Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Štvrtok 28. november 2024
< sekcia Ekonomika

Nové trendy v tvorbe prezentácií, ktoré sa oplatí poznať

Foto: PeknéPrezky

Tvorba prezentácii sa postupom času stáva stále viac obľúbenou formou vyzdvihnutia určitého produktu či služby. Dá sa na ňu pozerať aj ako na príležitosť.

Bratislava 24. marca (OTS) - Príležitosť zviditeľniť seba alebo svoju firmu či skvelo odvedenú prácu. Nie každá prezentácia však dokáže predať. Niekoľko chytrých rád a trendov, ktoré určite platia pri ich tvorbe, nám prezradil Peter Bennár, zakladateľ kreatívnej agentúry PeknéPrezky, ktorá sa špecializuje na tvorbou nezabudnuteľných prezentácií.

V dnešnej dobe je čoraz ťažšie zaujať publikum, ako to robíte vy?
Základom je pútavý príbeh. Ľudia neradi počúvajú o holých faktoch. Keď ich ale zabalíte do zaujímavého príbehu s emóciami a zaklincujete vhodným citátom, polovicu úspechu máte zaručenú. Svoje o tom vedel aj legendárny Steve Jobs, ktorý vedel, že ľudská myseľ nedokáže spracovať veľké množstvo informácií naraz. Preto na to išiel systematicky. Jednoduchými vizualizáciami a obrázkami tak viac podporil hlavnú myšlienku prezentácie. Okrem toho ešte vytvoril v publiku napätie, ktoré vyvrcholilo v ten pravý okamih, ktorý si sám zrežíroval.

Aké trendy sa objavujú v rámci technológií pri prezentáciách?
Za spomenutie určite stojí širokouhlé (widescreen) rozloženie obrazovky 16:9, ktoré v súčasnosti nahrádza štandardné rozloženie obrazovky 4:3. Výhodou širokouhlého zobrazenia je najmä estetickosť či prirodzenosť.
Ďalším trendom, ktorý stále viac naberá na popularite, je online prezentácia. Takáto forma prezentácie je nie len prehľadnejšia a zábavnejšia, ale tiež jednoduchá na spracovanie a v konečnom vydaní pripomína videofilm. Takýmto prezentáciám sa napríklad úspešne po celom svete venuje aplikácia Prezi, ktorá sa zamerala na úplne odlišnú techniku prezentovania, konkrétne na zoomovanie.


Ako sa podľa Vás dá úspešne zakomponovať do prezentácie interaktivita s publikom?
Skvelým príkladom je aplikácia sli.do, s ktorou nedávno prišli na trh šikovní slovenskí startupisti. Jej hlavnou úlohou je práve interakcia, či už na rôznych eventoch, panelových diskusiách, kongresoch či konferenciách... Sli.do umožňuje zúčastneným klásť otázky v reálnom čase pomocou mobilu, notebooku alebo tabletu, čo je obrovskou výhodou ako pre účastníkov, tak aj pre samotných prezentujúcich. Spätná väzba ja veľmi dôležitá a získavať ju v „priamom prenose“ je naozaj skvelá myšlienka.

Čiže výroba prezentácií je veda?
Ani nie, ale netreba čakať zázraky na počkanie. Hovorí sa, že príprava by mala trvať minimálne 10-krát dlhšie než samotná prezentácia. Občas však stačí zopár šikovných rád, trochu premýšľania a pár dobrých nápadov a čas investovaný do prípravy sa skutočne vyplatí. Najlepšia rada v tomto prípade znie – nezačnite tvoriť prezentáciu tak, že si ako prvé otvoríte PowerPoint, ale skúste si svoje myšlienky v prvom kroku napísať na lístočky, následne si ich usporiadať a nad tým celým skúsiť vytvoriť zaujímavý príbeh.

Čomu je podľa Vás dobré sa vyhnúť pri tvorbe prezentácií?
Určite odporúčam vymeniť ošúchané predvolené PowerPoint šablóny za niečo novodobejšie, originálnejšie. To isté platí aj pri type písma. Je lepšie siahnuť po niečom menej nudnom ako je Times New Roman či Arial. A nemyslím tým Comic Sans (smiech). Skúste sa trošku pohrabať v Google fontoch, ktoré sú zadarmo a nájdete tam často veľmi moderné druhy písma. Prehnaným animáciám a efektom už taktiež odzvonilo, iba žeby ste chceli zámerne odpútavať pozornosť.
“Všetkého veľa škodí“- to platí najmä pri farbách použitých v slajdoch. Preto odporúčam kombinovať len kombinovateľné!
A na záver jednoduchosť - preto radím tentokrát určite vynechať ctrl-c, ctrl-v, a do prezentácie zadávať naozaj len jednoduché heslá a myšlienky namiesto siahodlhých textov. Predstavte si, že váš slide musí vyzerať ako billboard. Máte len pár sekúnd na to, aby ste vďaka nemu odkomunikovali vaše hlavné posolstvo, v opačnom prípade zostane váš slide nepochopený.