaní uprednostnili ich personál.
Napriek tomu spoločnosť Infineon v auguste varovala, že problémy vo výrobe v Malajzii budú aj v súčasnom štvrťroku pravdepodobne naďalej ovplyvňovať tržby. Generálny riaditeľ (CEO) Reinhard Ploss odhadol ich celkový vplyv na "vysoké dvojciferné" milióny eur, hoci očakáva, že závody v krajine by mohli už koncom mesiaca dosiahnuť "normálnu" kapacitu.
Ďalšia z firiem STMicro musela nedávno pre pandémiu zastaviť na 11 dní výrobu v závode v Muare. Podľa finančného riaditeľa Lorenza Grandiho tento incident zníži schopnosť spoločnosti splniť dodávky, čo ovplyvní jej tržby aj hrubú maržu.