Spravodajský portál Tlačovej agentúry Slovenskej republiky
Utorok 24. december 2024Meniny má Adam a Eva
< sekcia Ekonomika

Ochranári žiadajú EK o prešetrenie hodnotenia D1 Turany – Hubová

Trasa D1 pri Šútove, fotené z V. Kriváňa Foto: dialnice.info

Ochranári spolu s vedcami a stavebnými inžiniermi žiadajú eurokomisára, aby EK nerozhodla skôr, ako bude jasné, či všetky nimi spomínané riziká možno vylúčiť.

Bratislava 4. decembra (TASR) - Ochranári a vedci nie sú spokojní s hodnotením vplyvov na životné prostredie v súvislosti s výstavbou úseku diaľnice D1 Turany-Hubová. Obracajú sa preto aj na Európsku komisiu (EK). Ďalšie kroky na základe posudzovania by podľa nich významne poškodili prírodu v jednom z najcennejších miest na Slovensku.

"Globálne významné Rojkovské rašelinisko však nie je jediný problém predstavenej štúdie. Štúdia napriek prísľubu spracovateľa nezhodnotila vplyvy na všetky chránené druhy a územia," povedal Ján Topercer, vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského.

Ochranári preto spolu s vedcami a niekoľkými stavebnými inžiniermi posielajú list komisárovi pre životné prostredie Janezovi Potočnikovi, v ktorom ho žiadajú o preskúmanie problémov. Poukazujú aj na to, že pri povrchovom variante ostáva vyriešiť toľko technických otázok, že aj keby ho EK schválila, do začiatku jeho realizácie by uplynul viac ako rok, kým by prebehlo nové posudzovanie vplyvov na životné prostredie a územné i stavebné konanie. Dĺžka výstavby by tak bola porovnateľná s tunelovým variantom.

Ochranári spolu s vedcami a stavebnými inžiniermi žiadajú eurokomisára, aby EK nerozhodla skôr, ako bude jasné, či všetky nimi spomínané riziká možno vylúčiť. Zároveň ho žiadajú, aby trval na svojom stanovisku z januára tohto roku a žiadal od slovenských úradov aj posúdenie tunelového variantu.

Podľa ministerstva dopravy však hodnotenie vplyvu výstavby diaľnice D1 Turany - Hubová na územia sústavy Natura 2000 vypracoval Peter Roth, odborník akceptovaný Európskou komisiou. "Jeho výber, ako aj ďalší postup smerujúci k stanovisku EK o tom, či bude spolufinancovať výstavbu tohto chýbajúceho úseku diaľnice D1 vzišiel z rokovaní ministra dopravy s eurokomisárom Janezom Potočnikom v januári tohto roku," doplnil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Hodnotenie podľa jeho slov spĺňa atribúty európskej legislatívy a obsahuje aj pripomienky zainteresovanej verejnosti, ktoré vzišli z dvoch verejných prerokovaní návrhu hodnotenia. Prístup slovenskej strany k tejto otázke podľa Kóňu ocenili aj zástupcovia EK na rokovaní v septembri vyjadrením, že Slovensko prvýkrát za dlhé obdobie prišlo s riešením, ktoré je v súlade s európskou legislatívou.