Uviedol to pre TASR šéfredaktor časopisu TOUCHIT Ondrej Macko. Na Slovensku použitá technológia elektronických služieb je však podľa neho drahšia.
Autor TASR
Bratislava 23. júla (TASR) – Elektronické služby slovenskej štátnej správy sú technologicky ďaleko novšie ako v Pobaltí. Uviedol to pre TASR šéfredaktor časopisu TOUCHIT Ondrej Macko. Na Slovensku použitá technológia elektronických služieb je však podľa neho drahšia. Slovenskému informačnému systému zatiaľ chýba "ľudovejší kabátik", aby bol ľahko pochopiteľný pre bežného človeka.
"Portál slovensko.sk, čiže elektronické služby na Slovensku sú podľa mňa ďaleko, ale ďaleko technologicky novšie ako to, čo používajú pobaltské krajiny. Je to logické, pretože ony ich vytvárali niekedy pred desiatimi rokmi. Ich technológia sa volá klient/server, teda technológia, ktorá sa používala v minulosti. Náš systém je postavený na tzv. cloudových službách, to je generačný rozdiel," priblížil.
Vo výsledku by v SR mali byť podľa jeho slov služby štátnej správy rýchlejšie. "Všetky údaje o konkrétnej osobe by mali byť sústredené pod jedným rodným číslom na jednom mieste. Tam sa hovorí o zásade 'jedenkrát a dosť', teda raz sa zadá napríklad rodný list a už nikto iný v štátnej správe by ho od občana nemal pýtať. Toto v praxi zatiaľ bohužiaľ nefunguje, ale mohlo by to tak fungovať, pretože použitá technológia to umožňuje," spresnil Macko.
Elektronické služby podľa jeho slov nie sú ešte celkom dotiahnuté do konca. "Slovensko je však v skutočnosti jedna z najmodernejších krajín, čo sa týka štátnej správy," poznamenal. Pre bežného človeka z ulice, ktorý by v SR mal používať elektronické služby, je podľa Macka zatiaľ jednoduchšie ísť na ten-ktorý úrad a vybaviť vec osobne ako "bojovať s technologickou výbavou" štátnej správy. Môže za to komplikovaný vstupný proces pri zadávaní požiadavky na službu. Ak človek vie, na ktorom ministerstve sa čo vybavuje, to je už vyhotovené veľmi dobre a dá sa aj dobre použiť.
Digitálne služby v SR a návody k nim sú podľa Macka pre bežného človeka dosť zložité. "Keď som si pozeral príručku k elektronickej službe, je na nej vidno, že je písaná IT-čkárom pre IT-čkára," podčiarkol. K medializovaným premršteným cenám za obstaranie systémov elektronických služieb sa nevedel vyjadriť. "Peniaze sa však už vynaložili, nikto už asi nezistí, čo sa v minulosti robilo. Pozerajme sa na to, čo sa robí odteraz, pretože všetci chceme používať elektronické služby, nikto nechce robiť úradom poštára," doplnil.
Cenovo porovnávať SR a napríklad Estónsko je podľa neho ťažké, lebo cena systému veľmi závisí aj od počtu obyvateľov krajiny. "Elektronický systém vo Veľkej Británii bol ďaleko drahší, ako my máme, pričom značná časť z neho putovala do koša, pretože sa ukázalo, že v praxi mnohé jeho časti nefungovali. Pri zavádzaní takejto technológie treba počítať s tým, že sa vyskytnú pokusy a omyly," dodal Macko.
"Portál slovensko.sk, čiže elektronické služby na Slovensku sú podľa mňa ďaleko, ale ďaleko technologicky novšie ako to, čo používajú pobaltské krajiny. Je to logické, pretože ony ich vytvárali niekedy pred desiatimi rokmi. Ich technológia sa volá klient/server, teda technológia, ktorá sa používala v minulosti. Náš systém je postavený na tzv. cloudových službách, to je generačný rozdiel," priblížil.
Vo výsledku by v SR mali byť podľa jeho slov služby štátnej správy rýchlejšie. "Všetky údaje o konkrétnej osobe by mali byť sústredené pod jedným rodným číslom na jednom mieste. Tam sa hovorí o zásade 'jedenkrát a dosť', teda raz sa zadá napríklad rodný list a už nikto iný v štátnej správe by ho od občana nemal pýtať. Toto v praxi zatiaľ bohužiaľ nefunguje, ale mohlo by to tak fungovať, pretože použitá technológia to umožňuje," spresnil Macko.
Elektronické služby podľa jeho slov nie sú ešte celkom dotiahnuté do konca. "Slovensko je však v skutočnosti jedna z najmodernejších krajín, čo sa týka štátnej správy," poznamenal. Pre bežného človeka z ulice, ktorý by v SR mal používať elektronické služby, je podľa Macka zatiaľ jednoduchšie ísť na ten-ktorý úrad a vybaviť vec osobne ako "bojovať s technologickou výbavou" štátnej správy. Môže za to komplikovaný vstupný proces pri zadávaní požiadavky na službu. Ak človek vie, na ktorom ministerstve sa čo vybavuje, to je už vyhotovené veľmi dobre a dá sa aj dobre použiť.
Digitálne služby v SR a návody k nim sú podľa Macka pre bežného človeka dosť zložité. "Keď som si pozeral príručku k elektronickej službe, je na nej vidno, že je písaná IT-čkárom pre IT-čkára," podčiarkol. K medializovaným premršteným cenám za obstaranie systémov elektronických služieb sa nevedel vyjadriť. "Peniaze sa však už vynaložili, nikto už asi nezistí, čo sa v minulosti robilo. Pozerajme sa na to, čo sa robí odteraz, pretože všetci chceme používať elektronické služby, nikto nechce robiť úradom poštára," doplnil.
Cenovo porovnávať SR a napríklad Estónsko je podľa neho ťažké, lebo cena systému veľmi závisí aj od počtu obyvateľov krajiny. "Elektronický systém vo Veľkej Británii bol ďaleko drahší, ako my máme, pričom značná časť z neho putovala do koša, pretože sa ukázalo, že v praxi mnohé jeho časti nefungovali. Pri zavádzaní takejto technológie treba počítať s tým, že sa vyskytnú pokusy a omyly," dodal Macko.