Zároveň chcú novelou rozdeliť doterajší osobitný odvod pre regulované spoločnosti.
Autor TASR
Bratislava 3. marca (TASR) - Predstavitelia hnutia Nová väčšina – Dohoda (NOVA) chcú zaviesť monopolnú daň pre prevádzkovateľa mýtneho systému, tiež rozdeliť túto daň na dve úrovne a zabezpečiť návrat k rovnej dani na Slovensku. Predseda hnutia a nezaradený poslanec Národnej rady (NR SR) Daniel Lipšic preto predložil do parlamentu návrh novely zákona o osobitnom odvode z podnikania v regulovaných odvetviach. Plénum Národnej rady by sa ním malo zaoberať na nadchádzajúcej schôdzi, ktorá má naplánovaný začiatok na 18. marca.
"Výber elektrického mýta je čisté výpalníctvo, štát z neho má minimum," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave Lipšic. Mýtna firma SkyToll má podľa jeho slov monopol na výber mýta a navrhuje preto zavedenie osobitného odvodu pre správcu elektronického mýta. Má byť vo výške 0,976 % mesačne, čo by ročne predstavovalo necelých 12 %.
Zároveň chcú novelou rozdeliť doterajší osobitný odvod pre regulované spoločnosti. Vyššiu daň by platili tzv. prirodzené monopoly, ku ktorým zaraďujú zdravotné poisťovne, distribúciu a prepravu plynu a elektriny či práve správu mýtneho systému. Ostatné regulované subjekty by platili rovnaký osobitný odvod ako doteraz.
Lipšic sa chce zároveň pokúsiť o návrat k rovnej dani na úrovni 19 %. Navrhuje znížiť od júla tohto roka daň z príjmov právnických osôb zo súčasných 22 % na 19 %. Zároveň by sa mala už podľa platnej legislatívy od januára 2015 znížiť daň z pridanej hodnoty (DPH) z aktuálnej úrovne 20 % na pôvodných 19 %.
"Po tejto novele a po 1. januári budúceho roka tak bude 19-% rovná daň pre fyzické osoby, právnické osoby aj DPH," vymenoval podpredseda hnutia Marcel Klimek. Na vykrytie zníženia sadzby dane pre právnické osoby o tri percentuálne body, ktoré si vyžiada približne 171 miliónov eur, navrhuje hnutie použiť peniaze z výberu nového osobitného odvodu. Ten odhaduje v sume zhruba 135 miliónov eur, ďalších 189 miliónov eur má priniesť zlepšený výber daní, ktorý odhadlo ministerstvo financií v aktuálnej februárovej prognóze.
Zostávajúce zdroje chce NOVA použiť na opravu škôd, ktoré podľa jej predstaviteľov napáchali kamióny po tom, čo pre zavedenie mýta začali jazdiť po cestách nižších kategórií. Peniaze tak majú ísť napríklad na cesty II. a III. triedy, či majiteľom domov a bytov, ktoré boli takýmto spôsobom poškodené.
"Výber elektrického mýta je čisté výpalníctvo, štát z neho má minimum," vyhlásil na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave Lipšic. Mýtna firma SkyToll má podľa jeho slov monopol na výber mýta a navrhuje preto zavedenie osobitného odvodu pre správcu elektronického mýta. Má byť vo výške 0,976 % mesačne, čo by ročne predstavovalo necelých 12 %.
Zároveň chcú novelou rozdeliť doterajší osobitný odvod pre regulované spoločnosti. Vyššiu daň by platili tzv. prirodzené monopoly, ku ktorým zaraďujú zdravotné poisťovne, distribúciu a prepravu plynu a elektriny či práve správu mýtneho systému. Ostatné regulované subjekty by platili rovnaký osobitný odvod ako doteraz.
Lipšic sa chce zároveň pokúsiť o návrat k rovnej dani na úrovni 19 %. Navrhuje znížiť od júla tohto roka daň z príjmov právnických osôb zo súčasných 22 % na 19 %. Zároveň by sa mala už podľa platnej legislatívy od januára 2015 znížiť daň z pridanej hodnoty (DPH) z aktuálnej úrovne 20 % na pôvodných 19 %.
"Po tejto novele a po 1. januári budúceho roka tak bude 19-% rovná daň pre fyzické osoby, právnické osoby aj DPH," vymenoval podpredseda hnutia Marcel Klimek. Na vykrytie zníženia sadzby dane pre právnické osoby o tri percentuálne body, ktoré si vyžiada približne 171 miliónov eur, navrhuje hnutie použiť peniaze z výberu nového osobitného odvodu. Ten odhaduje v sume zhruba 135 miliónov eur, ďalších 189 miliónov eur má priniesť zlepšený výber daní, ktorý odhadlo ministerstvo financií v aktuálnej februárovej prognóze.
Zostávajúce zdroje chce NOVA použiť na opravu škôd, ktoré podľa jej predstaviteľov napáchali kamióny po tom, čo pre zavedenie mýta začali jazdiť po cestách nižších kategórií. Peniaze tak majú ísť napríklad na cesty II. a III. triedy, či majiteľom domov a bytov, ktoré boli takýmto spôsobom poškodené.