Pokiaľ sa klient rozhodne neplatiť a nekomunikovať so správcom pohľadávok, podá správca pohľadávok po niekoľkých mesiacoch žalobu o zaplatenie.
Autor TASR
Bratislava 7. júna (TASR) - Na základe interných dát a prieskumu vykonávaného u klientov terénnymi poradcami zistila spoločnosť KRUK zásadné nedostatky v informovanosti slovenských spotrebiteľov, ktorí sa omeškali so svojimi splátkami veriteľom. Slovenskí dlžníci v mnohých prípadoch podceňujú nutnosť komunikácie so svojimi veriteľmi a plne si neuvedomujú dôsledky pasívneho jednania a ignorovania pokusov veriteľov o komunikáciu.
Podľa Vítězslava Kusa, obchodného riaditeľa KRUK Česká a Slovenská republika, by klienti mali venovať zvýšenú pozornosť komunikácii so správcami pohľadávok a včasnému vytvoreniu splátkového kalendára. Zatiaľ čo v rámci včasnej osobnej komunikácie je možné dohodnúť takmer akékoľvek podmienky a vyjsť v ústrety klientom i pri zhoršení osobnej finančnej situácie, ignorovanie komunikácie s veriteľom môže viesť k nárastu dlhu až o 67 %.
Mnohí klienti, ktorí majú finančné záväzky u niektorého veriteľa, sa môžu dostať do zložitej situácie, v ktorej dočasne nie sú schopní splácať svoje dlhy. Zatiaľ čo väčšina klientov o tejto skutočnosti informuje svojho správcu pohľadávok a dohodne sa na dočasnej úprave splátkového kalendára, približne pätina klientov rieši túto situáciu úplne nevhodným spôsobom, keď úplne preruší komunikáciu. Veriteľ sa potom pokúša klienta opakovane kontaktovať korešpondenčne, telefonicky, a v prípade spoločnosti KRUK aj osobne vyslaním terénneho poradcu, ale pokiaľ sú všetky pokusy o kontaktovanie neúspešné, veriteľ je nútený riešiť pohľadávku súdnou cestou.
Pokiaľ sa klient rozhodne neplatiť a nekomunikovať so správcom pohľadávok, podá správca pohľadávok po niekoľkých mesiacoch žalobu o zaplatenie. V prípade, že dlžník svoj záväzok neuhradí ani po nadobudnutí právnej moci rozhodnutia súdu, veriteľ podá návrh na vykonanie exekúcie, ktorým sa začína exekučné konanie. Po získaní poverenia zo strany súdu, zašle exekútor upovedomenie o začatí exekúcie účastníkom exekučného konania, teda aj dlžníkovi, resp. povinnému. V tomto upovedomení bude povinný vyzvaný, aby uspokojil pohľadávku veriteľa, alebo aby do 14 dní podal námietky v zmysle exekučného zákona. V tejto etape konania však pohľadávka dlžníka, resp. povinného výrazne rastie, a to okrem trov súdneho konania aj o trovy právneho zastúpenia v súdnom, resp. exekučným konaní, ako aj o trovy exekúcie a odmenu exekútora.
Nesplácanie dlhu a následná exekúcia môže postihnúť aj klientov, ktorí neinformujú správcu pohľadávok o zmene svojho trvalého bydliska a nie sú zastihnuteľní na kontaktných telefónnych číslach, ktoré poskytli svojmu veriteľovi.
Spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika, s.r.o., (KRUK) je členom skupiny KRUK – medzinárodnej spoločnosti, založenej v roku 1998 a pôsobiacej v Českej republike, Poľsku, Rumunsku a na Slovensku. Spoločnosť sa zameriava na správu pohľadávok finančných ústavov a korporátnych zákazníkov. Spravuje pohľadávky bánk, poisťovní, telefónnych operátorov i poskytovateľov energií a ďalších služieb.
Podľa Vítězslava Kusa, obchodného riaditeľa KRUK Česká a Slovenská republika, by klienti mali venovať zvýšenú pozornosť komunikácii so správcami pohľadávok a včasnému vytvoreniu splátkového kalendára. Zatiaľ čo v rámci včasnej osobnej komunikácie je možné dohodnúť takmer akékoľvek podmienky a vyjsť v ústrety klientom i pri zhoršení osobnej finančnej situácie, ignorovanie komunikácie s veriteľom môže viesť k nárastu dlhu až o 67 %.
Mnohí klienti, ktorí majú finančné záväzky u niektorého veriteľa, sa môžu dostať do zložitej situácie, v ktorej dočasne nie sú schopní splácať svoje dlhy. Zatiaľ čo väčšina klientov o tejto skutočnosti informuje svojho správcu pohľadávok a dohodne sa na dočasnej úprave splátkového kalendára, približne pätina klientov rieši túto situáciu úplne nevhodným spôsobom, keď úplne preruší komunikáciu. Veriteľ sa potom pokúša klienta opakovane kontaktovať korešpondenčne, telefonicky, a v prípade spoločnosti KRUK aj osobne vyslaním terénneho poradcu, ale pokiaľ sú všetky pokusy o kontaktovanie neúspešné, veriteľ je nútený riešiť pohľadávku súdnou cestou.
Dôležité je komunikovať
Pokiaľ sa klient rozhodne neplatiť a nekomunikovať so správcom pohľadávok, podá správca pohľadávok po niekoľkých mesiacoch žalobu o zaplatenie. V prípade, že dlžník svoj záväzok neuhradí ani po nadobudnutí právnej moci rozhodnutia súdu, veriteľ podá návrh na vykonanie exekúcie, ktorým sa začína exekučné konanie. Po získaní poverenia zo strany súdu, zašle exekútor upovedomenie o začatí exekúcie účastníkom exekučného konania, teda aj dlžníkovi, resp. povinnému. V tomto upovedomení bude povinný vyzvaný, aby uspokojil pohľadávku veriteľa, alebo aby do 14 dní podal námietky v zmysle exekučného zákona. V tejto etape konania však pohľadávka dlžníka, resp. povinného výrazne rastie, a to okrem trov súdneho konania aj o trovy právneho zastúpenia v súdnom, resp. exekučným konaní, ako aj o trovy exekúcie a odmenu exekútora.
Nesplácanie dlhu a následná exekúcia môže postihnúť aj klientov, ktorí neinformujú správcu pohľadávok o zmene svojho trvalého bydliska a nie sú zastihnuteľní na kontaktných telefónnych číslach, ktoré poskytli svojmu veriteľovi.
Spoločnosť KRUK Česká a Slovenská republika, s.r.o., (KRUK) je členom skupiny KRUK – medzinárodnej spoločnosti, založenej v roku 1998 a pôsobiacej v Českej republike, Poľsku, Rumunsku a na Slovensku. Spoločnosť sa zameriava na správu pohľadávok finančných ústavov a korporátnych zákazníkov. Spravuje pohľadávky bánk, poisťovní, telefónnych operátorov i poskytovateľov energií a ďalších služieb.