Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 17. november 2024Meniny má Klaudia
< sekcia Ekonomika

V Nemecku tržby maloobchodu rastú, zápas o zákazníka poľavil

Ilustračné foto. Foto: TASR/František Iván

Rast cien potravín vyvolávajú dva faktory. V krajine ich ročne končí v kontajneroch 18 miliónov ton. Po druhé, ľudia lepšie zarábajú.

Frankfurt nad Mohanom 24. apríla (TASR) - Konkurenčný boj v nemeckom maloobchode s potravinami a drogistickým tovarom prostredníctvom akciových cien sa skončil. Zákazníci už musia platiť viac za mlieko, ovocie, vajíčka a takmer všetko ostatné, čo by malo skončiť na ich stoloch. Podľa portálu denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung návrat k "starým dobrým lacným" časom zostáva v nedohľadne.

Cenové zľavy, o ktorých obchodné reťazce pred časom informovali v celostránkových novinových inzerátoch, sa v Nemecku prestali objavovať. Uviedol to Matthias Queck, člen analytickej skupiny Lebensmittel Zeitung a znalec domáceho trhu s potravinami.

Tuniaky napríklad v poslednom čase zdraželi o 30 %. V predajniach drogérie stúpli ceny celých príbuzných skupín tovarov, takže zákazníci nemajú možnosť prejsť k podobnému, ale lacnejšiemu sortimentu.

Rast cien potravín vyvolávajú dva faktory. V krajine ich ročne končí v kontajneroch 18 miliónov ton. Po druhé, ľudia lepšie zarábajú, preto už tak veľmi neobracajú v rukách každé euro, keď musia kúpiť, čo potrebujú. Tendenciu takéhoto správania spotrebiteľov potvrdil aj prieskum spoločnosti GfK, ktorá sa venuje prieskumom maloobchodného trhu. Zreteľný je trend, že si mnohí zákazníci na rozdiel od minulosti častejšie kupujú drahšie potraviny a drogistický tovar.

To však neznamená, že pomalé tempo zdražovania mnohých druhov potravín nevnímajú. Spoločnosť pre výskum maloobchodného trhu Nielsen zistila, že rast cien vníma teraz už 74 % spotrebiteľov. Pred rokom ich bolo 59 %.

Návrat k zápasu o zákazníka veľkými cenovými zľavami nie je podľa Quecka na obzore preto, lebo prírastky tržieb maloobchodných reťazcov zostávajú silné. A pokiaľ tento trend potrvá, obchodníci nemajú dôvod, aby medzi sebou súťažili o kupujúcich cenovými zľavami.