Celkovo by to spomalilo a výrazne skomplikovalo dopravu v rámci Európy. Upozorňuje na to vo svojom dnešnom stanovisku Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia.
Autor TASR
Bratislava 3. marca (TASR) - Úplné alebo aj čiastočné zaniknutie princípov schengenského priestoru by malo výrazne negatívny vplyv na slovenskú cestnú nákladnú a osobnú dopravu. Celkovo by to spomalilo a výrazne skomplikovalo dopravu v rámci Európy. Upozorňuje na to vo svojom dnešnom stanovisku Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia.
Týmto krokom by sa systém medzinárodnej prepravy tovaru a osôb vrátil podľa združenia o niekoľko krokov späť. Zavedenie hraničných kontrol by totiž znamenalo dlhšie čakanie na hraniciach, dlhšie prepravné trasy a teda aj zvýšené náklady a administratívnu záťaž pre dopravcov. Zároveň by to mohlo priniesť aj zmluvné pokuty a v konečnom dôsledku aj stratu obchodných príležitostí.
To všetko sa môže podľa Česmadu prejaviť aj na zvýšení cien tovarov a služieb a ohroziť aj samotnú ekonomiku štátu. "Ak dôjde až k tomu, že budú skutočne zavedené cezhraničné kontroly, očakávame výrazný pokles tržieb a nárast nákladov," upozornil generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Dlhší čas strávený na prepravných trasách, ktoré prechádzajú viacerými hranicami, by totiž podľa jeho slov znamenal výrazné zdržanie. Dopravná spoločnosť by tak mohla vozidlo a vodiča využiť menej, čo by vo finále mohlo predstavovať stratu minimálne jednej tretiny prepráv.
V tomto duchu vystúpil podľa Reicha na pôde Európskeho parlamentu aj zástupca medzinárodnej únie cestnej dopravy IRU, ktorej je združenie Česmad Slovakia členom. V rámci zasadnutia pracovnej skupiny o cezhraničnej spolupráci upozornil na všetky negatívne dosahy hraničných kontrol na oblasť komerčnej cestnej dopravy, ktoré by sa odrazili v takmer všetkých oblastiach priemyslu.
Zároveň podľa Česmadu vyzval Európsku komisiu, aby venovala viac pozornosti obavám sektoru cestnej dopravy a aby boli čo najskôr prijaté zmysluplné opatrenia na zmiernenie všetkých negatívnych dôsledkov. "Tieto opatrenia by mali zahŕňať výzvu členským štátom, ktoré by nariadeniami mali zabezpečiť minimálne dopady na plynulosť dopravných tokov v súčasnej komplikovanej geopolitickej situácií," dodalo združenie.
Týmto krokom by sa systém medzinárodnej prepravy tovaru a osôb vrátil podľa združenia o niekoľko krokov späť. Zavedenie hraničných kontrol by totiž znamenalo dlhšie čakanie na hraniciach, dlhšie prepravné trasy a teda aj zvýšené náklady a administratívnu záťaž pre dopravcov. Zároveň by to mohlo priniesť aj zmluvné pokuty a v konečnom dôsledku aj stratu obchodných príležitostí.
To všetko sa môže podľa Česmadu prejaviť aj na zvýšení cien tovarov a služieb a ohroziť aj samotnú ekonomiku štátu. "Ak dôjde až k tomu, že budú skutočne zavedené cezhraničné kontroly, očakávame výrazný pokles tržieb a nárast nákladov," upozornil generálny tajomník združenia Pavol Reich.
Dlhší čas strávený na prepravných trasách, ktoré prechádzajú viacerými hranicami, by totiž podľa jeho slov znamenal výrazné zdržanie. Dopravná spoločnosť by tak mohla vozidlo a vodiča využiť menej, čo by vo finále mohlo predstavovať stratu minimálne jednej tretiny prepráv.
V tomto duchu vystúpil podľa Reicha na pôde Európskeho parlamentu aj zástupca medzinárodnej únie cestnej dopravy IRU, ktorej je združenie Česmad Slovakia členom. V rámci zasadnutia pracovnej skupiny o cezhraničnej spolupráci upozornil na všetky negatívne dosahy hraničných kontrol na oblasť komerčnej cestnej dopravy, ktoré by sa odrazili v takmer všetkých oblastiach priemyslu.
Zároveň podľa Česmadu vyzval Európsku komisiu, aby venovala viac pozornosti obavám sektoru cestnej dopravy a aby boli čo najskôr prijaté zmysluplné opatrenia na zmiernenie všetkých negatívnych dôsledkov. "Tieto opatrenia by mali zahŕňať výzvu členským štátom, ktoré by nariadeniami mali zabezpečiť minimálne dopady na plynulosť dopravných tokov v súčasnej komplikovanej geopolitickej situácií," dodalo združenie.