Dôležitými kritériami pri hľadaní nových výrobných miest sú dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov (54 %), geografická poloha výrobného závodu.
Autor TASR
Berlín 23. novembra (TASR) - Vážne problémy v dodávateľských reťazcoch alebo logistike hlási viac ako polovica nemeckých firiem podnikajúcich v zahraničí. To ich núti diverzifikovať dodávateľov, skracovať trasy dodávok a tiež premiestňovať výrobu, ukázal v utorok prieskum nemeckej priemyselnej a obchodnej komory DIHK.
Nemecká ekonomika, najväčšia v Európe, zažívala v uplynulej dekáde rozmach aj vďaka globalizácii. Tá sa však teraz ukazuje ako ich kritická slabina pre problémy v globálnych dodávateľských reťazcoch súvisiace s pandémiou ochorenia COVID-19.
Hrozí tak, že nedostatok polovodičov a iných komponentov zastaví zotavovanie sa nemeckej ekonomiky, čo núti manažérov prehodnotiť dodávateľské linky a pokúsiť sa znížiť závislosť od ázijských a amerických subdodávateľov.
Prieskum DIHK, na ktorom sa zúčastnilo 3200 jej členov podnikajúcich v zahraničí, ukázal, že problémy s dodávkami sa zhoršili. Viac ako polovica oslovených spoločností nahlásila problémy vo svojich dodávateľských reťazcoch alebo logistike, čo je až o 14 % viac ako na jar.
"Rastúci globálny dopyt je v súčasnosti spojený s nedostatočnými výrobnými kapacitami a dopravnými problémami," povedal expert DIHK na obchod Volker Treier.
Dôvody problémov sú rôzne počnúc nedostatkom kontajnerov a nákladných kapacít na lodiach cez zastavenie výroby pre obmedzenia spojené s ochorením COVID-19, ako aj chýbajúce komponenty. Ťažkosti v dodávateľských reťazcoch možno pripísať aj obchodnej politike iných vlád, povedal Treier.
Vzhľadom na tieto problémy 54 % spoločností plánuje prispôsobiť dodávateľské reťazce alebo tak už urobili, ukázal prieskum. Z týchto spoločností 72 % hľadá nových alebo ďalších dodávateľov, 32 % plánuje skrátiť alebo zmeniť trasy dodávok a 15 % je rozhodnutých premiestniť vlastnú výrobu.
Dôležitými kritériami pri hľadaní nových výrobných miest sú dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov (54 %), geografická poloha výrobného závodu (43 %) a všeobecné ekonomické podmienky, ako sú dane, clá alebo sankcie (43 %).
Situácia je obzvlášť vážna pre nemecké spoločnosti podnikajúce v Británii. Celkovo 77 % týchto firiem uviedlo, že musia prispôsobiť svoje dodávateľské reťazce. Z toho 93 % je nútených zmeniť trasy dodávok a 39 % plánuje premiestniť výrobu, najmä v dôsledku nových obchodných prekážok po brexite.
Nemecká ekonomika, najväčšia v Európe, zažívala v uplynulej dekáde rozmach aj vďaka globalizácii. Tá sa však teraz ukazuje ako ich kritická slabina pre problémy v globálnych dodávateľských reťazcoch súvisiace s pandémiou ochorenia COVID-19.
Hrozí tak, že nedostatok polovodičov a iných komponentov zastaví zotavovanie sa nemeckej ekonomiky, čo núti manažérov prehodnotiť dodávateľské linky a pokúsiť sa znížiť závislosť od ázijských a amerických subdodávateľov.
Prieskum DIHK, na ktorom sa zúčastnilo 3200 jej členov podnikajúcich v zahraničí, ukázal, že problémy s dodávkami sa zhoršili. Viac ako polovica oslovených spoločností nahlásila problémy vo svojich dodávateľských reťazcoch alebo logistike, čo je až o 14 % viac ako na jar.
"Rastúci globálny dopyt je v súčasnosti spojený s nedostatočnými výrobnými kapacitami a dopravnými problémami," povedal expert DIHK na obchod Volker Treier.
Dôvody problémov sú rôzne počnúc nedostatkom kontajnerov a nákladných kapacít na lodiach cez zastavenie výroby pre obmedzenia spojené s ochorením COVID-19, ako aj chýbajúce komponenty. Ťažkosti v dodávateľských reťazcoch možno pripísať aj obchodnej politike iných vlád, povedal Treier.
Vzhľadom na tieto problémy 54 % spoločností plánuje prispôsobiť dodávateľské reťazce alebo tak už urobili, ukázal prieskum. Z týchto spoločností 72 % hľadá nových alebo ďalších dodávateľov, 32 % plánuje skrátiť alebo zmeniť trasy dodávok a 15 % je rozhodnutých premiestniť vlastnú výrobu.
Dôležitými kritériami pri hľadaní nových výrobných miest sú dostupnosť kvalifikovaných pracovníkov (54 %), geografická poloha výrobného závodu (43 %) a všeobecné ekonomické podmienky, ako sú dane, clá alebo sankcie (43 %).
Situácia je obzvlášť vážna pre nemecké spoločnosti podnikajúce v Británii. Celkovo 77 % týchto firiem uviedlo, že musia prispôsobiť svoje dodávateľské reťazce. Z toho 93 % je nútených zmeniť trasy dodávok a 39 % plánuje premiestniť výrobu, najmä v dôsledku nových obchodných prekážok po brexite.