Najvyšší kontrolný úrad spraví mimoriadnu kontrolu postupov Národnej diaľničnej spoločnosti pri projekte križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava.
Autor TASR
,aktualizované Bratislava 21. septembra (TASR) - Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) spraví mimoriadnu kontrolu postupov Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) pri projekte križovatky Triblavina na diaľnici D1 Bratislava - Trnava. Kontrolóri reagujú na podnet, ktorý v tejto súvislosti dostali.
"Úrad preverí predovšetkým postup NDS pri riadení strategických infraštruktúrnych projektov, a to konkrétne projektu výstavby diaľnice D1 Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.
Kontrola sa tiež zameria na nastavenie metodiky plánovania a aj financovanie projektu či na funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti.
"Vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016," avizovala Bolech Dobáková. Výsledky kontroly budú podľa jej slov okrem kontrolovaného subjektu poskytnuté aj ministrovi dopravy a Národnej rade SR.
Podobnú kontrolu spravil NKÚ aj v súvislosti s výstavbou obchvatu Bratislavy, čiže diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice. Jej cieľom bolo podľa hovorkyne prierezovo posúdiť nastavenie riadiacich mechanizmov a procesov pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych strategických projektov zo strany rezortu dopravy.
Petičiari plánujú protest
Zástupcovia petície za prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými kolektormi a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 plánujú v utorok 27. septembra protestno-osvetovú akciu. Verejnosť chcú upozorniť, že v prípade križovatky Triblavina nie je stále vyhraté a aj po zverejnení aktuálneho riešenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) hrozí dopravný kolaps.
Aktivisti majú pochybnosti o úprimnosti medializovaných informácií, ktoré NDS zverejnila na konci júna a ktoré hovoria o výstavbe podľa pôvodne navrhovanej koncepcie 3 plus 2, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. "NDS nám nepredložila žiadne projektové dokumentácie, ktoré by potvrdzovali, že sa naozaj pôjde touto cestou, neexistujú ani riešenia napojenia regionálnej ciest na kolektory," upozornila zástupkyňa petičného výboru Tatiana Kratochvílová. Myslí si, že v skutočnosti nepôjde o výstavbu kolektorov, ktoré by pomáhali odľahčiť regionálne komunikácie, ale o rozšírenie diaľnice o ďalšie dva pruhy, čo obyvateľom v území nepomôže.
NDS v reakcii upozornilo, že na základe požiadavky diaľničiarov pripravuje Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline dopravno-kapacitné posúdenie. "Analýzu NDS vyhodnotí a v spolupráci s ministerstvom dopravy pripraví ďalší postup," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Aktivisti takisto opätovne upozornili i na to, že v blízkosti Bratislavy majú vzniknúť ďalšie logistické parky, predpokladá sa aj nárast občianskej výstavby. "Nerieši sa však problém narastajúcej dopravnej záťaže, ktorý s tým súvisí," upozornila Kratochvílová.
Petičiari adresovali ministrovi výzvu
Ministrovi dopravy Árpádovi Ersékovi (Most-Híd) preto dnes aktivisti adresovali výzvu na zrušenie zmien na D1 a pokračovanie vo výstavbe križovatky Triblavina podľa schváleného projektu. S ministrom sa takisto chcú osobne stretnúť. "Domnievame sa, že nový minister nemá všetky informácie o doterajších krokoch v súvislosti s výstavbou križovatky Triblavina, chceme mu preto niektoré veci ozrejmiť a vysvetliť, prečo ide podľa nás o protiprávny stav," uviedol zástupca petičného výboru a starosta Vajnôr Ján Mrva.
Podporu svojich snáh chcú aktivisti zvýšiť aj prostredníctvom osvetovej akcie pre obyvateľov Chorvátskeho Grobu, Bernolákova, Svätého Jura a ďalších miest, ktorí prechádzajú Vajnormi a Ivankou pri Dunaji.
„V utorok 27. septembra budeme na semaforoch rozdávať materiály o tom, prečo potrebujeme kolektory a prečo trváme na pôvodnom riešení výstavby kolektorov," informoval Mrva.
Národná diaľničná spoločnosť koncom júna konštatovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice majú byť požadované kolektory a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
BSK však následne upozornil, že NDS chce vybudovať kolektory len na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou, ale v ďalších častiach to už nebudú kolektory, ale príjazdové pruhy na diaľnicu. "Nie je to úplne plnohodnotné riešenie, ktoré by spĺňalo dopravné obslúženie dotknutého územia. Je to lepšie ako päťpruhová diaľnica, došlo k výraznému posunu, ale je to horšie, ako keby tam boli tie kolektory, ktoré sme od začiatku naplánovali," priblížil Pavol Frešo, predseda BSK. Vedenie BSK pripomenulo, že práve na žiadosť ministerstva dopravy a NDS boli do územného plánu kraja zadefinované kolektory popri celej diaľnici až po Trnavu.
"Úrad preverí predovšetkým postup NDS pri riadení strategických infraštruktúrnych projektov, a to konkrétne projektu výstavby diaľnice D1 Bratislava – Trnava, križovatka Triblavina," priblížila hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.
Kontrola sa tiež zameria na nastavenie metodiky plánovania a aj financovanie projektu či na funkčnosť vnútorného kontrolného systému diaľničnej spoločnosti.
"Vzhľadom na to, že prierezová kontrola bola začlenená do oficiálneho ročného plánu kontrolných akcií NKÚ dodatočne, jej ukončenie so závermi a odporúčaniami očakávame koncom roka 2016," avizovala Bolech Dobáková. Výsledky kontroly budú podľa jej slov okrem kontrolovaného subjektu poskytnuté aj ministrovi dopravy a Národnej rade SR.
Podobnú kontrolu spravil NKÚ aj v súvislosti s výstavbou obchvatu Bratislavy, čiže diaľnice D4 Jarovce – Rača a rýchlostnej cesty R7 Bratislava Prievoz – Holice. Jej cieľom bolo podľa hovorkyne prierezovo posúdiť nastavenie riadiacich mechanizmov a procesov pri schvaľovaní veľkých infraštruktúrnych strategických projektov zo strany rezortu dopravy.
Petičiari plánujú protest
Zástupcovia petície za prestavbu diaľnice D1 Bratislava - Trnava so súbežnými kolektormi a výstavbu križovatky Triblavina v súlade s vydanými povoleniami z roku 2013 plánujú v utorok 27. septembra protestno-osvetovú akciu. Verejnosť chcú upozorniť, že v prípade križovatky Triblavina nie je stále vyhraté a aj po zverejnení aktuálneho riešenia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) hrozí dopravný kolaps.
Aktivisti majú pochybnosti o úprimnosti medializovaných informácií, ktoré NDS zverejnila na konci júna a ktoré hovoria o výstavbe podľa pôvodne navrhovanej koncepcie 3 plus 2, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. "NDS nám nepredložila žiadne projektové dokumentácie, ktoré by potvrdzovali, že sa naozaj pôjde touto cestou, neexistujú ani riešenia napojenia regionálnej ciest na kolektory," upozornila zástupkyňa petičného výboru Tatiana Kratochvílová. Myslí si, že v skutočnosti nepôjde o výstavbu kolektorov, ktoré by pomáhali odľahčiť regionálne komunikácie, ale o rozšírenie diaľnice o ďalšie dva pruhy, čo obyvateľom v území nepomôže.
NDS v reakcii upozornilo, že na základe požiadavky diaľničiarov pripravuje Výskumný ústav dopravný (VÚD) v Žiline dopravno-kapacitné posúdenie. "Analýzu NDS vyhodnotí a v spolupráci s ministerstvom dopravy pripraví ďalší postup," uviedla hovorkyňa NDS Michaela Michalová.
Aktivisti takisto opätovne upozornili i na to, že v blízkosti Bratislavy majú vzniknúť ďalšie logistické parky, predpokladá sa aj nárast občianskej výstavby. "Nerieši sa však problém narastajúcej dopravnej záťaže, ktorý s tým súvisí," upozornila Kratochvílová.
Petičiari adresovali ministrovi výzvu
Ministrovi dopravy Árpádovi Ersékovi (Most-Híd) preto dnes aktivisti adresovali výzvu na zrušenie zmien na D1 a pokračovanie vo výstavbe križovatky Triblavina podľa schváleného projektu. S ministrom sa takisto chcú osobne stretnúť. "Domnievame sa, že nový minister nemá všetky informácie o doterajších krokoch v súvislosti s výstavbou križovatky Triblavina, chceme mu preto niektoré veci ozrejmiť a vysvetliť, prečo ide podľa nás o protiprávny stav," uviedol zástupca petičného výboru a starosta Vajnôr Ján Mrva.
Podporu svojich snáh chcú aktivisti zvýšiť aj prostredníctvom osvetovej akcie pre obyvateľov Chorvátskeho Grobu, Bernolákova, Svätého Jura a ďalších miest, ktorí prechádzajú Vajnormi a Ivankou pri Dunaji.
„V utorok 27. septembra budeme na semaforoch rozdávať materiály o tom, prečo potrebujeme kolektory a prečo trváme na pôvodnom riešení výstavby kolektorov," informoval Mrva.
Národná diaľničná spoločnosť koncom júna konštatovala, že križovatka Triblavina sa bude stavať podľa pôvodne navrhovaného riešenia, teda so šiestimi pruhmi a so súbežnými kolektormi po oboch stranách diaľnice. Ide o pôvodnú koncepciu 3 plus 2, ktorá je upravená tak, aby zohľadňovala reálny nárast dopravy a zároveň efektívne využila verejné zdroje. Súčasťou diaľnice majú byť požadované kolektory a to tak, ako je uvedené v Územnom pláne Bratislavského samosprávneho kraja (BSK).
BSK však následne upozornil, že NDS chce vybudovať kolektory len na úseku diaľnice medzi Bratislavou a Triblavinou, ale v ďalších častiach to už nebudú kolektory, ale príjazdové pruhy na diaľnicu. "Nie je to úplne plnohodnotné riešenie, ktoré by spĺňalo dopravné obslúženie dotknutého územia. Je to lepšie ako päťpruhová diaľnica, došlo k výraznému posunu, ale je to horšie, ako keby tam boli tie kolektory, ktoré sme od začiatku naplánovali," priblížil Pavol Frešo, predseda BSK. Vedenie BSK pripomenulo, že práve na žiadosť ministerstva dopravy a NDS boli do územného plánu kraja zadefinované kolektory popri celej diaľnici až po Trnavu.