Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 26. november 2024Meniny má Kornel
< sekcia Ekonomika

NKÚ: Obchvat Bratislavy pomôže doprave

Ilustračné foto Foto: TASR

NKÚ upozorňuje, že komplexné riešenie dopravných problémov v Bratislave a jej okolí si vyžaduje ďalšie investície.

Bratislava 24. júna (TASR) - Obchvat Bratislavy pomôže odľahčiť dopravu na cestách v širšom okolí hlavného mesta a odkloní tiež tranzitnú dopravu z vyťažených úsekov diaľnice D1. Konštatuje to Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) vo svojich záveroch z kontroly projektu obchvatu Bratislavy.

Ale zároveň upozorňuje, že komplexné riešenie dopravných problémov v Bratislave a jej okolí si vyžaduje ďalšie investície. "Úrad pri kontrole spolupracoval aj s Inštitútom finančnej politiky, pričom obe inštitúcie sa zhodli na tom, že realizácia obchvatu formou PPP projektu je ekonomicky mierne výhodná, a to aj preto, že je ho možné, vzhľadom na jeho súkromnú povahu, klasifikovať mimo sektor verejných financií," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.

Podľa kontrolórov sprevádzkovanie projektu, ktorý má tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7, prispeje ku skráteniu cestovného času do Bratislavy z rôznych smerov. Napríklad na trasách z Trnavy a Galanty o 15 % a zo smeru obcí Šamorín a Dunajská Lužná o 61 %.

Kontrolóri pritom preverovali tiež postup rezortu pri príprave PPP projektu, skontrolovali aj výber poradcu pre projekt a posudzovali súlad Štúdie uskutočniteľnosti s platnou metodikou. "NKÚ zistil, že ministerstvo nemalo vypracovaný vlastný dokument ako postupovať pri príprave a realizácii PPP projektu, pričom rezortný riadiaci výbor projektu konal len podľa metodických pokynov ministerstva financií," upozornila Bolech Dobáková.

Zároveň kontrolóri doplnili, že sa v Štúdii uskutočniteľnosti vyhodnocovali len dva varianty. "Tento počet je možné považovať za prípustný. Kontrolóri však vo svojich záveroch vedeniu ministerstva do budúcna odporúčajú pracovať nielen s nulovým a realizačným variantom, ale taktiež s ďalšou alternatívou riešenia," doplnila hovorkyňa.

NKÚ však pri kontrole súťaže na poradenstvo k PPP projektu zistil, že ministerstvo spojilo realizáciu verejného obstarávania dvoch zákaziek rôznej zložitosti len do jedného obstarávania. A to obchvatu Bratislavy a rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce – Banská Bystrica. "Tento postup mohol obmedziť hospodársku súťaž a zároveň mohol mať za následok to, že sa do súťaže prihlásil len jeden záujemca," zdôraznila Bolech Dobáková.

Podľa kontrolórov neboli tiež pravidlá v zákone o verejnom obstarávaní dodržané aj tým, že v súťažných podmienkach bola daná požiadavka na znalosť výlučne slovenského jazyka bez možnosti zaistenia tejto podmienky tlmočníkom či prekladateľom. "Tým sa zúžila možnosť prihlásenia do súťaže expertom, respektíve firmám, ktoré disponujú potrebnou kvalifikáciou, ale neovládajú slovenský jazyk," kritizovali kontrolóri.

Úrad zároveň upozornil ministerstvo dopravy na to, že zmluva s poradcom bola uzatvorená v septembri 2014 na štyri roky v hodnote 6,1 milióna eur. V čase kontroly sa však už z tejto sumy vyčerpalo 5,78 milióna eur, a teda na zostávajúce obdobie je to nedostatočné. "Dôležitou otázkou je tiež ukončenie zmluvy pre poradcu o takmer dva roky skôr, ako by mal byť daný projekt do užívania," dodalo tiež NKÚ.

Na odstránenie zistených nedostatkov navrhli kontrolóri rezortu dopravy deväť odporúčaní. Tie primárne smerujú do prípravy a riadenia strategických infraštruktúrnych projektov. "Ministerstvo musí spracovať záväzný interný dokument, ktorý bude upravovať postupy pre prípravu i realizáciu PPP projektov," priblížila Bolech Dobáková. Podľa NKÚ SR musí zároveň vláda zadefinovať regulačný mechanizmus, koľko PPP projektov je udržateľných z pohľadu verejných financií tak, aby neboli ohrozené vlastné investičné aktivity štátu.