Kontrahovanie nenávratných finančných príspevkov Európskej únie (EÚ) sa v praxi stretáva s viacerými problémami, ktoré ho spomaľujú.
Autor OTS
Bratislava 26. júla (OTS) - V rámci čerpania európskej finančnej pomoci cez Operačný program Doprava (OPD) sa doposiaľ zakontrahovalo 69,93 % dostupných finančných prostriedkov. Celková zazmluvnená suma predstavuje viac ako 2,65 miliardy eur a podľa plánu Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR by mal byť celý OPD zazmluvnený do konca tohto roka na 100 %.
O niečo nižšia je úroveň samotného čerpania eurofondov, ktorá je momentálne podľa informácií rezortu dopravy na úrovni 39,49 %. V absolútnom vyjadrení sa zatiaľ z dostupných finančných prostriedkov vyčerpalo v rámci OPD takmer 1,5 miliardy eur. V prípade certifikovaného čerpania je to viac ako 1,332 miliardy eur (35,16 %).
Kontrahovanie nenávratných finančných príspevkov Európskej únie (EÚ) sa v praxi stretáva s viacerými problémami, ktoré ho spomaľujú. Podľa hovorcu MDVRR Martina Kóňu sú najvážnejšími faktormi, ktoré časovo naťahujú tento proces, prieťahy vo verejnom obstarávaní. Spôsobujú ich pritom samotní účastníci verejných tendrov.
"Keď sa jednotliví hráči často aj účelovo odvolávajú, čím sa naťahuje doba, kedy je možné podpísať zmluvu na realizáciu týchto infraštruktúrnych stavieb," vysvetlil Kóňa. Ako dodal, v tejto súvislosti už vláda SR prišla s riešením, ktoré má celý proces urýchliť. Ide o novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá má do budúcnosti zabrániť zbytočným prieťahom.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
O niečo nižšia je úroveň samotného čerpania eurofondov, ktorá je momentálne podľa informácií rezortu dopravy na úrovni 39,49 %. V absolútnom vyjadrení sa zatiaľ z dostupných finančných prostriedkov vyčerpalo v rámci OPD takmer 1,5 miliardy eur. V prípade certifikovaného čerpania je to viac ako 1,332 miliardy eur (35,16 %).
Kontrahovanie nenávratných finančných príspevkov Európskej únie (EÚ) sa v praxi stretáva s viacerými problémami, ktoré ho spomaľujú. Podľa hovorcu MDVRR Martina Kóňu sú najvážnejšími faktormi, ktoré časovo naťahujú tento proces, prieťahy vo verejnom obstarávaní. Spôsobujú ich pritom samotní účastníci verejných tendrov.
"Keď sa jednotliví hráči často aj účelovo odvolávajú, čím sa naťahuje doba, kedy je možné podpísať zmluvu na realizáciu týchto infraštruktúrnych stavieb," vysvetlil Kóňa. Ako dodal, v tejto súvislosti už vláda SR prišla s riešením, ktoré má celý proces urýchliť. Ide o novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá má do budúcnosti zabrániť zbytočným prieťahom.
Operačný program Doprava
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach. Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.