Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Zástupcovia obchodníkov sa stretli s prezidentom A. Kiskom

Ilustračné foto Foto: TASR/Pavel Neubauer

Zástupcovia zväzu upozornili prezidenta aj na príliš prísnu legislatívu, ktorá znemožňuje dávať niektoré potraviny na charitu alebo ďalej predávať.

Bratislava 11. septembra (TASR) – Slovenských spotrebiteľov treba vychovávať k tomu, aby kupovali produkty vyrobené na Slovensku. Uviedol to prezident Zväzu obchodu a cestovného ruchu (ZOCR) SR Pavol Konštiak po dnešnom stretnutí s prezidentom SR Andrejom Kiskom v Bratislave. S hlavou štátu hovorili o podiele predaja slovenských výrobkov na Slovensku, o plytvaní potravinami i prísnej legislatíve v oblasti obchodu.

Konštiak poukázal na výrazný nárast podielu domácich produktov v obchodoch, keď sa z 51,7 % v prvom polroku 2013 medziročne zvýšil na 63,5 %. Prispela k tomu podľa neho aj mediálna kampaň zväzu s názvom Kvalita z našich regiónov, ktorej cieľom je vychovávať spotrebiteľov i obchodníkov. "Veľa ľudí dnes nevie, z čoho sa tvorí rozpočet, odkiaľ prichádzajú peniaze, že cez nás plynie daň z pridanej hodnoty (DPH) a spotrebné dane. Za každým slovenským výrobkom sa skrýva práca, ktorú urobili slovenskí ľudia. Za zamestnanosťou sú odvody," priblížil šéf ZOCR.

Zástupcovia zväzu upozornili prezidenta aj na príliš prísnu legislatívu, ktorá znemožňuje dávať niektoré potraviny na charitu alebo ďalej predávať. Kým v okolitých krajinách sa tovary po lehote minimálnej trvanlivosti môžu za určitých podmienok dopredávať, na Slovensku za to hrozia pokuty vo výške 1 až 5 miliónov eur."Na jednej strane je tu nepríjemná legislatíva, asi jedinečná vo svete, na druhej strane je tu plytvanie s potravinami, ktorých je vo svete nedostatok," zdôraznil Konštiak s tým, že zo severských štátov prichádza iniciatíva, aby niektoré tovary ako ryža alebo strukoviny nemali minimálnu trvanlivosť.

Za problém považuje ZOCR aj špeciálnu legislatívu týkajúcu sa výlučne obchodu s potravinami a dodávateľov potravinárskych výrobkov. "Prečo sú špeciálne zákony len medzi dodávateľom potravín a predajcom? Všetky tieto zákony sú navyše orientované proti predajcom potravín," pýta sa prezident zväzu, ktorý je presvedčený, že na Slovensku je dostatočná konkurencia domácich a zahraničných obchodných sietí. Vyčíslil, že za jeden deň sa v SR uskutoční 10 miliónov nákupov a predajov.

"Prezident SR Andrej Kiska si veľmi pozorne vypočul všetky postrehy a podnety, ktoré prišli od zástupcov ZOCR SR. Prezidentovi veľmi záleží na dobrom podnikateľskom prostredí a želá si, aby sa postupne zlepšovalo," uviedol prezidentov hovorca Peter Petrus.

Zväz obchodu a cestovného ruchu SR zastrešuje domácich a zahraničných obchodníkov pôsobiacich na Slovensku. Je druhým najväčším zamestnávateľom, v obchode a cestovnom ruchu pracuje približne 230.000 ľudí. Táto činnosť tvorí 14 % hrubého domáceho produktu (HDP).