Návrhy nových vyhlášok prešli pripomienkovým konaním a úrad ich vydá s účinnosťou od 1. januára 2017.
Autor TASR
Bratislava 21. júna (TASR) – Nové vyhlášky v oblasti energetiky zvýšia úroveň poskytovaných služieb zo strany dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody pre slovenské domácnosti. Upozornil na to Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO). Ten v súvislosti s prijatím novej regulačnej politiky na roky 2017 až 2021 mení sekundárnu legislatívu, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia, štandardy kvality a pravidlá trhu.
Návrhy nových vyhlášok prešli pripomienkovým konaním a úrad ich vydá s účinnosťou od 1. januára 2017. „Zmeny sú urobené jednoznačne v prospech zvýšenia ochrany práv spotrebiteľov, ale zároveň plne rešpektujú a zabezpečujú stabilitu trhového prostredia,“ konštatoval predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.
Úrad sa napríklad zameral na posilnenie zabezpečenia stabilnej dodávky elektriny. Nová vyhláška skráti lehoty na obnovenie distribúcie elektriny po vzniku poruchy v distribučnej sústave.
„Vytvárame väčší tlak na prevádzkovateľov distribučnej siete, aby maximálne skrátili čas, keď budú odberatelia v prípade poruchy či výpadku bez elektriny. Všetci postihnutí odberatelia majú v prípade nedodržania týchto stanovených lehôt automaticky nárok na kompenzačnú platbu, teda ani nemusia o ňu sami žiadať a dostanú ju,“ vysvetlil predseda úradu.
Súčasťou nových opatrení je aj zníženie odberných miest, v ktorých nie sú dodržané parametre napätia podľa platnej technickej normy či lepšia informovanosť odberateľov o plánovanom prerušení dodávky elektriny s možnosťou dohody s prevádzkovateľom distribučnej siete na termíne plánovaného prerušenia dodávky.
„Nové vyhlášky celkovo zabezpečia pre slovenské domácnosti zvýšenie úrovne poskytovaných služieb zo strany dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody,“ avizuje ÚRSO.
Urýchli sa tiež proces uzatvárania zmlúv o združenej dodávke elektriny, rýchlejšia bude aj výmena nefunkčného alebo poškodeného meradla. V plynárenstve sa okrem iného zavedením úhrady preplatku z vyúčtovacej faktúry zabezpečí odberateľovi plynu, aby v stanovenej lehote 14 kalendárnych dní dostal finančný preplatok zvolenou formou dohodnutou v zmluve.
Ani koncový spotrebiteľ tepla nemusí o kompenzačnú platbu žiadať, bude mu uhradená automaticky a adresne, a to tým regulovaným subjektom v reťazci sústav tepelných zariadení, ktorý nedodržanie štandardu kvality spôsobil.
Zvyšuje sa tiež výška kompenzačných platieb vrátane zvýšenia maximálnej vyplatenej kompenzačnej platby z dôvodu, aby regulované subjekty venovali maximálnu pozornosť kvalite poskytovaných služieb svojim zákazníkom pri prevádzke verejných vodovodov a kanalizácií.
Návrhy nových vyhlášok prešli pripomienkovým konaním a úrad ich vydá s účinnosťou od 1. januára 2017. „Zmeny sú urobené jednoznačne v prospech zvýšenia ochrany práv spotrebiteľov, ale zároveň plne rešpektujú a zabezpečujú stabilitu trhového prostredia,“ konštatoval predseda ÚRSO Jozef Holjenčík.
Úrad sa napríklad zameral na posilnenie zabezpečenia stabilnej dodávky elektriny. Nová vyhláška skráti lehoty na obnovenie distribúcie elektriny po vzniku poruchy v distribučnej sústave.
„Vytvárame väčší tlak na prevádzkovateľov distribučnej siete, aby maximálne skrátili čas, keď budú odberatelia v prípade poruchy či výpadku bez elektriny. Všetci postihnutí odberatelia majú v prípade nedodržania týchto stanovených lehôt automaticky nárok na kompenzačnú platbu, teda ani nemusia o ňu sami žiadať a dostanú ju,“ vysvetlil predseda úradu.
Súčasťou nových opatrení je aj zníženie odberných miest, v ktorých nie sú dodržané parametre napätia podľa platnej technickej normy či lepšia informovanosť odberateľov o plánovanom prerušení dodávky elektriny s možnosťou dohody s prevádzkovateľom distribučnej siete na termíne plánovaného prerušenia dodávky.
„Nové vyhlášky celkovo zabezpečia pre slovenské domácnosti zvýšenie úrovne poskytovaných služieb zo strany dodávateľov elektriny, plynu, tepla a vody,“ avizuje ÚRSO.
Urýchli sa tiež proces uzatvárania zmlúv o združenej dodávke elektriny, rýchlejšia bude aj výmena nefunkčného alebo poškodeného meradla. V plynárenstve sa okrem iného zavedením úhrady preplatku z vyúčtovacej faktúry zabezpečí odberateľovi plynu, aby v stanovenej lehote 14 kalendárnych dní dostal finančný preplatok zvolenou formou dohodnutou v zmluve.
Ani koncový spotrebiteľ tepla nemusí o kompenzačnú platbu žiadať, bude mu uhradená automaticky a adresne, a to tým regulovaným subjektom v reťazci sústav tepelných zariadení, ktorý nedodržanie štandardu kvality spôsobil.
Zvyšuje sa tiež výška kompenzačných platieb vrátane zvýšenia maximálnej vyplatenej kompenzačnej platby z dôvodu, aby regulované subjekty venovali maximálnu pozornosť kvalite poskytovaných služieb svojim zákazníkom pri prevádzke verejných vodovodov a kanalizácií.