Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Streda 27. november 2024Meniny má Milan
< sekcia Ekonomika

Nepriamou novelou zákona sa upravujú práva cestujúcich pri zájazdoch

Na archívnej snímke poslanec Maroš Kondrót. Foto: TASR

Návrh má zabezpečiť aj ochranu a efektívne informovanie cestujúceho. Ten má napríklad dostať všetky podstatné informácie o zájazde pred uzavretím zmluvy.

Bratislava 2. apríla (TASR) – Niektoré práva a povinnosti cestujúcich aj cestovných kancelárií sa upravia. Plénum Národnej rady SR schválilo pozmeňujúci návrh poslanca Smeru-SD Maroša Kondróta k novele zákona o pozemkových úpravách. Nepriamo sa tým mení zákon o zájazdoch.

Návrh má zabezpečiť aj ochranu a efektívne informovanie cestujúceho. Ten má napríklad dostať všetky podstatné informácie o zájazde pred uzavretím zmluvy. Ide napríklad o miesto pobytu, spôsob dopravy či základné znaky ubytovacieho zariadenia.

Zároveň je cestujúci oprávnený odstúpiť od zmluvy o zájazde bez zaplatenia odstupného a dostať plnú refundáciu platieb, ak sa podstatným spôsobom zmení niektorý zo základných znakov služieb cestovného ruchu okrem ceny zájazdu.

Odstúpiť od zmluvy bez zaplatenia odstupného môže podľa novej úpravy aj vtedy, ak v cieľovom mieste nastanú "neodvrátiteľné a mimoriadne okolnosti, ktoré významne ovplyvnia poskytovanie zájazdu alebo prepravu cestujúcich do cieľového miesta". Okrem toho by mal byť oprávnený kedykoľvek pred začatím zájazdu odstúpiť od zmluvy za primerané a odôvodnené odstupné.

Cestovná kancelária je podľa schválenej úpravy povinná poskytnúť pomoc, ak sa cestujúci ocitne v ťažkostiach. Zároveň, ak sa dostane do úpadku, platby cestujúcich budú refundované. V prípade, keď sa dostane do úpadku po začatí zájazdu a ten zahŕňa aj prepravu, má byť zabezpečená repatriácia cestujúceho. Ak sú služby cestovného ruchu odmietnuté z dôvodu úpadku cestovnej kancelárie, cestujúci sa môže obrátiť na poskytovateľa ochrany pre prípad úpadku.

Ide o úpravu na základe európskej smernice. "Je nevyhnutné transponovať smernicu tak, aby neboli slovenskí poskytovatelia zájazdov v priamej konkurenčnej nevýhode oproti kolegom z iných členských štátov, ktorí transponovali smernicu bez vzniku gold-platingu, avšak, samozrejme, za zachovania vysokej úrovne ochrany cestujúcich pri kúpe zájazdov a spojených cestovných služieb v súlade s transponovanou smernicou," odôvodnil poslanec.