Quantcast
Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Nedela 24. november 2024Meniny má Emília
< sekcia Ekonomika

Ochrana a informovanosť spotrebiteľov by sa mali do roku 2020 posilniť

Ilustračné foto Foto: FOTO TASR/Martin Turanovič

Pomôcť zlepšiť komunikáciu s verejnosťou má centrálny portál spotrebiteľov a spoločné fórum na pôde MH SR.

Bratislava 11. júna (TASR) – Zvýšenie celkovej úrovne ochrany spotrebiteľa na Slovensku majú zaistiť opatrenia vlády vyplývajúce z návrhu Stratégie spotrebiteľskej politiky Slovenskej republiky na roky 2014 až 2020. Ministerstvo hospodárstva (MH) SR predložilo tento základný koncepčný materiál do medzirezortného pripomienkového konania.

"Snahou MH SR je vo väčšej miere podporovať záujmy spotrebiteľov, zabezpečiť vysokú úroveň ich ochrany, prispievať k ochrane ich zdravia, bezpečnosti a hospodárskych záujmov, ako aj podporovať ich práva na informácie, osvetu a vytváranie združení na ochranu spotrebiteľských záujmov. Spotrebitelia s posilneným postavením, ktorí sa môžu spoľahnúť na silný rámec zaisťujúci bezpečnosť, informácie, vzdelávanie, práva, nápravné prostriedky a prostriedky presadzovania práva, sa môžu aktívne podieľať na trhu a dosiahnuť, aby fungoval v ich prospech," uvádza rezort hospodárstva v návrhu.

V oblasti bezpečnosti výrobkov chce MH aktualizovať postupy spolupráce colných orgánov a orgánov dozoru pri kontrole dovážaných tovarov z tretích krajín na vstupe na trh Európskej únie (EÚ) v súlade s novou legislatívou únie, zapájať sa do spoločných projektov členských štátov EÚ či realizovať národné sektorové programy na dohľad nad trhom v kategóriách výrobkov s opakovane zisťovanou rizikovosťou.

Pomôcť zlepšiť komunikáciu s verejnosťou má centrálny portál spotrebiteľov a spoločné fórum na pôde MH SR. V záujme informovanosti spotrebiteľov zdôrazňuje rezort potrebu vytvoriť model systematického a celoplošného spotrebiteľského vzdelávania, organizovať semináre a prednášky pre študentov stredných a vysokých škôl a pre seniorov alebo pripraviť informačnú brožúrku, ktorá bude obsahovať základné spotrebiteľské práva spolu s radami, ako postupovať pri nákupe a samotnej reklamácii. Celá spotrebiteľská problematika sa má premietnuť do jednej ucelenej právnej úpravy – Spotrebiteľského kódexu.

Návrh zároveň počíta s väčším počtom zamestnancov Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), čo by znamenalo zvýšené náklady. "Pri navýšení počtu zamestnancov sa však predpokladá aj pozitívny vplyv na verejné financie, keďže vyšší počet inšpektorov SOI zabezpečí vyššie výnosy pokút, ktoré sú príjmom štátneho rozpočtu," uzatvára rezort.