Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových predvianočných (t. j. decembrových) výdavkov za potraviny najviac - až 14 % - za alkoholické nápoje.
Autor TASR
Bratislava 18. decembra (TASR) - S blížiacimi sa vianočnými sviatkami rastú aj výdavky slovenských spotrebiteľov, a to nielen na darčeky, ale aj na potraviny. Koncom roka si ľudia radi doprajú viac a z roka na rok utrácajú vyššie sumy za jedlo. Finančne najnáročnejším obdobím roka je už tradične pre spotrebiteľov december. Počas tohto mesiaca minú približne desatinu z celoročného rozpočtu na potraviny a tento pomer sa v priebehu posledných rokov nemení. "Prvým obdobím, kedy sa začínajú tržby odkláňať od priemeru a sledujeme vyšší obrat za potraviny, je posledný novembrový týždeň. Avšak jednoznačne najsilnejším týždňom v roku je práve prebiehajúci tretí decembrový týždeň, t. j. posledný týždeň pred vianočnými sviatkami, keď sa spotrebitelia zásobujú na dni voľna," tvrdí Mária Hukelová zo spoločnosti Nielsen.
Podľa nej pri nákupoch dominujú v tržbách hlavne hypermarkety a supermarkety, kde sa míňajú až dve tretiny predvianočných výdavkov za potraviny. A záujem je najmä o značkové výrobky a ich podiel je v tomto mesiaci najvyšší z celého roka. Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel (okolo 19 %), kým priemer počas roka je viac ako 21 %. A naopak, v čase šetrenia po sviatkoch sa podiel privátnych značiek znovu zvýši v januári, keď dosahuje svoj najvyšší podiel v roku (okolo 23 %).
Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových predvianočných (t. j. decembrových) výdavkov za potraviny najviac - až 14 % - za alkoholické nápoje. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdavkov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu si ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov.
Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minú Slováci asi 9 % a za čerstvé pečivo okolo 6,5 % z celkových výdavkov. Na nealkoholické nápoje dajú zo svojich peňaženiek asi 6 % z celkových decembrových výdavkov za potraviny a 4 % putujú za kávu, čaj a ostatné nápoje.
Podľa nej pri nákupoch dominujú v tržbách hlavne hypermarkety a supermarkety, kde sa míňajú až dve tretiny predvianočných výdavkov za potraviny. A záujem je najmä o značkové výrobky a ich podiel je v tomto mesiaci najvyšší z celého roka. Privátne značky reťazcov dosahujú v poslednom mesiaci roka najnižší podiel (okolo 19 %), kým priemer počas roka je viac ako 21 %. A naopak, v čase šetrenia po sviatkoch sa podiel privátnych značiek znovu zvýši v januári, keď dosahuje svoj najvyšší podiel v roku (okolo 23 %).
Pred Vianocami utrácajú slovenskí spotrebitelia z celkových predvianočných (t. j. decembrových) výdavkov za potraviny najviac - až 14 % - za alkoholické nápoje. Nasleduje mäso a mäsové výrobky, ktoré tvoria necelých 14 % z celkového predvianočného obratu. Takmer 12 % z výdavkov za potraviny si berie segment čerstvého ovocia, zeleniny a orechov a desatinu si ukrajuje skupina chladených čerstvých mliečnych produktov.
Za sladkosti ako sú čokoládové cukrovinky, sušienky, oblátky či cukríky minú Slováci asi 9 % a za čerstvé pečivo okolo 6,5 % z celkových výdavkov. Na nealkoholické nápoje dajú zo svojich peňaženiek asi 6 % z celkových decembrových výdavkov za potraviny a 4 % putujú za kávu, čaj a ostatné nápoje.