Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Piatok 1. november 2024Meniny má Denisa a Denis
< sekcia Ekonomika

Občania majú mať prehľad o tom, koľko zaplatia na úrokoch z úveru

Ilustračné foto Foto: TASR/AP

Informácie majú spotrebitelia podľa novely zákona dostať aj v prípade, ak budú chcieť svoj úver na bývanie splatiť iným úverom.

Bratislava 22. septembra (TASR) - Spotrebitelia by mali mať lepší prehľad o tom, koľko zaplatia na úrokoch z úveru na bývanie a o koľko im klesne istina úveru do najbližšej zmeny úrokovej sadzby. Takéto informácie majú banky po novom poskytovať klientom ešte pred uzatvorením zmluvy. Vyplýva to z novely zákona o úveroch na bývanie, ktorú pripravilo Ministerstvo financií (MF) SR a dnes ju parlament poslal do druhého čítania.

Tieto informácie pritom majú spotrebitelia dostať aj v prípade, ak budú chcieť svoj úver na bývanie splatiť iným úverom. "Naším zámerom bolo, aby si ľudia vedeli čo najľahšie vybrať výhodnejší úver," uviedlo MF SR.

Po novom tak podľa rezortu financií bude stačiť, ak si spotrebitelia porovnajú výšku zostatkov istiny a sumy zaplatených úrokov pri dvoch ponukách. Keď od výsledku odrátajú všetky poplatky súvisiace s poskytnutím úveru alebo jeho prefinancovaním, zistia, ktorý z porovnávaných úverov je pre nich výhodnejší.

Ako vyplýva z návrhu zákona, tieto informácie majú banky poskytovať len za obdobie od začiatku čerpania úveru do najbližšej zmeny úrokovej sadzby. Podľa MF SR len za toto obdobie majú tieto informácie pre spotrebiteľa zmysel a relevanciu z hľadiska výhodnosti alebo nevýhodnosti úveru.

Spotrebitelia taktiež majú mať lepšie informácie o ponúkanom úvere na bývanie. Medzi povinne poskytované všeobecné informácie majú patriť napríklad údaje o type úrokovej sadzby, celkovej výške úveru na bývanie či budúcich možných nákladoch nezahrnutých do celkových nákladov spotrebiteľa.

Návrh zákona má umožniť klientom bánk odstúpiť od zmluvy o úvere na bývanie bez uvedenia dôvodu do 14 kalendárnych dní odo dňa uzavretia zmluvy o úvere. Ako uviedol rezort financií v dôvodovej správe k návrhu zákona, ide o významný inštitút ochrany klienta. "Štrnásťdňová lehota má spotrebiteľovi umožniť plne si uvedomiť svoje práva a povinnosti plynúce zo zmluvy a poskytnúť dostatok času na porozumenie, zváženie a overenie všetkých informácií," uviedol rezort financií.

Zaviesť sa má aj nový Európsky štandardizovaný informačný formulár, takzvaný ESIS. Prostredníctvom neho majú veritelia poskytovať spotrebiteľom stanovené všeobecné a predzmluvné informácie o úvere.

Právna norma má ďalej prispieť k zlepšeniu posudzovania úverovej bonity klienta. Finančné inštitúcie majú zohľadňovať najmä schopnosť spotrebiteľa dodržať povinnosti vyplývajúce zo zmluvy o úvere na bývanie a skutočnosti, ktoré by mohli ovplyvniť jeho schopnosť splácať úver počas celého obdobia trvania zmluvy. "Veriteľ nesmie posudzovať schopnosť klienta splácať úver iba na základe toho, že hodnota nehnuteľnosti určenej na bývanie presahuje výšku úveru na bývanie, alebo na predpoklade, že sa hodnota nehnuteľnosti zvýši," uvádza sa v návrhu zákona. Veritelia majú byť povinní na účely poskytovania úverov na bývanie a posúdenia schopnosti spotrebiteľa splácať úver poskytovať údaje o úveroch aspoň do jedného elektronického registra údajov. Týmto ustanovením sa má podľa rezortu financií zabezpečiť to, aby sa finančné inštitúcie správali obozretne pri poskytovaní úverov.

Zavádzajú sa aj nové povinnosti pre finančných agentov. Tí majú napríklad informovať o výške provízií, ktoré im má veriteľ alebo tretia strana zaplatiť za služby súvisiace so zmluvou o úvere na bývanie. "Ak výška provízií alebo iných stimulov nie je známa v čase oznámenia, finančný agent informuje spotrebiteľa, že skutočná výška provízií alebo iných stimulov bude uvedená v neskoršom štádiu vo formulári ESIS," uvádza sa v návrhu zákona.

Veritelia okrem toho majú byť povinní posudzovať riziká pri úveroch, ktoré sú poskytnuté prostredníctvom finančných agentov. Finančné inštitúcie majú takéto úvery monitorovať osobitne. "Na základe požiadavky musí byť spotrebiteľ informovaný o rozdieloch vo výškach provízií v percentách, ktoré prijíma finančný agent za vykonávanie finančného sprostredkovania od jedného alebo viacerých veriteľov," uvádza sa v návrhu zákona.

Právnou normou sa majú upraviť aj podmienky predčasného splatenia úveru na bývanie, podmienky pri poskytnutí úveru v cudzej mene, sťažnosti, reklamácie a podmienky mimosúdneho riešenia sporov a zmeny sa majú dotknúť aj dohľadu nad poskytovateľmi úverov na bývanie. Návrh zákona tiež vymedzuje, aké náklady možno a nemožno použiť na výpočet ročnej percentuálnej miery nákladov.

Právna norma by mala nadobudnúť účinnosť od 1. januára budúceho roka.

Slováci sú pri spotrebných úveroch odvážnejší


Vzťah Slovákov k spotrebným úverom sa za ostatných päť rokov zmenil. Čoraz viac ľudí je dnes už ochotných požičať si aj na to, aby si urobili radosť. Uviedli to dnes v Bratislave na stretnutí s novinármi predstavitelia VÚB banky.

Podľa ich slov od roku 2010 Slovensko rastie v spotrebiteľských úveroch najviac z krajín eurozóny. Celkový objem týchto úverov na hlavu vzrástol o 50 %. Vo VÚB banke predstavuje nárast až 84 %.

"Pomerne rýchly a vysoký rast je dôsledkom pôsobenia viacerých faktorov. V roku 2010 doznieval vrchol finančnej krízy. Dnes je situácia iná, trh práce je stabilizovaný a ľudia sa neboja pustiť do splácania úveru," povedal Zdenko Štefanides, hlavný analytik VÚB.

Online prieskum United Consultants ukázal, že vo vnímaní spotrebného úveru zákazníkmi nastávajú zaujímavé zmeny. Opatrný postoj k úverom zaujímajú skôr ľudia, ktorí doteraz žiadny úver nevyužili. V prípade nutnosti však väčšina z nich pôžičku v budúcnosti neodmieta.

Naopak, tí, ktorí už majú skúsenosti so spotrebným úverom, sú ochotní vziať si ho znova. Tieto fakty potvrdila aj Angelika Farkašová z VÚB. Podľa jej slov úver vnímajú ako bežnú súčasť života, ktorá im pomáha získať bez čakania to, čo chcú. Nemusí to byť nevyhnutne niečo, čo potrebujú, ale čoraz častejšie aj dovolenka či darček, ktorým chcú potešiť svojich blízkych.

Ako ďalej uviedla, klienti sa v porovnaní s rokom 2010 zmenili. Sú disciplinovanejší v splácaní, ale i náročnejší na ponuku od bánk. Od úveru nečakajú len výhodný úrok, chcú čosi navyše. Ak už pôžičku, potom aj s benefitom.