Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Nemecko zrejme nesplní ciele pre podporu elektromobility

Foto: Ilustračné foto: TASR/Radovan Stoklasa

Na rozdiel od plánov realita vyzerá úplne odlišne. V Nemecku sú elektromobily skôr zriedkavým zjavom, podľa Bratzela sa do konca septembra predalo len 15.000 kusov.

Bergisch Gladbach/Berlín 29. novembra (TASR) - Nemecku hrozí, že z hľadiska rozvoja elektromobility začne čoraz viac zaostávať a nesplní svoje ciele. "Nemecko nie je pre elektromobily hlavným trhom ani poskytovateľom týchto služieb," píše sa v štúdii odborníka na automobilovú sféru Stefana Bratzela z inštitútu CAM. Hlavným trhom sa namiesto toho stala Čína, ktorá predbehla aj USA. Informovala agentúra DPA.

Spolková vláda si pritom stanovila cieľ, že nemecký automobilový priemysel sa do roku 2020 stane svetovou jednotkou vo výrobe elektromobilov a Nemecko ich najväčším trhom. Do tohto termínu sa má po tamojších cestách pohybovať milión elektromobilov, vrátane vozidiel s alternatívnym pohonom, napríklad hybridov.

Na rozdiel od plánov realita vyzerá úplne odlišne. V Nemecku sú elektromobily skôr zriedkavým zjavom, podľa Bratzela sa do konca septembra predalo len 15.000 kusov. Od začiatku roka to síce predstavuje zvýšenie o 63 %, avšak zodpovedá trhovému podielu len 0,63 %. Naproti tomu predaj elektromobilov v Číne od začiatku roka vzrástol o 135 % zhruba na 100.000 exemplárov. Po celom svete sa predalo približne 350.000 elektrických vozidiel, ich globálny trhový podiel dosahuje len 0,65 %.

Z Nemecka nepochádzajú ani najpredávanejšie modely Nissan Leaf a Tesla S. Zoznamu automobiliek s najväčším predajom elektromobilov kraľuje Nissan, druhé miesto obsadil čínsky koncern BYD, trojkou sa stala americká Tesla a štvorkou japonské Mitsubishi. Až po nich sa objavujú nemecké koncerny Volkswagen a BMW.

Na podporu elektromobility je podľa Bratzela potrebné presmerovať inovácie automobiliek do riešenia troch kľúčových problémov: dojazd, infraštruktúra a cena. Dojazd elektromobilov je v súčasnosti príliš malý, sieť nabíjacích staníc príliš riedka a elektrické autá sú oveľa drahšie než porovnateľné modely s tradičným spaľovacím motorom.

Nemecku navyše hrozí zaostávanie aj v oblasti výroby akumulátorov pre elektromobily, keďže najväčší výrobcovia pochádzajú z Ďalekého východu. Šéf značky VW Herbert Diess len nedávno vyzval nemecký automobilový priemysel k užšej spolupráci, nakoľko investície do vlastnej výroby akumulátorov sú pre jednotlivé automobilky finančne príliš nákladné. BMW a Daimler sa však k Diessovej výzve postavili zdržanlivo.