Zhodujú sa na tom analytici, podľa ktorých to sú hlavné dôvody, prečo rastie obľuba Slovákov nakupovať v online obchodoch.
Autor TASR
Bratislava 21. februára (TASR) - Nakupovanie tovarov cez internet ušetrí nielen čas, ale aj peniaze. Zhodujú sa na tom analytici, podľa ktorých to sú hlavné dôvody, prečo rastie obľuba Slovákov nakupovať v online obchodoch.
"Nárast tohto odvetvia nie je prekvapujúci. Čím ďalej, tým väčšia časť populácie má základné možnosti prístupu na internet a takisto potrebnú IT gramotnosť, aby takéto obchody mohla realizovať. Ľudia majú s takýmto typom nakupovania väčšinou dobré skúsenosti, a preto rastie aj dôvera a ochota takto nakupovať," myslí si analytik Tatra banky Boris Fojtík.
Nakupovanie cez internet podľa analytikov ľuďom ušetrí čas aj peniaze. "Pri nakupovaní cez internet šetríme nielen náš čas, ale aj peniaze, keďže aj cestovanie za nákupmi, či už autom alebo mestskou dopravou, niečo stojí. Internet nám navyše pomáha vyriešiť dilemu, kde môžeme vyhliadnutý produkt kúpiť, keďže všetko sa dá jednoducho vyhľadať. Taktiež si rýchlo prostredníctvom internetu dokážeme urobiť vlastný cenový prieskum, kde sa dá konkrétny produkt kúpiť najvýhodnejšie," hovorí analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Veľkou výhodou online nakupovania je však aj cena tovarov. Tá je zvyčajne nižšia ako ceny výrobkov v kamenných obchodoch. Podľa odborníkov je to spôsobené aj tým, že internetové obchody majú zvyčajne nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s kamennými. "Väčšinou totiž nemusia platiť prenájom za predajné a často aj skladové priestory. Rovnako nemusia platiť zamestnancov, ktorí zákazníkov obslúžia a poradia im, ani pokladníkov, ktorí predaj zrealizujú. A tým sa znižujú aj ich personálne náklady, čo sa v konečnom dôsledku prenáša aj do nižších cien pre spotrebiteľov," vysvetľuje Glasová.
Fojtík však dopĺňa, že niektoré portály výhodnejšie ceny tovarov podmieňujú aj nákupom väčšieho množstva tovarov. "Pri nakupovaní cez internet ide aj o úsporu peňazí. Podmienkou však často býva väčší nákup, ktorý dokáže generovať dostatočne veľkú úsporu, kde cena donášky následne nehrá až tak veľkú úlohu," dodáva Fojtík.
Online nakupovanie je pre spotrebiteľov lákavé aj z ďalších dôvodov. Online obchody sú otvorené 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Ľudí tak neobmedzuje žiadne otváracie hodiny ako v kamenných obchodoch a dokonca si môžu tovary objednať aj z iných krajín. "Takáto forma nakupovania má však aj svoje nevýhody. Patrí medzi ne napríklad to, že si vybraný produkt nemôžeme takpovediac ohmatať, pozrieť si ho zblízka či vyskúšať. A taktiež musíme zvyčajne počítať s určitou dodacou lehotou, čo znamená, že si tovar nemôžeme hneď odniesť zo sebou, ako to väčšinou platí v prípade kamenných obchodoch," dodáva Glasová.
"Nárast tohto odvetvia nie je prekvapujúci. Čím ďalej, tým väčšia časť populácie má základné možnosti prístupu na internet a takisto potrebnú IT gramotnosť, aby takéto obchody mohla realizovať. Ľudia majú s takýmto typom nakupovania väčšinou dobré skúsenosti, a preto rastie aj dôvera a ochota takto nakupovať," myslí si analytik Tatra banky Boris Fojtík.
Nakupovanie cez internet podľa analytikov ľuďom ušetrí čas aj peniaze. "Pri nakupovaní cez internet šetríme nielen náš čas, ale aj peniaze, keďže aj cestovanie za nákupmi, či už autom alebo mestskou dopravou, niečo stojí. Internet nám navyše pomáha vyriešiť dilemu, kde môžeme vyhliadnutý produkt kúpiť, keďže všetko sa dá jednoducho vyhľadať. Taktiež si rýchlo prostredníctvom internetu dokážeme urobiť vlastný cenový prieskum, kde sa dá konkrétny produkt kúpiť najvýhodnejšie," hovorí analytička Poštovej banky Jana Glasová.
Veľkou výhodou online nakupovania je však aj cena tovarov. Tá je zvyčajne nižšia ako ceny výrobkov v kamenných obchodoch. Podľa odborníkov je to spôsobené aj tým, že internetové obchody majú zvyčajne nižšie prevádzkové náklady v porovnaní s kamennými. "Väčšinou totiž nemusia platiť prenájom za predajné a často aj skladové priestory. Rovnako nemusia platiť zamestnancov, ktorí zákazníkov obslúžia a poradia im, ani pokladníkov, ktorí predaj zrealizujú. A tým sa znižujú aj ich personálne náklady, čo sa v konečnom dôsledku prenáša aj do nižších cien pre spotrebiteľov," vysvetľuje Glasová.
Fojtík však dopĺňa, že niektoré portály výhodnejšie ceny tovarov podmieňujú aj nákupom väčšieho množstva tovarov. "Pri nakupovaní cez internet ide aj o úsporu peňazí. Podmienkou však často býva väčší nákup, ktorý dokáže generovať dostatočne veľkú úsporu, kde cena donášky následne nehrá až tak veľkú úlohu," dodáva Fojtík.
Online nakupovanie je pre spotrebiteľov lákavé aj z ďalších dôvodov. Online obchody sú otvorené 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Ľudí tak neobmedzuje žiadne otváracie hodiny ako v kamenných obchodoch a dokonca si môžu tovary objednať aj z iných krajín. "Takáto forma nakupovania má však aj svoje nevýhody. Patrí medzi ne napríklad to, že si vybraný produkt nemôžeme takpovediac ohmatať, pozrieť si ho zblízka či vyskúšať. A taktiež musíme zvyčajne počítať s určitou dodacou lehotou, čo znamená, že si tovar nemôžeme hneď odniesť zo sebou, ako to väčšinou platí v prípade kamenných obchodoch," dodáva Glasová.