Zriadenie cykloportálu je súčasťou štúdie vypracovanej pre oblasť cykloturistiky v kraji na roky 2016 až 2020.
Autor TASR
Nitra 22. októbra (TASR) – Nitriansky samosprávny kraj (NSK) pripravuje cykloportál určený pre milovníkov cykloturistiky. Jeho zriadenie je súčasťou štúdie vypracovanej pre oblasť cykloturistiky v kraji na roky 2016 až 2020.
„Na cykloportáli by boli dostupné všetky trasy, cyklisti by si vedeli zistiť aktuálny stav, mohli by si voľne sťahovať GPS treky, aby mohli po tých trasách cestovať,“ konštatoval zhotoviteľ štúdie Juraj Hlatký. Plánované je aj umiestnenie sčítačiek na jednotlivých cyklotrasách, pomocou ktorých by sa monitorovalo ich využívanie. „Jednu fixnú sčítačku navrhujeme umiestniť priamo v meste Nitra pri rieke, ďalšie by boli prenosné, ktoré by monitorovali rôzne trasy,“ uviedol Hlatký.
Podľa jeho slov sú tieto plány zahrnuté v stratégii na rok 2016 a sú na to vyčlenené aj finančné prostriedky v rozpočte NSK. Podľa vedúceho oddelenia cestovného ruchu Úradu NSK Karola Juricu je v rozpočte vyčlenených 160.000 eur na rok 2016 a 400.000 eur na rok 2017. Financie na budúci rok sú určené na obnovu cyklotrás a projektovú dokumentáciu, o rok neskôr je už plánovaná aj výstavba nových cyklotrás.
Podľa pripravenej štúdie na roky 2016 až 2020 by sa mala kompletne dobudovať cyklotrasa po rieke Dunaj od hranice Trnavského samosprávneho kraja až po Štúrovo, spojenie riek Váh – Dunaj a Dunaj – Nitra. Strategickou prioritou by podľa Hlatkého malo byť riešenie Ponitrianskej magistrály od sútoku Dunaja s Váhom až po Topoľčany. „Samozrejme sa to bude riešiť po etapách, pretože nie je reálne urobiť celú trasu naraz,“ povedal Hlatký.
V štádiu príprav je aj projekt náučnej Cyrilo-metodskej trasy, ktorá bude spájať Nitru s Moravou, Trnavským, Trenčianskym a Žilinským samosprávnym krajom. „Ďalšou témou pre náučné cyklotrasy je téma rozhľadní či hradov a zámkov,“ informoval autor štúdie.
Nitriansky samosprávny kraj začal obnovu a budovanie cyklotrás v roku 2013, keď bola vypracovaná koncepcia s návrhom na tri roky. S 300 kilometrami cyklotrás bol kraj v tom čase najhorší v tejto oblasti na Slovensku, postupne sa dostal s 1045 kilometrami cykloturistických trás do stredu rebríčka.
„Niektoré trasy sa ešte dokončievajú, do konca roka by malo byť v kraji 1100 kilometrov cyklotrás, čím sa dostaneme ešte aj pred Trnavský kraj,“ konštatoval Hlatký. V rámci jednotlivých okresov a najmä miest vidí veľkú diferenciáciu. „Nitra hrá ako krajské mesto prím. Mnohé mestá by chceli na budovanie cyklotrás využívať peniaze z eurofondov, no treba mať spracovanú dokumentáciu, vyriešené pozemky, stavebné povolenia. Tá pripravenosť miest je rôzna.“ Podľa Hlatkého je otázka rozvoja cykloturistiky spojená s otázkou atraktívnosti územia. „Pred troma rokmi nikto nečakal, že by mohol byť nitriansky región zaujímavý pre horskú cyklistiku. V pohorí Tribeč sa však vybudovalo vyše 30 cyklotrás a zrazu sa stal veľmi atraktívnou a vyhľadávanou destináciou,“ tvrdí Hlatký.
„Na cykloportáli by boli dostupné všetky trasy, cyklisti by si vedeli zistiť aktuálny stav, mohli by si voľne sťahovať GPS treky, aby mohli po tých trasách cestovať,“ konštatoval zhotoviteľ štúdie Juraj Hlatký. Plánované je aj umiestnenie sčítačiek na jednotlivých cyklotrasách, pomocou ktorých by sa monitorovalo ich využívanie. „Jednu fixnú sčítačku navrhujeme umiestniť priamo v meste Nitra pri rieke, ďalšie by boli prenosné, ktoré by monitorovali rôzne trasy,“ uviedol Hlatký.
Podľa jeho slov sú tieto plány zahrnuté v stratégii na rok 2016 a sú na to vyčlenené aj finančné prostriedky v rozpočte NSK. Podľa vedúceho oddelenia cestovného ruchu Úradu NSK Karola Juricu je v rozpočte vyčlenených 160.000 eur na rok 2016 a 400.000 eur na rok 2017. Financie na budúci rok sú určené na obnovu cyklotrás a projektovú dokumentáciu, o rok neskôr je už plánovaná aj výstavba nových cyklotrás.
Podľa pripravenej štúdie na roky 2016 až 2020 by sa mala kompletne dobudovať cyklotrasa po rieke Dunaj od hranice Trnavského samosprávneho kraja až po Štúrovo, spojenie riek Váh – Dunaj a Dunaj – Nitra. Strategickou prioritou by podľa Hlatkého malo byť riešenie Ponitrianskej magistrály od sútoku Dunaja s Váhom až po Topoľčany. „Samozrejme sa to bude riešiť po etapách, pretože nie je reálne urobiť celú trasu naraz,“ povedal Hlatký.
V štádiu príprav je aj projekt náučnej Cyrilo-metodskej trasy, ktorá bude spájať Nitru s Moravou, Trnavským, Trenčianskym a Žilinským samosprávnym krajom. „Ďalšou témou pre náučné cyklotrasy je téma rozhľadní či hradov a zámkov,“ informoval autor štúdie.
Nitriansky samosprávny kraj začal obnovu a budovanie cyklotrás v roku 2013, keď bola vypracovaná koncepcia s návrhom na tri roky. S 300 kilometrami cyklotrás bol kraj v tom čase najhorší v tejto oblasti na Slovensku, postupne sa dostal s 1045 kilometrami cykloturistických trás do stredu rebríčka.
„Niektoré trasy sa ešte dokončievajú, do konca roka by malo byť v kraji 1100 kilometrov cyklotrás, čím sa dostaneme ešte aj pred Trnavský kraj,“ konštatoval Hlatký. V rámci jednotlivých okresov a najmä miest vidí veľkú diferenciáciu. „Nitra hrá ako krajské mesto prím. Mnohé mestá by chceli na budovanie cyklotrás využívať peniaze z eurofondov, no treba mať spracovanú dokumentáciu, vyriešené pozemky, stavebné povolenia. Tá pripravenosť miest je rôzna.“ Podľa Hlatkého je otázka rozvoja cykloturistiky spojená s otázkou atraktívnosti územia. „Pred troma rokmi nikto nečakal, že by mohol byť nitriansky región zaujímavý pre horskú cyklistiku. V pohorí Tribeč sa však vybudovalo vyše 30 cyklotrás a zrazu sa stal veľmi atraktívnou a vyhľadávanou destináciou,“ tvrdí Hlatký.