Medzi krajinami s najmenším nárastom tržieb nájdeme väčšinou krajiny východnej Európy – Chorvátsko, Estónsko, Bulharsko a Lotyšsko, ale aj Maltu či Holandsko.
Autor TASR
Bratislava 15. decembra (TASR) - Tržby sa obchodníkom počas decembra v rokoch 2008 až 2012 oproti štandardnému mesiacu v jednotlivých krajinách EÚ v priemere najviac zvýšili v Luxembursku – o viac ako dve tretiny. Informoval o tom analytik UniCredit Banky Czech Republic and Slovakia, a. s., pobočky zahraničnej banky Ľubomír Koršňák.
V ostatných krajinách EÚ je zvyčajne vianočný nárast tržieb o niečo miernejší - decembrové tržby oproti štandardnému mesiacu rastú maximálne o tretinu. Medzi krajiny s najvýraznejším nárastom tržieb sa radia najmä krajiny južnej Európy – Taliansko, Portugalsko a Cyprus, ale aj Veľká Británia či susedné Maďarsko a Česká republika. Slovensko patrí medzi krajiny s miernejším nárastom tržieb počas vianočného obdobia, keď tržby v poslednom mesiaci roka oproti štandardnému mesiacu v priemere v rokoch 2008 až 2012 rástli len približne o pätinu. Podobnú silu Vianoc ako na Slovensku pociťujú aj obchodníci v Nemecku, Rumunsku či Poľsku.
Medzi krajinami s najmenším nárastom tržieb nájdeme väčšinou krajiny východnej Európy – Chorvátsko, Estónsko, Bulharsko a Lotyšsko, ale aj Maltu či Holandsko.
Sila Vianoc sa z pohľadu tržieb vo väčšine krajín EÚ postupne znižuje. Po roku 2008 tento trend ešte zvýraznila kríza a klesajúca spotreba. Domácnosti škrtili najmä výdavky, ktoré neboli nevyhnutné pre pokrytie základných životných potrieb, teda aj vianočné výdavky. V rokoch 2008 až 2012 v porovnaní s rokmi pred krízou, v rokoch 2003 až 2007, vianočné tržby boli výraznejšie len v krajinách Beneluxu, viac-menej ostali nezmenené ešte v Bulharsku, Dánsku, Slovinsku a Českej republike. Vo všetkých ostatných krajinách EÚ sa nárast decembrových (vianočných) tržieb v porovnaní s obdobím spred krízy zmiernil, najvýraznejšie o viac ako 10 percentuálnych bodov (p. b.) na Malte a v Rumunsku.
Slováci vlani na darčeky veľa nemíňali
Slovensko sa nevymykalo z rámca pozorovateľného vo väčšine krajín EÚ – vianočný decembrový výkyv tržieb sa zmiernil o 2,8 p. b. z 22,4 % v období rokov 2003 až 2007 na 19,6 % v období rokov 2008 až 2012. Najslabšie Vianoce pritom Slovensko zaznamenalo v minulom roku, kedy sa tržby v decembri oproti štandardnému mesiacu zvýšili len o 17 %. Minuloročné Vianoce negatívne ovplyvnilo jesenné spomalenie ekonomického rastu, ktoré bolo zvýrazňované prevažne negatívnymi správami prichádzajúcimi z ekonomík najvýznamnejších obchodných partnerov SR. Spotrebiteľská dôvera sa tak pred Vianocami výrazne zhoršila a opäť sa priblížila k historickým minimám.
Slovenské domácnosti sa správali opatrne a svoje vianočné výdavky výraznejšie priškrtili. Tento rok je slovenská ekonomika v opačnej situácii, vykazuje prvé známky oživenia, z európskych ekonomík prichádzajú prevažne pozitívne správy. To sa prejavuje aj na spotrebiteľskej dôvere slovenských domácností, ktorá sa v posledných mesiacoch dokonca zlepšila nad dlhodobý priemer.
Tohtoročné Vianoce by už teda slovenské domácnosti predsa len mohli opatrne "povoliť uzdu" na svojich vianočných výdavkoch a na vianočné darčeky utratiť viac ako v extrémne slabom roku 2012. Vo vianočnom míňaní by ich mohla podporiť aj chýbajúca inflácia, ktorá podporuje rast reálnych miezd. Na druhej strane, nezamestnanosť stále "ukotvená" na vysokých úrovniach bude brániť výraznejšiemu rastu "vianočnej" spotreby, najmä v niektorých regiónoch - sila Vianoc sa preto tak skoro k úrovniam spred pár rokov nevráti.
Na Slovensku, ale aj v susednej Českej republike, počas Vianoc najviac rastú tržby obchodníkom s výpočtovou technikou a s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové potreby atď.) – o viac ako 50 % v porovnaní so štandardným mesiacom. Popularita tohto druhu darčekov sa pritom v posledných rokoch ešte viac zvýšila, decembrové vianočné tržby v týchto dvoch segmentoch sa z roka na rok čoraz viac zvýrazňujú. Počas Vianoc však nerastú len výdavky na darčeky, približne o 20 % viac ako počas roka Slováci a Česi minú aj na potraviny.
V ostatných krajinách EÚ je zvyčajne vianočný nárast tržieb o niečo miernejší - decembrové tržby oproti štandardnému mesiacu rastú maximálne o tretinu. Medzi krajiny s najvýraznejším nárastom tržieb sa radia najmä krajiny južnej Európy – Taliansko, Portugalsko a Cyprus, ale aj Veľká Británia či susedné Maďarsko a Česká republika. Slovensko patrí medzi krajiny s miernejším nárastom tržieb počas vianočného obdobia, keď tržby v poslednom mesiaci roka oproti štandardnému mesiacu v priemere v rokoch 2008 až 2012 rástli len približne o pätinu. Podobnú silu Vianoc ako na Slovensku pociťujú aj obchodníci v Nemecku, Rumunsku či Poľsku.
Medzi krajinami s najmenším nárastom tržieb nájdeme väčšinou krajiny východnej Európy – Chorvátsko, Estónsko, Bulharsko a Lotyšsko, ale aj Maltu či Holandsko.
Sila Vianoc sa z pohľadu tržieb vo väčšine krajín EÚ postupne znižuje. Po roku 2008 tento trend ešte zvýraznila kríza a klesajúca spotreba. Domácnosti škrtili najmä výdavky, ktoré neboli nevyhnutné pre pokrytie základných životných potrieb, teda aj vianočné výdavky. V rokoch 2008 až 2012 v porovnaní s rokmi pred krízou, v rokoch 2003 až 2007, vianočné tržby boli výraznejšie len v krajinách Beneluxu, viac-menej ostali nezmenené ešte v Bulharsku, Dánsku, Slovinsku a Českej republike. Vo všetkých ostatných krajinách EÚ sa nárast decembrových (vianočných) tržieb v porovnaní s obdobím spred krízy zmiernil, najvýraznejšie o viac ako 10 percentuálnych bodov (p. b.) na Malte a v Rumunsku.
Slováci vlani na darčeky veľa nemíňali
Slovensko sa nevymykalo z rámca pozorovateľného vo väčšine krajín EÚ – vianočný decembrový výkyv tržieb sa zmiernil o 2,8 p. b. z 22,4 % v období rokov 2003 až 2007 na 19,6 % v období rokov 2008 až 2012. Najslabšie Vianoce pritom Slovensko zaznamenalo v minulom roku, kedy sa tržby v decembri oproti štandardnému mesiacu zvýšili len o 17 %. Minuloročné Vianoce negatívne ovplyvnilo jesenné spomalenie ekonomického rastu, ktoré bolo zvýrazňované prevažne negatívnymi správami prichádzajúcimi z ekonomík najvýznamnejších obchodných partnerov SR. Spotrebiteľská dôvera sa tak pred Vianocami výrazne zhoršila a opäť sa priblížila k historickým minimám.
Slovenské domácnosti sa správali opatrne a svoje vianočné výdavky výraznejšie priškrtili. Tento rok je slovenská ekonomika v opačnej situácii, vykazuje prvé známky oživenia, z európskych ekonomík prichádzajú prevažne pozitívne správy. To sa prejavuje aj na spotrebiteľskej dôvere slovenských domácností, ktorá sa v posledných mesiacoch dokonca zlepšila nad dlhodobý priemer.
Tohtoročné Vianoce by už teda slovenské domácnosti predsa len mohli opatrne "povoliť uzdu" na svojich vianočných výdavkoch a na vianočné darčeky utratiť viac ako v extrémne slabom roku 2012. Vo vianočnom míňaní by ich mohla podporiť aj chýbajúca inflácia, ktorá podporuje rast reálnych miezd. Na druhej strane, nezamestnanosť stále "ukotvená" na vysokých úrovniach bude brániť výraznejšiemu rastu "vianočnej" spotreby, najmä v niektorých regiónoch - sila Vianoc sa preto tak skoro k úrovniam spred pár rokov nevráti.
Na Slovensku, ale aj v susednej Českej republike, počas Vianoc najviac rastú tržby obchodníkom s výpočtovou technikou a s tovarom pre kultúru a rekreáciu (knihy, hračky, športové potreby atď.) – o viac ako 50 % v porovnaní so štandardným mesiacom. Popularita tohto druhu darčekov sa pritom v posledných rokoch ešte viac zvýšila, decembrové vianočné tržby v týchto dvoch segmentoch sa z roka na rok čoraz viac zvýrazňujú. Počas Vianoc však nerastú len výdavky na darčeky, približne o 20 % viac ako počas roka Slováci a Česi minú aj na potraviny.