Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia.
Autor TASR
Bratislava 16. januára (TASR) - Nákupy na internete na Slovensku prvýkrát v histórii prekonali hranicu dvoch miliárd eur. Výška medziročného rastu je prekvapením najmä vzhľadom na predchádzajúci "skokový" nárast o 29 % v roku 2020. Významne rástli aj kategórie, ktoré majú bližšie ku kamenným ako k on-line obchodom. Vyplýva to z analýzy spoločnosti Heureka.
Objem on-line nákupov na Slovensku v roku 2021 dosiahol 2,08 miliardy eur. Rast bol výrazný najmä v prvom kvartáli, keď dosiahol až 65 %, na čom sa výrazne podieľala najmä pandémia. V ďalších kvartáloch dosiahol vždy rast medzi 5 až 8 %.
V Česku narástol vlani e-commerce 14 % po predchádzajúcom rekordnom raste 26 % v roku 2020. V poslednom kvartáli minulého roka však zaznamenal medziročný prepad spôsobený skutočne extrémnym objemom obratu e-commerce v roku 2020 z dôvodu jesenného lockdownu.
"Vyšší rast nákupov na internete v ostatných dvoch rokoch na Slovensku spôsobuje, že sa postupne približuje k hodnotám českého e-commerce, ktorý je jeden z najvyspelejších v krajinách strednej a východnej Európy," povedal Tomáš Braverman z Heureka Group, kam patrí aj nákupný poradca Heureka.sk.
Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia. "Medzi top piatimi kategóriami sú až tri, ktoré nie sú pre on-line nákupy štandardné. Ide o oblečenie, nábytok a potraviny. Predovšetkým oblečenie zaznamenalo okrem slabšieho októbra vo všetkých mesiacoch minulého roka dvojciferný rast," informoval Braverman.
V uplynulom roku sa mimoriadne darilo ručnému náradiu (+90 %), čo súvisí najmä s tým, že ľudia sa snažili využiť zákaz vychádzania a lockdown na rekonštrukcie svojich príbytkov alebo prácu v záhrade. Rovnako výrazný nárast (+70 %) zaznamenala kategória spoločenských hier, ktorá výrazne rástla už v minulom roku. Kategória kancelárskeho zariadenia či techniky narástla (+40 %) v súvislosti s prechodom na home office.
Ľudia však začali na internete výraznejšie nakupovať aj krmivo pre psy (+34 %) či pneumatiky (+30 %). Prekvapujúco jedna z najviac rastúcich kategórií bola, rovnako ako aj v Česku, kategória investičného zlata a striebra.
"V obdobiach zvýšených obáv spotrebitelia obmedzujú svoju spotrebu a myslia viac na budúcnosť. Tí, ktorým pandémia z peňaženky neodkrojila, tak hľadali investičné príležitosti, medzi ktoré patrí v našom regióne aj obľúbené zlato a striebro," doplnil Braverman.
Jednou z možných prekážok roku 2022 bude podľa Bravermana nastávajúca kríza v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. "Na druhej strane eshopy s unikátnym sortimentom a tí, ktorých kríza dodávateľov nezasiahne, sa budú rozhliadať po tom, ako preraziť v zahraničí. Nezastaviteľným trendom je rastúca popularita marketplace, ktorá opätovne významne vzrastie, a to tak zo strany zákazníkov, ako aj zapojených predajcov," dodal Braverman.
Heureka Group pôsobí v deviatich krajinách strednej a východnej Európy a ponúka sortiment z viac než 55.000 internetových obchodov.
Objem on-line nákupov na Slovensku v roku 2021 dosiahol 2,08 miliardy eur. Rast bol výrazný najmä v prvom kvartáli, keď dosiahol až 65 %, na čom sa výrazne podieľala najmä pandémia. V ďalších kvartáloch dosiahol vždy rast medzi 5 až 8 %.
V Česku narástol vlani e-commerce 14 % po predchádzajúcom rekordnom raste 26 % v roku 2020. V poslednom kvartáli minulého roka však zaznamenal medziročný prepad spôsobený skutočne extrémnym objemom obratu e-commerce v roku 2020 z dôvodu jesenného lockdownu.
"Vyšší rast nákupov na internete v ostatných dvoch rokoch na Slovensku spôsobuje, že sa postupne približuje k hodnotám českého e-commerce, ktorý je jeden z najvyspelejších v krajinách strednej a východnej Európy," povedal Tomáš Braverman z Heureka Group, kam patrí aj nákupný poradca Heureka.sk.
Najväčší nárast zaznamenali kategórie, ktoré do on-line nákupov presunula pandémia. "Medzi top piatimi kategóriami sú až tri, ktoré nie sú pre on-line nákupy štandardné. Ide o oblečenie, nábytok a potraviny. Predovšetkým oblečenie zaznamenalo okrem slabšieho októbra vo všetkých mesiacoch minulého roka dvojciferný rast," informoval Braverman.
V uplynulom roku sa mimoriadne darilo ručnému náradiu (+90 %), čo súvisí najmä s tým, že ľudia sa snažili využiť zákaz vychádzania a lockdown na rekonštrukcie svojich príbytkov alebo prácu v záhrade. Rovnako výrazný nárast (+70 %) zaznamenala kategória spoločenských hier, ktorá výrazne rástla už v minulom roku. Kategória kancelárskeho zariadenia či techniky narástla (+40 %) v súvislosti s prechodom na home office.
Ľudia však začali na internete výraznejšie nakupovať aj krmivo pre psy (+34 %) či pneumatiky (+30 %). Prekvapujúco jedna z najviac rastúcich kategórií bola, rovnako ako aj v Česku, kategória investičného zlata a striebra.
"V obdobiach zvýšených obáv spotrebitelia obmedzujú svoju spotrebu a myslia viac na budúcnosť. Tí, ktorým pandémia z peňaženky neodkrojila, tak hľadali investičné príležitosti, medzi ktoré patrí v našom regióne aj obľúbené zlato a striebro," doplnil Braverman.
Jednou z možných prekážok roku 2022 bude podľa Bravermana nastávajúca kríza v dodávateľsko-odberateľskom reťazci. "Na druhej strane eshopy s unikátnym sortimentom a tí, ktorých kríza dodávateľov nezasiahne, sa budú rozhliadať po tom, ako preraziť v zahraničí. Nezastaviteľným trendom je rastúca popularita marketplace, ktorá opätovne významne vzrastie, a to tak zo strany zákazníkov, ako aj zapojených predajcov," dodal Braverman.
Heureka Group pôsobí v deviatich krajinách strednej a východnej Európy a ponúka sortiment z viac než 55.000 internetových obchodov.