Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Pondelok 18. november 2024Meniny má Eugen
< sekcia Ekonomika

Neplatiaci zákazníci brzdia rast aj investície firiem

Ilustračná snímka. Foto: Andrej Galica

Podľa štúdie European Payment Practices až 23 % zákazníkov na Slovensku platí za tovary a služby s omeškaním, úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok.

Bratislava 6. decembra (TASR) - Zlá platobná disciplína zákazníkov je pre mnohé firmy v Európe vrátane Slovenska brzdou ekonomického rastu a investícií. Podľa štúdie „European Payment Practices“ až 23 % zákazníkov na Slovensku platí za tovary a služby s omeškaním, úplne nevymožiteľné sú 4 % pohľadávok. Čo sa týka Európy, faktúry sa uhrádzajú neskoro v 19 % prípadov, 3 % neplatia vôbec.

Meškajúce platby alebo úplne nevymožiteľné pohľadávky majú rôzne následky na dotknuté firmy. Viac ako polovica slovenských spoločností prichádza o svoj zisk (51 %, za celú Európu je to 46 %). Ďalšími efektmi podľa štúdie sú, problémy firiem s cash flow (41 % na Slovensku, 39 % v Európe), prípadne zaznamenávajú vyššie úrokové náklady (43 % v SR, 34 % v Európe). Výsledkom je, že spoločnostiam chýbajú peniaze na svoj vlastný rast a investície.

"Hospodársky rast je hlavným cieľom mnohých spoločností. Znamená to, že sa jednoznačne zameriavajú na svoju likviditu na konci hodnotového reťazca, aby mohli investovať, a tým posúvať trajektóriu rastu firmy dopredu. Je to však možné, len ak zákazníci včas uhrádzajú svoje faktúry. Meškajúce a neuhradené platby vedú k finančným problémom alebo môžu dokonca ohroziť životaschopnosť firmy," uviedol Michal Šoltes, konateľ spoločnosti EOS KSI Slovensko.

Konkrétne, na Slovensku firmy brzdia investovanie v 28 % prípadov, meškajúce alebo neuhradené platby spôsobujú obavy o vlastné prežitie v 11 % prípadov. Čo sa týka ďalších krajín východnej Európy, až 39 % gréckych spoločností stopne investície, v Maďarsku a Chorvátsku tak koná každá tretia spoločnosť, v Českej republike a Poľsku 18 %.

EOS štúdia „European Payment Practices“ 2017 sa uskutočnila už desiatykrát. Na jar tohto roku nezávislý inštitút pre prieskum trhu Kantar TNS oslovil 3200 odborníkov zo 16 európskych krajín, z toho 200 spoločností zo Slovenska.