Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Nemecké obchody čaká silné predvianočné obdobie

Atmosféra na Vianočných trhoch v centre Prešova v pondelok 25. novembra 2013. Foto: TASR/Milan Kapusta

Pre maloobchod v Nemecku sa práve začína najdôležitejšie obdobie roka a obchodníci ani v tomto roku nebudú sklamaní.

Düsseldorf 28. novembra (TASR) - Pre maloobchod v Nemecku sa práve začína najdôležitejšie obdobie roka a obchodníci ani v tomto roku nebudú sklamaní. Spoločnosť pre výskum trhu GfK predpokladá, že obrat súvisiaci s vianočnými darčekmi dosiahne 15 miliárd eur, čo predstavuje mierne medziročné zníženie o 1 %. Informoval o tom denník Handelsblatt.

Nálada nemeckých spotrebiteľov naznačuje priaznivý vývoj predvianočného obchodu. Dôvodom pre optimizmus sú rekordná zamestnanosť, nezamestnanosť na trojročnom minime a únik pred svetovými krízami k spotrebe. Na druhej strane výsledky prieskumu, na ktorom sa na prelome októbra a novembra zúčastnilo 4376 respondentov vo veku od 14 do 75 rokov, poukazujú na vplyv negatívnych mediálnych správ z posledného obdobia. Podľa odborníka GfK Wolfganga Aldwartha je to príčinou, že prognózy dopadli o niečo horšie.

Pri kúpe vianočných darčekov zohráva čoraz väčšiu úlohu internet. Podľa prieskumu zhruba 51 % Nemcov plánuje cez internet kúpiť aspoň jeden darček. GfK odhaduje, že počas minuloročnej predvianočnej sezóny dosiahol obrat elektronického obchodu 8,5 miliardy eur, čo zodpovedá podielu 26 % na celoročnom obrate. Najobľúbenejším darčekom na internete v Nemecku bolo predplatné časopisov a vstupenky na podujatia.

Najdôležitejšou je vianočná sezóna pre hračkárstva. Takmer 28 % ich obratu vzniklo práve v novembri a decembri. Po nich nasledujú kníhkupectvá, predajne šperkov a hodín i zábavná elektronika.

Nemci nie sú pri výbere darčekov veľmi vynaliezaví. Zhruba 43 % respondentov chce podarovať knihu a vydať na ňu v priemere 39 eur. Približne tretina Nemcov volí hračky v priemere za 80 eur a ďalšia tretina oblečenie za 85 eur. S cieľom nedarovať zbytočnú vec sa mnohí uchyľujú aj k darčekom vo forme hotovosti, ktoré podľa GfK dosiahnu tento rok celkovo 3,4 miliardy eur. Táto opatrnosť nie je bezdôvodná. Asi dve tretiny z 1100 respondentov v prieskume inštitútu Emnid uviedli, že klamú, ak sa im darček nepáči. Buď nepovedia nič, alebo sa tvária nadšene. Štúdia univerzity FOM, na ktorej sa zúčastnilo takmer 40.000 Nemcov, zas zistila, že väčšina ľudí obdarúva svojich partnerov alebo rodinu. Kolegovia v 90 % prípadoch vyjdú naprázdno.