Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Obchodníkom vlani rástli tržby aj náklady, frekvencia nákupov klesla

Na snímke predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu Martin Krajčovič. Foto: TASR - Pavel Neubauer

Výdavky spojené s pandémiou nového koronavírusu sa v rámci aliancie dostali na 37 miliónov eur.

Bratislava 6. mája (TASR) - Počas minulého roka v slovenských obchodoch klesla frekvencia nákupov, priemerný nákupný košík mal hodnotu 13,28 eura a protipandemické opatrenia zvýšili náklady obchodníkov. "Na jednej strane sektor obchodu zaznamenal rast tržieb, na druhej strane obchodníkom stúpli náklady, keďže celý minulý rok sa niesol v znamení viac či menej prísnych reštriktívnych protipandemických opatrení," informoval na štvrtkovom stretnutí s novinármi predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO) Martin Krajčovič.

Výdavky spojené s pandémiou nového koronavírusu sa v rámci aliancie dostali na 37 miliónov eur. Podľa údajov spoločnosti NielsenIQ priemerný celoročný rast tržieb obchodníkov – členov aliancie bol v minulom roku na úrovni 6,3 %. Tržby za potravinový sortiment narástli o 6,5 % a za sortiment drogérií o 6 %. Obchodníci prijali počas minulého roka 703 nových zamestnancov. Okrem toho poskytli 3750 ľuďom dočasné zamestnanie počas lockdownu.

"Uzavretie reštaurácií a hotelov v určitých obdobiach minulého roka spôsobilo, že si spotrebitelia zaobstarávali potraviny náhradným spôsobom, najmä v supermarketoch. Pandémia tiež spôsobila zvýšený záujem o hygienické produkty," pokračoval Krajčovič. Tieto faktory sa podľa neho premietli do výsledkov vianočného nákupného obdobia.

Frekvencia nákupov v maloobchodných predajniach členov aliancie sa znížila medziročne o 20 %. Oproti predchádzajúcemu roku narástli tržby vo veľkonočnom období o 3,6 %. Vo vybraných potravinách o 3,4 %, v drogériách o 5,5 %. Ľudia sa podľa Krajčoviča neobmedzovali v množstve, ale v cene tovaru, ktorý nakupovali.

Medzi desať najpredávanejších produktov v potravinárskych predajniach za minulý rok patrili nebalené pečivo, mäso, ovocie a zelenina, mlieko, cukor, maslo, vajcia, minerálne a stolové vody, tabakové výrobky, pivo a destiláty. Menej sa nakupovala dekoratívna kozmetika. Obchodníci počas minulého roka zaznamenali pokles predaja žuvačiek, dezertov, bonboniér, cereálnych tyčiniek, energetických nápojov, voľnočasových snackov a plastových tašiek.

"Aj na základe doterajších skúseností si myslíme, že niektoré trendy pretrvajú aj po odznení pandémie. Predpokladáme ďalší rast online predaja aj napriek tomu, že sa zákazníci po uvoľnení opatrení budú vracať aj do kamenných predajní. Taktiež predpokladáme pokračujúci rast bezhotovostných platieb," dodal Krajčovič.