Prakticky všetky medzinárodné cestné ťahy vedú po cestách I. triedy, ktoré sú súčasťou väčšiny miest na Slovensku.
Autor TASR
Bratislava 17. augusta (OTS) - Cestná doprava predstavuje kľúčový spôsob prepravy osôb a tovarov na Slovensku.
Okrem diaľnic a rýchlostných ciest sú pre rozvoj regiónov, zlepšenie kvality života ich obyvateľov a prílev nových pracovných príležitostí rozhodujúce cesty I. triedy, na ktorých sa realizuje až polovica dopravných výkonov z celej cestnej siete.
Prakticky všetky medzinárodné cestné ťahy vedú po cestách I. triedy, ktoré sú súčasťou väčšiny miest na Slovensku. Kvalitné cesty I. triedy by mali zabezpečovať rýchlu a bezpečnú medzinárodnú aj celoštátnu dopravu, vzájomné prepojenie regiónov, ako aj dopravnú obslužnosť celého územia. Odklonenie tranzitu z centier miest, jeden z cieľov Operačného programu Doprava (OPD) 2007 až 2013, výrazným spôsobom prispeje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov, cyklistov a vodičov v mestách a k zníženiu počtu dopravných nehôd. Zlepší sa tiež životné prostredie a komfort obyvateľov znížením hluku a prašnosti, navyše sa ušetrí čas a v neposlednom rade aj spotreba pohonných látok vodičov tranzitujúcich áut, ktorí sa už nemusia prepletať cez centrá miest. Budovanie obchvatov miest, ktoré významne zvýšia plynulosť, bezpečnosť a kvalitu cestnej premávky, je súčasťou prioritnej osi číslo 5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy). Projekty OPD sú financované z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Prijímateľom pomoci na projekty na cestách I. triedy je Slovenská správa ciest.
S finančným prispením fondov EÚ sa minulý rok stavebne dokončil a odovzdal do užívania severný obchvat mesta Trnava. Obchvat v dĺžke 4,5 km, ktorý vznikal v troch etapách a stál viac ako 33 mil. eur, významne odľahčil centrum Trnavy od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie. Pred vybudovaním obchvatu prechádzalo denne centrom mesta vyše 23.000 áut, čo veľmi negatívne ovplyvňovalo kvalitu života a bezpečnosť Trnavčanov. Výstavba obchvatu významne zatraktívnila celý región aj z pohľadu investorov a prepravcov. Na obchvaty a prieťahy sa v blízkej budúcnosti budú môcť tešiť aj obyvatelia ďalších troch miest – Galanty, Prešova a Čadce. Aktuálne prebieha posledná tretia etapa výstavby južného obchvatu mesta Galanta, ktorý je súčasťou cesty I/75. Obchvat, ktorý by mal byť stavebne ukončený v roku 2015, odkloní z centra mesta, ktoré je dnes so 16.000 až 18.000 autami denne značne preťažené, najmä tranzitnú dopravu, čím sa zvýši plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Vybudovanie obchvatu bude mať pozitívny vplyv aj na ďalší hospodársky rozvoj okolia mesta, keďže súčasťou projektu je aj mimoúrovňové napojenie priemyselného parku Samsung na novovybudovanú cestu. Z novej cesty sa budú môcť v roku 2015 tešiť aj obyvatelia tretieho najväčšieho slovenského mesta. Prieťah mestom Prešov, ktorý sa začal stavať minulý rok, na seba preberie všetku tranzitnú dopravu smerujúcu z Košíc do Popradu. Nová štvorprúdová cesta skráti jazdný čas, zníži spotrebu paliva, tvorbu emisií a hluku, súčasne významne zníži samotné náklady na údržbu a opravu ciest v meste. Cesta I/11, ktorá vedie centrom Čadce, je každoročne miestom mnohých dopravných nehôd. Aj z tohto dôvodu sa v roku 2011 začala realizovať stavba preložky tejto cesty. Obchvat Čadce v dĺžke 1,3 km, ktorý by mal byť stavebne ukončený na budúci rok, vylúči tranzitnú dopravu z centra mesta.
Z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja sú plánované na financovanie aj stavby obchvatov v mestách Brezno a Bardejov. Obidva projekty sú momentálne v príprave. Obyvatelia Brezna by sa mali dočkať novej 2,5 km dlhej obojsmernej cesty na konci roku 2015. Cesta odbremení centrum mesta najmä od ťažkej nákladnej dopravy. Tento rok by sa mal začať stavať aj juhozápadný obchvat Bardejova, ktorý je potrebný najmä z dôvodu odklonenia zhustenej premávky na ceste I/77 v blízkosti jeho historického centra. Ťažké nákladné autá už niekoľko rokov prechádzajú cez hranicu pamiatkovej zóny, ktorá je zapísaná v UNESCO, a tak bezprostredne ohrozujú viaceré historické a kultúrne pamiatky. Vybudovaním obchvatu, ktorý by mal byť tiež stavebne ukončený v roku 2015, by sa mala zvýšiť bezpečnosť a dopravný komfort obyvateľov mesta Bardejov.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Okrem diaľnic a rýchlostných ciest sú pre rozvoj regiónov, zlepšenie kvality života ich obyvateľov a prílev nových pracovných príležitostí rozhodujúce cesty I. triedy, na ktorých sa realizuje až polovica dopravných výkonov z celej cestnej siete.
Prakticky všetky medzinárodné cestné ťahy vedú po cestách I. triedy, ktoré sú súčasťou väčšiny miest na Slovensku. Kvalitné cesty I. triedy by mali zabezpečovať rýchlu a bezpečnú medzinárodnú aj celoštátnu dopravu, vzájomné prepojenie regiónov, ako aj dopravnú obslužnosť celého územia. Odklonenie tranzitu z centier miest, jeden z cieľov Operačného programu Doprava (OPD) 2007 až 2013, výrazným spôsobom prispeje k zvýšeniu bezpečnosti chodcov, cyklistov a vodičov v mestách a k zníženiu počtu dopravných nehôd. Zlepší sa tiež životné prostredie a komfort obyvateľov znížením hluku a prašnosti, navyše sa ušetrí čas a v neposlednom rade aj spotreba pohonných látok vodičov tranzitujúcich áut, ktorí sa už nemusia prepletať cez centrá miest. Budovanie obchvatov miest, ktoré významne zvýšia plynulosť, bezpečnosť a kvalitu cestnej premávky, je súčasťou prioritnej osi číslo 5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy). Projekty OPD sú financované z fondov Európskej únie a štátneho rozpočtu. Prijímateľom pomoci na projekty na cestách I. triedy je Slovenská správa ciest.
S finančným prispením fondov EÚ sa minulý rok stavebne dokončil a odovzdal do užívania severný obchvat mesta Trnava. Obchvat v dĺžke 4,5 km, ktorý vznikal v troch etapách a stál viac ako 33 mil. eur, významne odľahčil centrum Trnavy od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie. Pred vybudovaním obchvatu prechádzalo denne centrom mesta vyše 23.000 áut, čo veľmi negatívne ovplyvňovalo kvalitu života a bezpečnosť Trnavčanov. Výstavba obchvatu významne zatraktívnila celý región aj z pohľadu investorov a prepravcov. Na obchvaty a prieťahy sa v blízkej budúcnosti budú môcť tešiť aj obyvatelia ďalších troch miest – Galanty, Prešova a Čadce. Aktuálne prebieha posledná tretia etapa výstavby južného obchvatu mesta Galanta, ktorý je súčasťou cesty I/75. Obchvat, ktorý by mal byť stavebne ukončený v roku 2015, odkloní z centra mesta, ktoré je dnes so 16.000 až 18.000 autami denne značne preťažené, najmä tranzitnú dopravu, čím sa zvýši plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky. Vybudovanie obchvatu bude mať pozitívny vplyv aj na ďalší hospodársky rozvoj okolia mesta, keďže súčasťou projektu je aj mimoúrovňové napojenie priemyselného parku Samsung na novovybudovanú cestu. Z novej cesty sa budú môcť v roku 2015 tešiť aj obyvatelia tretieho najväčšieho slovenského mesta. Prieťah mestom Prešov, ktorý sa začal stavať minulý rok, na seba preberie všetku tranzitnú dopravu smerujúcu z Košíc do Popradu. Nová štvorprúdová cesta skráti jazdný čas, zníži spotrebu paliva, tvorbu emisií a hluku, súčasne významne zníži samotné náklady na údržbu a opravu ciest v meste. Cesta I/11, ktorá vedie centrom Čadce, je každoročne miestom mnohých dopravných nehôd. Aj z tohto dôvodu sa v roku 2011 začala realizovať stavba preložky tejto cesty. Obchvat Čadce v dĺžke 1,3 km, ktorý by mal byť stavebne ukončený na budúci rok, vylúči tranzitnú dopravu z centra mesta.
Z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja sú plánované na financovanie aj stavby obchvatov v mestách Brezno a Bardejov. Obidva projekty sú momentálne v príprave. Obyvatelia Brezna by sa mali dočkať novej 2,5 km dlhej obojsmernej cesty na konci roku 2015. Cesta odbremení centrum mesta najmä od ťažkej nákladnej dopravy. Tento rok by sa mal začať stavať aj juhozápadný obchvat Bardejova, ktorý je potrebný najmä z dôvodu odklonenia zhustenej premávky na ceste I/77 v blízkosti jeho historického centra. Ťažké nákladné autá už niekoľko rokov prechádzajú cez hranicu pamiatkovej zóny, ktorá je zapísaná v UNESCO, a tak bezprostredne ohrozujú viaceré historické a kultúrne pamiatky. Vybudovaním obchvatu, ktorý by mal byť tiež stavebne ukončený v roku 2015, by sa mala zvýšiť bezpečnosť a dopravný komfort obyvateľov mesta Bardejov.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.