Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

Nemecké automobilky uvažujú o vytvorení zásob polovodičov

Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

V uplynulých týždňoch boli automobilky ako Volkswagen, General Motors, Nissan či Honda nútené spomaliť alebo zastaviť výrobu niektorých modelov pre nedostatok polovodičov.

Berlín 5. februára (TASR) - Nemecké automobilky uvažujú o vytvorení zásob polovodičov, aby sa vyhli opakovaniu problémov s ich nedostatkom a následnému zníženiu produkcie. Dôvodom týchto problémov je nedostatok čipov, ktorý zasiahol výrobcov vozidiel na celom svete.

Kroky automobiliek v Nemecku by mohli viesť k zmenám v doterajšom spôsobe riadenia dodávok na základe tzv. systému „just in time“, teda načasovania dodávok komponentov tak, aby bolo možné ich okamžite použiť a nebolo potrebné ich skladovať. Tento systém sa používal celé desaťročia a dodávateľom umožňoval predkladať výhodnejšie ponuky aj na poslednú chvíľu.

Šéfovia automobilky Mercedes-Benz, ktorá patrí koncernu Daimler, a Porsche, dcérskej spoločnosti Volkswagenu, uviedli, že uvažujú o zmene, aby sa vyhli ďalším prekážkam.

„Musíme zvážiť zvýšenie zásob,“ uviedol Oliver Blume z Porsche. „Inventár však stojí peniaze, takže je to posledná možnosť,“ dodal. Ola Källenius zo spoločnosti Daimler skonštatoval, že ak bude dávať zmysel vytvoriť si bezpečnostné zásoby materiálu, malo by sa to zvážiť. Poznamenal tiež, že automobilky by uvítali „lepší systém včasného varovania“, ktorý by ich upozornil na problémy v dodávateľskom reťazci.

Podľa štúdie spoločnosti IHS Markit v 1. štvrťroku tohto roka vyrobia automobilky pre nedostatok čipov o vyše 670.000 vozidiel menej ako vlani. Problémy vyvolalo náhle oživenie globálneho trhu s autami koncom minulého roka.

Počas krízy, ktorú spôsobila vlani pandémia nového koronavírusu, sa producenti čipov preorientovali na dodávky pre výrobcov počítačov, zábavnej elektroniky, ako sú televízory či herné konzoly, a tiež pre odvetvie biotechnológií. Mnohé automobilky totiž minulý rok na jar po vypuknutí pandémie a nariadení sociálneho dištancovania museli zatvoriť svoje závody.

Automobilový priemysel sa však odrazil odo dna rýchlejšie, ako sa očakávalo, čo znamená väčší dopyt po čipoch používaných v čoraz sofistikovanejších elektronických súčiastkach vozidiel. Výrobcovia čipov však potrebujú niekoľko mesiacov na to, aby opäť zmenili svoju výrobu a dokázali znova uspokojiť potreby automobiliek.

V uplynulých týždňoch boli automobilky ako Volkswagen, General Motors, Nissan či Honda nútené spomaliť alebo zastaviť výrobu niektorých modelov pre nedostatok polovodičov.

Automobilka Ford napríklad odhaduje, že by mohla stratiť až pätinu svojej produkcie v 1. štvrťroku, pretože bola nútená znížiť výrobu svojho najpredávanejšieho modelu, pikapu F-150.