Pri nákupoch na diaľku spotrebitelia môžu za istých okolností do 14 dní od zmluvy odstúpiť. Dodržaná však musí byť však primeraná starostlivosť o tovar.
Autor TASR
Bratislava 27. decembra (TASR) – Nevhodné vianočné darčeky obchodníci nie sú povinní vziať späť alebo ich vymeniť za iný tovar. Ak kupujúci s touto možnosťou počíta, mal sa s predávajúcim vopred o tom dohodnúť. Iné je to pri nákupoch darčekov cez internetový obchod, či reklamácii tovaru. Ako povedala pre TASR hovorkyňa Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) Danuša Krkošová, pri nákupoch na diaľku spotrebitelia môžu za istých okolností do 14 dní od zmluvy odstúpiť. Dodržaná však musí byť však primeraná starostlivosť o tovar.
"Pri predaji v kamenných obchodoch, najmä v obchodných reťazcoch, však podľa našich skúsenosti vychádzajú spotrebiteľom v ústrety. Počas niekoľkých dní po kúpe tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze, prípadne ho vymenia za iný. Takáto prax je vecou obchodnej politiky. Spotrebitelia sa do takých obchodov radi vrátia," skonštatovala Krkošová.
Iné je to, ak by sa na výrobku v záručnej lehote vyskytla chyba. Spotrebiteľ v takom prípade má právo na reklamáciu. Tovar treba reklamovať vždy tam, kde bol zakúpený, vrátane nákupu v zahraničí. Ak túto možnosť spotrebiteľ nemá, napríklad zakúpený bol v inom členskom štáte Európskej únie, môže sa obrátiť so žiadosťou o pomoc na Európske spotrebiteľské centrum. Ak bol zakúpený na vianočných trhoch, môže si informáciu o predávajúcom vyžiadať na obecnom alebo mestskom úrade tam, kde sa trhy konali. Informácie o predávajúcich sú aj na doklade o kúpe.
"Pri predaji v kamenných obchodoch, najmä v obchodných reťazcoch, však podľa našich skúsenosti vychádzajú spotrebiteľom v ústrety. Počas niekoľkých dní po kúpe tovar, ktorý nebol používaný alebo nepodliehal reklamácii, prevezmú späť a vrátia peniaze, prípadne ho vymenia za iný. Takáto prax je vecou obchodnej politiky. Spotrebitelia sa do takých obchodov radi vrátia," skonštatovala Krkošová.
Iné je to, ak by sa na výrobku v záručnej lehote vyskytla chyba. Spotrebiteľ v takom prípade má právo na reklamáciu. Tovar treba reklamovať vždy tam, kde bol zakúpený, vrátane nákupu v zahraničí. Ak túto možnosť spotrebiteľ nemá, napríklad zakúpený bol v inom členskom štáte Európskej únie, môže sa obrátiť so žiadosťou o pomoc na Európske spotrebiteľské centrum. Ak bol zakúpený na vianočných trhoch, môže si informáciu o predávajúcom vyžiadať na obecnom alebo mestskom úrade tam, kde sa trhy konali. Informácie o predávajúcich sú aj na doklade o kúpe.