Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 22. december 2024Meniny má Adela
< sekcia Ekonomika

Nový zákon zvyšuje ochranu spotrebiteľov pri online nakupovaní

Ilustračná snímka. Foto: Teraz.sk - Elena Halačová

V prípade porušenia nových pravidiel hrozia obchodníkom vyššie pokuty. Maximálna výška sa bude odvíjať od obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie.

Bratislava 18. júna (TASR) - Nový zákon o ochrane spotrebiteľa, ktorý nadobudne platnosť 1. júla, prináša zásadné zmeny v oblasti online nakupovania. Spotrebitelia budú lepšie informovaní o predajcoch a taktiež sa zvýši transparentnosť platenej reklamy a recenzií produktov. Informovala o tom v utorok advokátska kancelária Ružička and partners.

Prevádzkovatelia online trhov, ktoré sprostredkujú predaj iných obchodníkov alebo fyzických osôb, budú musieť zabezpečiť lepšiu informovanosť spotrebiteľa. Ide napríklad o Kaufland Online trhovisko, Allegro či Vinted. Spotrebiteľ musí byť informovaný o tom, či je predajca obchodník alebo fyzická osoba. V prípade, ak ide o fyzickú osobu, spotrebiteľ musí byť poučený, že na zmluvu sa nebudú vzťahovať právne predpisy na ochranu spotrebiteľa.

Online trhy musia spotrebiteľov informovať o hlavných parametroch, ktoré určujú poradie produktov vo výsledku vyhľadávania a jasne označiť platenú reklamu, ak ponúkajú zvýhodnenú pozíciu vo vyhľadávaní. Platená reklama musí byť zrejmá, napríklad označená ako "premium" alebo "sponzoring".

Nový zákon reguluje aj spotrebiteľské recenzie. Obchodníci musia po novom uviesť, akým spôsobom zabezpečujú, že hodnotenia produktov pochádzajú od spotrebiteľov, ktorí si produkt skutočne kúpili alebo použili. Týmto sa má zamedziť klamaniu spotrebiteľa o kvalite ponúkaných produktov falošnou recenziou, ktorá nepochádza z reálnej skúsenosti.

V prípade porušenia nových pravidiel hrozia obchodníkom vyššie pokuty. Maximálna výška sa bude odvíjať od obratu obchodníka za predchádzajúce účtovné obdobie. Novinkou je možnosť vyhnúť sa sankciám vďaka tzv. inštitútu dobrovoľného opatrenia, keď obchodník písomne vyhlási dobrovoľné ukončenie porušovania zákona a vykoná nápravu smerom k poškodeným zákazníkom. Nápravné kroky bude vyhodnocovať orgán dohľadu - Slovenská obchodná inšpekcia.