Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 25. november 2024Meniny má Katarína
< sekcia Ekonomika

Nenecháme to plávať ani v roku 2023

Nenecháme to plávať ani v roku 2023 Foto: LIDL

Často prehliadaný, no predsa stále prítomný okolo nás. Patrí k najvýraznejším ujmám, ktorých sa človek dopúšťa smerom k prírode.

Bratislava 19. apríla (OTS) - Žiaľ, významne prispieva ku klimatickej zmene. O čom je reč? O odpade. Lidl na skutočnosť, že táto problematika sa týka každého, neustále upriamuje pozornosť. Ponúka riešenia a možnosti, ako našej Zemi pomáhať a nie škodiť. Vďaka viacerým aktivitám, projektom a stratégii ako Nenechajme to plávať či REset Plastic sa mu to darí.



Každá doba má a mala svoje plusy, ako aj mínusy. Neodškriepiteľne sa nám ale v 21. storočí žije lepšie. Pozastavili ste sa niekedy nad tým, čo je naozaj dôležité pre náš život? Je to drahé auto, šperky, tip top vybavené bývanie, bazén na záhrade, kozmetické úpravy či inteligentné hodinky, ktoré vám každú chvíľu niečo hlásia? Ani jedno zrejme nie je úplne nevyhnutné k spokojnému a vyrovnanému pobytu na tomto svete. Kedy ste si naposledy vyzuli topánky a naboso sa prešli po tráve, alebo si do nej ľahli? Upreli zrak na nebo, prešli sa lesom a nadýchli sa čerstvého vzduchu. Pokochali sa prírodou a dotkli sa vody či piesku. Možno, že nablízku trávu ani nemáte. Stromy sa vám strácajú pred očami a vody sa dotknúť nechcete, pretože je taká špinavá, že sa vám to prieči. Lidl sa snaží motivovať nielen svojich zákazníkov, ale aj širokú verejnosť k tomu, aby otvorila oči a začala konať. Aby sme sa mali aj o pár rokov na čo pozerať a chránili si to, čo veľakrát berieme ako samozrejmé.



Redukovať a recyklovať. Také je heslo medzinárodnej plastovej stratégie REset Plastic. V roku 2018 ju predstavila spoločnosť Schwarz Group, pod ktorú patrí aj Lidl. Ten sa zaviazal, že do roku 2025 zníži spotrebu plastov o 20% a postará sa o možnosť maximálneho recyklovania 100% obalov produktov svojich značiek. Prvý ciel sa Lidlu už podarilo splniť, dokonca s trojročným predstihom. Priložiť ruku k dielu môžete aj vy. Reťazec vám na to priniesol v septembri v roku 2020 projekt Nenechajme to plávať. Ako funguje? V ktorejkoľvek predajni môžete zaplatiť dobrovoľný poplatok 1 cent za mikroténové vrecko, ak ho naozaj potrebujete. Lidl váš príspevok zdvojnásobí a výslednú sumu venuje Slovenskému vodohospodárskemu podniku (SVP) na čistenie slovenských vôd. Ubehli tri roky od spustenia a spoločnými silami sa podarilo vyzbierať vyše 1600 ton odpadu zo slovenských riek a nádrží. Ak by sa všetok tento odpad usporiadal do jednej línie, vznikla by reťaz dlhšia než 5000 km. Pre porovnanie: vzdialenosť z Bratislavy na Severný pól je približne 4700 km. Lidl venoval SVP na mieru vyrobenú techniku, ktorá zefektívni úsilie ochrany životného prostredia, v hodnote viac ako 60 000 Eur. Čo je však najpozitívnejšie, spotreba mikroténových vreciek v predajniach klesá. V reči čísel to znamená, že zákazníci si od spustenia projektu nevzali viac 15 000 000 mikroténových vreciek.



Aby si ľudia vedeli ešte lepšie predstaviť, čo sa vlastne okolo nich deje a zatvárajú pred tým oči, diskont oživil úspešnú aktivitu dočasného umiestnenia plastového odpadu na frekventované miesta vo vybraných slovenských mestách. Zhmotnil Slovákom dlhodobý problém a postavil im ho do cesty.



Odpad bol vylovený zo slovenských vôd a pútal pozornosť okoloidúcich v meste Prešov, Martin a Bratislava, ktoré dali tejto aktivite zelenú. „Na svete nás žije niekoľko miliárd. Líšime sa farbou pleti, kultúrou, zvykmi, národnosťami, ale to podstatné máme spoločné – všetci žijeme na rovnakej planéte a je našou povinnosťou ju chrániť. Bohužiaľ, všetci sme si zvykli, že každý všetko kritizuje, ale keď na zemi vidíme spadnutú fľašu, ideme ďalej bez povšimnutia – veď niekto ju za nás vyhodí. Sami si znečisťujeme vlastné okolie. Téma odpadov nás postupne dobieha, ale ja verím, že jej negatívne dopady ešte dokážeme zvrátiť. Musíme však začať od seba. Každý z nás musí urobiť viac pre záchranu našej krajiny a aj planéty. Kampane ako Nenechajme to plávať sú dôležitou súčasťou nášho boja za zlepšenie stavu životného prostredia. My v Martine urobíme všetko preto, aby sme v ich odkaze pokračovali a skúsili urobiť aspoň o kúsok viac, aby sme prispeli k čistote nášho mesta,“ hovorí primátor – Ján Danko. K projektu sa priklonila aj metropola Šariša, ktorá víta všetky aktivity koncipované za účelom zlepšovania a udržovania si nášho bezprostredného okolia, ale aj ekologickej témy ako takej. „Do tejto kampane sa zapájame z dôvodu, aby sme spoločne s organizátormi poukázali na množstvo vytvárajúceho sa odpadu a potrebu jeho znižovania. Mesto Prešov aktívne pripravuje zmeny v nakladaní s odpadmi, ako napríklad zavedenie množstvového zberu, pričom od januára tohto roka sa nám podarilo zaviesť zber kuchynského odpadu z domácností,“ uviedol primátor mesta Prešov – František Oľha.



Trojicu miest uzatvorilo naše hlavné. Naposledy umiestnila spoločnosť Lidl čisté plasty do ružinovskej fontány na Námestí Andreja Hlinku. Tento rok sa rozhodla upriamiť pozornosť na pálčivý problém znečisťovania životného prostredia priamo pred svojou predajňou v Ružinove, kde sídli aj jej slovenská centrála. Ľuďom sa zastavoval zrak na balíkoch plastových kociek. V spolupráci s inými firmami vizualizuje a zhmotňuje myšlienky do pomôcok v zmysle „lepšie raz vidieť, ako stokrát počuť“. Diskont verí, že ak sa mu podarí ovplyvniť aspoň z časti ľudské správanie tak, aby bolo ohľaduplné k životnému prostrediu, dá sa nepekný scenár prírody ešte zvrátiť. „Zem nepotrebuje pre svoje prežitie ľudí, no my potrebujeme planétu zachovať v čo najlepšom stave. Práve my sme ju totiž pretvorili a našim spôsobom života spôsobili zmeny, ktoré sú v mnohých prípadoch už nezvratné. Dobrou správou však je, že každý z nás má denne hneď niekoľko príležitostí spraviť veci inak. Nevziať si mikroténové vrecko je jednou z nich. My v Lidli sme hrdí na našich zákazníkov, ktorí si to uvedomujú a podporujú naše aktivity,“ povedala Martina Sujová, CSR špecialistka z Lidl Slovenská republika.



Aktivitu podporuje aj známy influencer Milan Bez Mapy. „Už týždeň cestujem po Grónsku a dnes som si uvedomil, že je to najčistejšia krajina, akú som navštívil. Miestne ľadovce tvoria najväčšiu zásobáreň pitnej vody na svete, ktorá si tu len tak pláva. Moja krajina, Slovensko, však najčistejšia nie je. Dnes je Deň Zeme, Lidl v rámci projektu Nenechajme to plávať opäť upozorňuje na alarmujúce používanie mikroténových vreciek a plastu. Banány svoj obal majú, prečo teda ďalší? Na frekventované miesta v Prešove, Martine a Bratislave vyložil odpad vylovený z našich riek, aby sme videli, ako veľmi sú znečistené. Plasty sú vyrobené z fosílnych palív, ktorých ťažba vytvára tony skleníkových plynov, čo spôsobuje globálne otepľovanie. Keď sa roztopí posledný ľadovec v Grónsku, už nebude cesty späť. Nekupujte nové, recyklujte,“ odkázal verejnosti Milan.