Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

Novým zákonom by mali zákazníci cestoviek získať vyššiu ochranu

Ilustračné foto. Foto: TASR/AP Photo

Medzi najvýznamnejšie zmeny bude určite patriť ochrana cestujúcich v prípade platobnej neschopnosti organizátora. To znamená, že CK by mali poskytovať zábezpeku náhrady všetkých platieb cestujúcich.

Bratislava 3. augusta (TASR) - Zákazníci cestovných kancelárií by mali byť viac chránení. Ministerstvo hospodárstva (MH) SR totiž pripravuje nové pravidlá, ktoré by mali viac ochraňovať cestovateľov. Do praxe by mali vstúpiť v roku 2018.

Rezort hospodárstva pracuje podľa jeho hovorcu Maroša Stana na transponovaní novej smernice Európskeho parlamentu z novembra minulého roka. "Transpozícia smernice zrejme bude zabezpečená nielen novelou zákona o zájazdoch, podmienkach podnikania cestovných kancelárií a cestovných agentúr, ale prijatím nového zákona, ktorý zákon o zájazdoch zruší a úplne nahradí," avizoval Stano.

Medzi najvýznamnejšie zmeny bude podľa neho určite patriť ochrana cestujúcich v prípade platobnej neschopnosti organizátora. To znamená, že cestovné kancelárie by mali poskytovať zábezpeku náhrady všetkých platieb uskutočnených cestujúcimi. Alebo náhradu v rozsahu, v akom sa služby neposkytnú pre platobnú neschopnosť organizátora. Ak má cestujúci v zmluve zahrnutú aj prepravu, organizátori zájazdu mu musia tiež poskytnúť zábezpeku návratu do vlasti.



"Konkrétny spôsob, akým Slovenská republika zabezpečí túto ochranu spotrebiteľov, sa momentálne zvažuje a analyzuje. Táto otázka predstavuje veľkú výzvu aj pre ostatné členské štáty, ktoré rovnako analyzujú možnosti, ktoré sú najvhodnejšie z hľadiska ich konkrétnych vnútroštátnych podmienok," doplnil Stano.

Podľa aktuálne platného zákona o zájazdoch je podľa ministerstva cestovná kancelária povinná mať uzatvorenú zmluvu o poistení zájazdu pre prípad úpadku alebo bankovú záruku po celý čas predaja zájazdov. Prax však podľa rezortu ukazuje, že treba zabezpečiť vyššiu mieru ochrany spotrebiteľa v prípadoch, keď cestovná kancelária síce má uzatvorenú poistnú zmluvu alebo bankovú záruku v čase predaja zájazdu, ale nie v čase trvania zájazdu.

Nová smernica pritom podľa Stana zavádza aj viacero nových pojmov, vrátane nového inštitútu "spojená cestovná služba". Takáto spojená cestovná služba predstavuje aspoň dva rôzne druhy cestovných služieb kúpených na účely tej istej cesty alebo dovolenky, ktoré netvoria balík služieb, čoho výsledkom je uzavretie samostatných zmlúv s jednotlivými poskytovateľmi cestovných služieb.

V zmysle smernice by pritom podľa Stana mala byť nová právna úprava na Slovensku platná do 1. januára 2018 a účinná od 1. júla 2018.