Ozbrojené drony zaútočili v pondelok (13. 5.) na dve čerpacie stanice saudskej spoločnosti Aramco a prinútili štátnu firmu, aby nakrátko zatvorila ropovod známy pod názvom Petroline.
Autor TASR
Singapur 15. mája (TASR) - Lodné spoločnosti a rafinérie v Ázii uviedli svoje lode smerujúce na Blízky východ do stavu pohotovosti. A očakávajú aj možný nárast poistného po nedávnych útokoch na saudské ropné tankery a ropovod.
Presnejšie, ozbrojené drony zaútočili v pondelok (13. 5.) na dve čerpacie stanice saudskej spoločnosti Aramco a prinútili štátnu firmu, aby nakrátko zatvorila ropovod známy pod názvom Petroline. Útok prišiel dva dni po sabotáži na štyri ropné tankery v blízkosti Spojených arabských emirátov, pričom dva z nich patrili Saudskej Arábii.
Tieto útoky už v pondelok zvýšili globálne ceny ropy o viac ako 1 %. To viedlo k nárastu nákladov ázijských rafinérií, ktoré v súčasnosti platia najvyššie poistné na tzv. spotové zásielky. Situácia na trhu s ropu je pritom napätá po tom, ako Washington tento mesiac zrušil výnimku zo sankcií vybraným odberateľom iránskej ropy.
„To spôsobuje bolesti hlavy rafinériám v severnej Ázii, ktoré sú veľmi závislé od dodávok ropy z Blízkeho východu. V súčasnosti monitorujeme situáciu. Je to nepriaznivý faktor pre celkový trh s ropou, ktorý zvyšuje ceny," uviedol zdroj z rafinérie v severnej Ázii, ktorý nechcel byť menovaný.
Ázia dováža takmer 70 % ropy pre svoju spotrebu z Blízkeho východu. Akékoľvek narušenie ťažby či dodávok, alebo kľúčových námorných trás, ako je Hormuzský prieliv, by mohlo mať vážny vplyv na ázijské ekonomiky.
Ropné tankery zvyčajne natankujú komoditu v prístave Fudžajra v Spojených arabských emirátoch, ktorý je jedným z najväčších svetových dopravných uzlov a kde v nedeľu (12. 5.) došlo k útokom na lode.
Ropné a lodné spoločnosti po nedeľňajšom incidente vyhlásili, že budú musieť zmeniť svoje trasy alebo prijať opatrenia v blízkosti prístavu. Problémom je, že neexistuje žiadne iná alternatíva v regióne, kde by sa dala tankovať ropa v takom objeme. Najbližšia je až v Singapure.
Japonská lodná spoločnosť Nippon Yusen sa už rozhodla zdržať odosielanie tankerov do Fudžajry. Zatiaľ však nedošlo k zvýšeniu rizikových poistných prirážok. No ak sa bezpečnosť v regióne bude naďalej zhoršovať, nebude možné sa tomu vyhnúť.
K druhej sérii útokov došlo začiatkom týždňa v Saudskej Arábii, na ropovode, ktorým sa komodita prepravuje z východných ropných polí arabského kráľovstva do prístavu Janbu. Tieto útoky nemali vplyv na fyzické dodávky, ale ich psychologický efekt bol veľký, uviedol zdroj.
Za útokmi na ropovod je „pravdepodobne snaha Iránu odhaliť zraniteľnosť infraštruktúry na vývoz ropy z Perzského zálivu, ktorá obchádza Hormuzský prieliv", domnievajú sa analytici z Eurasia Group.
Presnejšie, ozbrojené drony zaútočili v pondelok (13. 5.) na dve čerpacie stanice saudskej spoločnosti Aramco a prinútili štátnu firmu, aby nakrátko zatvorila ropovod známy pod názvom Petroline. Útok prišiel dva dni po sabotáži na štyri ropné tankery v blízkosti Spojených arabských emirátov, pričom dva z nich patrili Saudskej Arábii.
Tieto útoky už v pondelok zvýšili globálne ceny ropy o viac ako 1 %. To viedlo k nárastu nákladov ázijských rafinérií, ktoré v súčasnosti platia najvyššie poistné na tzv. spotové zásielky. Situácia na trhu s ropu je pritom napätá po tom, ako Washington tento mesiac zrušil výnimku zo sankcií vybraným odberateľom iránskej ropy.
„To spôsobuje bolesti hlavy rafinériám v severnej Ázii, ktoré sú veľmi závislé od dodávok ropy z Blízkeho východu. V súčasnosti monitorujeme situáciu. Je to nepriaznivý faktor pre celkový trh s ropou, ktorý zvyšuje ceny," uviedol zdroj z rafinérie v severnej Ázii, ktorý nechcel byť menovaný.
Ázia dováža takmer 70 % ropy pre svoju spotrebu z Blízkeho východu. Akékoľvek narušenie ťažby či dodávok, alebo kľúčových námorných trás, ako je Hormuzský prieliv, by mohlo mať vážny vplyv na ázijské ekonomiky.
Ropné tankery zvyčajne natankujú komoditu v prístave Fudžajra v Spojených arabských emirátoch, ktorý je jedným z najväčších svetových dopravných uzlov a kde v nedeľu (12. 5.) došlo k útokom na lode.
Ropné a lodné spoločnosti po nedeľňajšom incidente vyhlásili, že budú musieť zmeniť svoje trasy alebo prijať opatrenia v blízkosti prístavu. Problémom je, že neexistuje žiadne iná alternatíva v regióne, kde by sa dala tankovať ropa v takom objeme. Najbližšia je až v Singapure.
Japonská lodná spoločnosť Nippon Yusen sa už rozhodla zdržať odosielanie tankerov do Fudžajry. Zatiaľ však nedošlo k zvýšeniu rizikových poistných prirážok. No ak sa bezpečnosť v regióne bude naďalej zhoršovať, nebude možné sa tomu vyhnúť.
K druhej sérii útokov došlo začiatkom týždňa v Saudskej Arábii, na ropovode, ktorým sa komodita prepravuje z východných ropných polí arabského kráľovstva do prístavu Janbu. Tieto útoky nemali vplyv na fyzické dodávky, ale ich psychologický efekt bol veľký, uviedol zdroj.
Za útokmi na ropovod je „pravdepodobne snaha Iránu odhaliť zraniteľnosť infraštruktúry na vývoz ropy z Perzského zálivu, ktorá obchádza Hormuzský prieliv", domnievajú sa analytici z Eurasia Group.