Vodičovi by sa považovala pokuta za uhradenú, ak do 15 dní zaplatí tretinu z nej a splní si svoju povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu.
Autor TASR
Bratislava 25. februára (TASR) - Skupina poslancov opozičnej SaS Miroslav Ivan, Jana Kiššová, Milan Laurenčík a Jozef Rajtár navrhujú zníženie pokút pre motoristov pri chýbajúcej alebo neplatnej emisnej či technickej kontrole.
V novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke tak chcú to isté, čo malo v pláne aj ministerstvo dopravy. A teda, aby sa vodičovi považovala pokuta za uhradenú, ak do 15 dní zaplatí tretinu z nej a splní si svoju povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu. V súčasnosti majú motoristi takúto možnosť pri uhradení dvoch tretín z pokuty.
Takéto zníženie pokút navrhoval aj rezort dopravy ešte v minulom roku, tiež v novele súčasného zákona o podmienkach prevádzky vozidiel.
V rámci legislatívneho procesu sa však posúvala účinnosť novely a aj hlasovanie o nej, až ministerstvo právnu normu z parlamentu v novembri minulého roka stiahlo. Dôvodom bolo podľa rezortu, že túto problematiku upraví už nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.
Ten sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní, definitívne hlasovanie o ňom sa však posunulo. Z prvej tohtoročnej schôdze Národnej rady (NR) SR až na tú nasledujúcu, ktorá má naplánovaný začiatok na 13. marca. Dôvodom odsunutia tohto hlasovania malo byť veľa predložených pozmeňujúcich návrhov k zákonu.
Nový zákon však obsahuje rovnako ako pôvodná novela diskutovanú tému liberalizácie siete staníc technických a emisných kontrol. Ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) totiž navrhuje úplnú liberalizáciu. To znamená, že by si takúto stanicu mohol založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo by tak nelimitovalo počet staníc kontroly, ako je tomu v súčasnosti. Od zmeny si rezort sľubuje zvýšenie počtu staníc a odstránenie dlhých čakacích lehôt na kontroly.
Vládni poslanci však navrhovali z pôvodnej novely zákona toto ustanovenie úplne vyňať a v prípade nového zákona navrhujú obmedzenie liberalizácie.
Kým sa teda diskutuje o novom zákone, opozičná SaS prichádza s novelou súčasného zákona, ktorej cieľom je len zníženie pokút. "Možno súhlasiť s názorom, že tak rozsiahly legislatívny materiál, akým je tento návrh zákona, potrebuje viac času na dôslednú kontrolu, než bude zaradený na záverečné hlasovanie, avšak treba zdôrazniť, že na neustále odkladanie prijatia tohto návrhu zákona doplácajú motoristi, ktorí za ľudsky pochopiteľné opomenutie zákonnej povinnosti platia neúmerne vysoké pokuty," argumentovali poslanci SaS.
Liberáli pritom dodávajú, že prevzali len myšlienky z dvoch vládnych zákonov, ktoré už vládny kabinet odsúhlasil. O novele z dielne SaS by mal parlament diskutovať na najbližšej schôdzi.
V novele zákona o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke tak chcú to isté, čo malo v pláne aj ministerstvo dopravy. A teda, aby sa vodičovi považovala pokuta za uhradenú, ak do 15 dní zaplatí tretinu z nej a splní si svoju povinnosť, čiže absolvuje technickú alebo emisnú kontrolu. V súčasnosti majú motoristi takúto možnosť pri uhradení dvoch tretín z pokuty.
Takéto zníženie pokút navrhoval aj rezort dopravy ešte v minulom roku, tiež v novele súčasného zákona o podmienkach prevádzky vozidiel.
V rámci legislatívneho procesu sa však posúvala účinnosť novely a aj hlasovanie o nej, až ministerstvo právnu normu z parlamentu v novembri minulého roka stiahlo. Dôvodom bolo podľa rezortu, že túto problematiku upraví už nový zákon o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.
Ten sa momentálne nachádza v parlamente v druhom čítaní, definitívne hlasovanie o ňom sa však posunulo. Z prvej tohtoročnej schôdze Národnej rady (NR) SR až na tú nasledujúcu, ktorá má naplánovaný začiatok na 13. marca. Dôvodom odsunutia tohto hlasovania malo byť veľa predložených pozmeňujúcich návrhov k zákonu.
Nový zákon však obsahuje rovnako ako pôvodná novela diskutovanú tému liberalizácie siete staníc technických a emisných kontrol. Ministerstvo dopravy pod vedením Árpáda Érseka (Most-Híd) totiž navrhuje úplnú liberalizáciu. To znamená, že by si takúto stanicu mohol založiť každý, kto splní zákonom stanovené podmienky. Ministerstvo by tak nelimitovalo počet staníc kontroly, ako je tomu v súčasnosti. Od zmeny si rezort sľubuje zvýšenie počtu staníc a odstránenie dlhých čakacích lehôt na kontroly.
Vládni poslanci však navrhovali z pôvodnej novely zákona toto ustanovenie úplne vyňať a v prípade nového zákona navrhujú obmedzenie liberalizácie.
Kým sa teda diskutuje o novom zákone, opozičná SaS prichádza s novelou súčasného zákona, ktorej cieľom je len zníženie pokút. "Možno súhlasiť s názorom, že tak rozsiahly legislatívny materiál, akým je tento návrh zákona, potrebuje viac času na dôslednú kontrolu, než bude zaradený na záverečné hlasovanie, avšak treba zdôrazniť, že na neustále odkladanie prijatia tohto návrhu zákona doplácajú motoristi, ktorí za ľudsky pochopiteľné opomenutie zákonnej povinnosti platia neúmerne vysoké pokuty," argumentovali poslanci SaS.
Liberáli pritom dodávajú, že prevzali len myšlienky z dvoch vládnych zákonov, ktoré už vládny kabinet odsúhlasil. O novele z dielne SaS by mal parlament diskutovať na najbližšej schôdzi.