Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Nemci vlani vydali na spotrebný tovar o 116 miliárd eur menej

Ilustračná snímka Foto: TASR/AP

Nemci vlani nakupovali menej tovaru s krátkou životnosťou, napríklad odevy alebo obuv.

Kolín 20. apríla (TASR) - Nemeckí spotrebitelia v pandemickom roku 2020 vydali v priemere minimálne o 1250 eur na súkromné nákupy menej než v roku 2019. Podľa Inštitútu pre nemecké hospodárstvo (IW) táto suma zodpovedá poklesu spotrebiteľských výdavkov o 116 miliárd eur.

IW vo svojej štúdii uvádza, že v porovnaní s rokom 2019 sa spotreba vlani znížila o 6,1 %, čo je najväčší pokles od 70. rokov minulého storočia. Za 1. kvartál tohto roka vyčíslil inštitút výpadok na ďalších 40 až 60 miliárd eur.

Nemci vlani nakupovali menej tovaru s krátkou životnosťou, napríklad odevy alebo obuv. Predaj dlhodobejšieho tovaru, ako áut či nábytku, sa síce pri prvom lockdowne znížil, dopyt však v druhej polovici roka medziročne stúpol o 5 %. Podľa štúdie k tomu dopomohlo aj dočasné zníženie dane z pridanej hodnoty.

Najvýraznejší prepad však zaznamenali služby, za celý minulý rok ho IW vyčíslil na 78 miliárd eur, čo predstavuje viac než dve percentá nemeckého hrubého domáceho produktu. "Štátom nariadené zatvorenie fyzických služieb, gastronomických podnikov, hotelov, voľnočasových zariadení a podujatí, znemožnilo mnohé spotrebiteľské želania," cituje agentúra DPA predstaviteľa IW Hubertusa Bardta.

No ani teraz nemajú nemeckí spotrebitelia nákupnú náladu. Podľa prieskumu IW a ďalších výskumných skupín chce až 43 % respondentov ušetriť časť príjmov, ktoré zostanú po odpočítaní nevyhnutných výdavkov. Obvykle takto uvažuje 30 % opýtaných. Naviac len tretina účastníkov v súčasnosti plánuje výdavky na dovolenku, za normálnych okolností sa tento podiel pohybuje v rozpätí 45 % až 50 %.