Vianočná horúčka v USA oficiálne začína v tzv. Black Friday. Americkí obchodníci sa cez predlžený víkend po Dni vďakyvzdania snažia nalákať klientov na obrovské zľavy.
Autor TASR
Washington 24. novembra (TASR) - V USA sa dnes začína štvordňové voľno. Oslavy Dňa vďakyvzdania zároveň odštartujú vianočnú nákupnú sezónu. Americkí maloobchodníci dúfajú, že obyvatelia Spojených štátov budú chcieť zabudnúť na nedávne prezidentské voľby, a odreagujú sa pri nákupoch, konštatuje agentúra Bloomberg.
Vianočná horúčka v USA oficiálne začína v tzv. Black Friday (Čierny piatok). Americkí obchodníci sa cez predlžený víkend po Dni vďakyvzdania snažia nalákať klientov na obrovské zľavy.
Národné združenie maloobchodníkov (NRF) odhaduje, že približne 137,4 milióna spotrebiteľov využije štvordňové voľno na nákupy, či už v tzv. kamenných alebo on-line obchodoch. Suma, ktorú v priemere utratia, však v uplynulých troch rokoch vytrvalo klesala. Vlani napríklad dosiahla 299,60 USD (282,59 eura) na osobu, čo o je o 26 % menej ako v roku 2013.
Obchodníci však veria, že tento rok dôjde konečne ku zmene. Ekonomike sa darí - nezamestnanosť, ceny benzínu aj inflácia sú nízke, zatiaľ čo mzdy, ceny domov a hodnota akcií stále rastú. Ľudia tak majú za čo nakupovať a obchodníci dúfajú, že sa to odrazí na ich tržbách.
NRF odhaduje, že maloobchodné tržby v USA za posledná dva mesiace tohto roka stúpnu oproti vlaňajšku o 3,6 % na 655,8 miliardy USD. Obchody sú pripravené využiť čo najviac voľné dni a začiatok najrušnejšej nákupnej sezóny. Takzvaný čierny týždeň sa totiž podľa údajov NRF podieľa zhruba 15 % na vianočných tržbách.
Maloobchodný reťazec J.C. Penney sa preto rozhodol odštartovať sezónne zľavy už dnes o 15. hodine miestneho času, aby prilákali klientov do obchodov ešte predtým, ako si sadnú k sviatočnej večeri. V minulosti sa pritom výpredaje začínali až v piatok, o čom svedčí aj názov Čierny piatok. Ale konkurenčný boj a najmä rozmach internetových obchodov postupne posúva začiatok zliav.
EBay napríklad začal so zľavami už pred Dňom vďakyvzdania, v stredu 23. novembra, ktorú nazval "mobilná streda". A už roky pokračujú zľavy aj v pondelok po oslavách, ktorý sa pre zmenu nazýva "kybernetický pondelok".
Vianočná horúčka v USA oficiálne začína v tzv. Black Friday (Čierny piatok). Americkí obchodníci sa cez predlžený víkend po Dni vďakyvzdania snažia nalákať klientov na obrovské zľavy.
Národné združenie maloobchodníkov (NRF) odhaduje, že približne 137,4 milióna spotrebiteľov využije štvordňové voľno na nákupy, či už v tzv. kamenných alebo on-line obchodoch. Suma, ktorú v priemere utratia, však v uplynulých troch rokoch vytrvalo klesala. Vlani napríklad dosiahla 299,60 USD (282,59 eura) na osobu, čo o je o 26 % menej ako v roku 2013.
Obchodníci však veria, že tento rok dôjde konečne ku zmene. Ekonomike sa darí - nezamestnanosť, ceny benzínu aj inflácia sú nízke, zatiaľ čo mzdy, ceny domov a hodnota akcií stále rastú. Ľudia tak majú za čo nakupovať a obchodníci dúfajú, že sa to odrazí na ich tržbách.
NRF odhaduje, že maloobchodné tržby v USA za posledná dva mesiace tohto roka stúpnu oproti vlaňajšku o 3,6 % na 655,8 miliardy USD. Obchody sú pripravené využiť čo najviac voľné dni a začiatok najrušnejšej nákupnej sezóny. Takzvaný čierny týždeň sa totiž podľa údajov NRF podieľa zhruba 15 % na vianočných tržbách.
Maloobchodný reťazec J.C. Penney sa preto rozhodol odštartovať sezónne zľavy už dnes o 15. hodine miestneho času, aby prilákali klientov do obchodov ešte predtým, ako si sadnú k sviatočnej večeri. V minulosti sa pritom výpredaje začínali až v piatok, o čom svedčí aj názov Čierny piatok. Ale konkurenčný boj a najmä rozmach internetových obchodov postupne posúva začiatok zliav.
EBay napríklad začal so zľavami už pred Dňom vďakyvzdania, v stredu 23. novembra, ktorú nazval "mobilná streda". A už roky pokračujú zľavy aj v pondelok po oslavách, ktorý sa pre zmenu nazýva "kybernetický pondelok".