Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre OPD, pri výbere projektov zohľadňuje v čo najvyššej možnej miere potreby jednotlivých regiónov.
Autor TASR
Bratislava 13. augusta (OTS) - Kvalita života obyvateľov Slovenska závisí v značnej miere od rozvinutosti regiónov, ekonomickej a sociálnej situácie v nich a množstva pracovných príležitostí.
Sila a vyspelosť regiónov je veľmi úzko spätá s kvalitou dopravnej siete. Rozvoj dopravnej infraštruktúry v tých častiach Slovenska, ktoré to najviac potrebujú, je jedným zo základných cieľov Operačného programu Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre OPD, pri výbere projektov zohľadňuje v čo najvyššej možnej miere potreby jednotlivých regiónov s cieľom zmodernizovať kľúčové tranzitné úseky cestnej a železničnej siete.
Zabezpečenie diaľničného cestného spojenia medzi Bratislavou a Košicami a medzi Žilinou a hranicou s Poľskom, kvalitné cestné prepojenie regiónov, ich napojenie na nadradenú dopravnú infraštruktúru, modernizácia ciest I. triedy, odstraňovanie nehodových úsekov či odklon tranzitnej dopravy z miest a obcí budovaním obchvatov, modernizácia železničných tratí na rýchlosť 160 km/hod., či nákup nových moderných vlakových súprav patria medzi základné ciele OPD. Spolu s povinným príspevkom zo štátneho rozpočtu je v OPD alokovaná suma približne 3,8 mld. eur. Významná časť finančných prostriedkov v rámci OPD na roky 2007 až 2013, konkrétne až 40 %, smeruje do podpory projektov na území západného Slovenska, cez ktoré prechádza najvýznamnejší národný multimodálny koridor V – diaľnica D1 a železničný koridor. V Trenčianskom kraji sa modernizovala železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, vo výstavbe sú úseky trate Trenčianska Teplá – Beluša či Beluša – Púchov. V roku 2010 bol vybudovaný úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, ktorý skrátil cestu medzi Bratislavou a Žilinou približne o polhodinu. V Trnavskom kraji sa minulý rok dokončil severný obchvat mesta Trnava, ktorý významne odľahčil centrum mesta od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie. Kompletného mestského obchvatu, ktorý rovnako z centra mesta odkloní hustú tranzitnú dopravu, sa dočká aj Galanta v roku 2015.
Špecifická situácia je v Bratislavskom kraji, ktorý vzhľadom na výšku svojho hrubého domáceho produktu nemôže čerpať finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Na území Bratislavského kraja sa preto realizujú, resp. plánuje realizácia len projektov týkajúcich sa integrovaných dopravných systémov spolufinancovaných z Kohézneho fondu v rámci prioritnej osi č. 4. Ide o nákup nových moderných električiek a trolejbusov, spracovanie Územného generelu dopravy či modernizáciu trolejbusových a električkových tratí a koľajové prepojenie Starého Mesta s najväčším bratislavským sídliskom Petržalka cez Starý most. Projekty na území Bratislavského kraja tvoria 0,04 % z finančných prostriedkov v rámci OPD.
Do projektov na stredné Slovensko smeruje 27,6 % z celkovej vyčlenenej sumy v rámci OPD. Nielen obyvatelia Žilinského kraja, na území ktorého sa križujú železničné koridory V a VI a diaľnice D1 a D3, sa môžu tešiť zo zmodernizovanej železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou či ukončeného úseku diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov. Vo výstavbe je ďalší dôležitý úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany či obchvat mesta Čadca. V Banskobystrickom kraji sa dokončil úsek rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie ako súčasť dôležitej spojnice medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
Podpora projektov na východnom Slovensku v rámci OPD predstavuje 24,1 % z celkovej vyčlenenej sumy. V Prešovskom kraji sa dokončil úsek diaľnice D1 Studenec – Beharovce, vo výstavbe sú ďalšie dva úseky D1 Jánovce – Jablonov neďaleko Levoče a tiež úsek D1 Fričovce – Svinia. Tento rok by mala byť do užívania odovzdaná aj cesta I. triedy medzi Mníškom nad Popradom a štátnou hranicou s Poľskom. Medzi významné projekty v Košickom kraji patrí napríklad stavba úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť či modernizácia električkových tratí a nákup električiek v Košiciach.
Medzi nadregionálne projekty, ktoré tvoria 8,26 % z celkovej zazmluvnenej sumy v rámci OPD 2007 – 2013, patrí nákup nových moderných vlakových súprav, projekt Eliminácia bezpečnostných rizík na 376 km ciest I. triedy, ako aj pripravovaný projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.
Sila a vyspelosť regiónov je veľmi úzko spätá s kvalitou dopravnej siete. Rozvoj dopravnej infraštruktúry v tých častiach Slovenska, ktoré to najviac potrebujú, je jedným zo základných cieľov Operačného programu Doprava (OPD) na roky 2007 až 2013. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR ako riadiaci orgán pre OPD, pri výbere projektov zohľadňuje v čo najvyššej možnej miere potreby jednotlivých regiónov s cieľom zmodernizovať kľúčové tranzitné úseky cestnej a železničnej siete.
Zabezpečenie diaľničného cestného spojenia medzi Bratislavou a Košicami a medzi Žilinou a hranicou s Poľskom, kvalitné cestné prepojenie regiónov, ich napojenie na nadradenú dopravnú infraštruktúru, modernizácia ciest I. triedy, odstraňovanie nehodových úsekov či odklon tranzitnej dopravy z miest a obcí budovaním obchvatov, modernizácia železničných tratí na rýchlosť 160 km/hod., či nákup nových moderných vlakových súprav patria medzi základné ciele OPD. Spolu s povinným príspevkom zo štátneho rozpočtu je v OPD alokovaná suma približne 3,8 mld. eur. Významná časť finančných prostriedkov v rámci OPD na roky 2007 až 2013, konkrétne až 40 %, smeruje do podpory projektov na území západného Slovenska, cez ktoré prechádza najvýznamnejší národný multimodálny koridor V – diaľnica D1 a železničný koridor. V Trenčianskom kraji sa modernizovala železničná trať Nové Mesto nad Váhom – Zlatovce, vo výstavbe sú úseky trate Trenčianska Teplá – Beluša či Beluša – Púchov. V roku 2010 bol vybudovaný úsek diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, ktorý skrátil cestu medzi Bratislavou a Žilinou približne o polhodinu. V Trnavskom kraji sa minulý rok dokončil severný obchvat mesta Trnava, ktorý významne odľahčil centrum mesta od tranzitnej dopravy smerujúcej na Záhorie. Kompletného mestského obchvatu, ktorý rovnako z centra mesta odkloní hustú tranzitnú dopravu, sa dočká aj Galanta v roku 2015.
Špecifická situácia je v Bratislavskom kraji, ktorý vzhľadom na výšku svojho hrubého domáceho produktu nemôže čerpať finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja. Na území Bratislavského kraja sa preto realizujú, resp. plánuje realizácia len projektov týkajúcich sa integrovaných dopravných systémov spolufinancovaných z Kohézneho fondu v rámci prioritnej osi č. 4. Ide o nákup nových moderných električiek a trolejbusov, spracovanie Územného generelu dopravy či modernizáciu trolejbusových a električkových tratí a koľajové prepojenie Starého Mesta s najväčším bratislavským sídliskom Petržalka cez Starý most. Projekty na území Bratislavského kraja tvoria 0,04 % z finančných prostriedkov v rámci OPD.
Do projektov na stredné Slovensko smeruje 27,6 % z celkovej vyčlenenej sumy v rámci OPD. Nielen obyvatelia Žilinského kraja, na území ktorého sa križujú železničné koridory V a VI a diaľnice D1 a D3, sa môžu tešiť zo zmodernizovanej železničnej trate Žilina – Krásno nad Kysucou či ukončeného úseku diaľnice D3 Hričovské Podhradie – Žilina Strážov. Vo výstavbe je ďalší dôležitý úsek diaľnice D1 Dubná Skala – Turany či obchvat mesta Čadca. V Banskobystrickom kraji sa dokončil úsek rýchlostnej cesty R1 Žarnovica – Šášovské Podhradie ako súčasť dôležitej spojnice medzi Bratislavou a Banskou Bystricou.
Podpora projektov na východnom Slovensku v rámci OPD predstavuje 24,1 % z celkovej vyčlenenej sumy. V Prešovskom kraji sa dokončil úsek diaľnice D1 Studenec – Beharovce, vo výstavbe sú ďalšie dva úseky D1 Jánovce – Jablonov neďaleko Levoče a tiež úsek D1 Fričovce – Svinia. Tento rok by mala byť do užívania odovzdaná aj cesta I. triedy medzi Mníškom nad Popradom a štátnou hranicou s Poľskom. Medzi významné projekty v Košickom kraji patrí napríklad stavba úseku rýchlostnej cesty R4 Košice – Milhosť či modernizácia električkových tratí a nákup električiek v Košiciach.
Medzi nadregionálne projekty, ktoré tvoria 8,26 % z celkovej zazmluvnenej sumy v rámci OPD 2007 – 2013, patrí nákup nových moderných vlakových súprav, projekt Eliminácia bezpečnostných rizík na 376 km ciest I. triedy, ako aj pripravovaný projekt zabezpečenia prístupu osôb s obmedzenou mobilitou k službám osobnej železničnej dopravy.
Operačný program Doprava (OPD) predstavuje programový dokument Slovenskej republiky pre čerpanie pomoci z fondov Európskej únie v sektore dopravy na roky 2007 – 2013 (Kohézny fond, Európsky fond regionálneho rozvoja). Jeho globálnym cieľom je podpora trvalo udržateľnej mobility prostredníctvom rozvoja dopravnej infraštruktúry a rozvoja verejnej osobnej dopravy. Realizáciou tohto cieľa sa prispeje k zlepšeniu dostupnosti SR, jednotlivých regiónov a ich vzájomného prepojenia a k znižovaniu regionálnych disparít a k podpore rozvoja ekonomických aktivít a zvyšovaniu konkurencieschopnosti SR. OPD má na roky 2007-2013 vyčlenený celkový rozpočet 3,8 miliardy eur. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR tieto financie zo zdrojov Európskej únie a štátneho rozpočtu prerozdeľuje na významné dopravné projekty, ako sú výstavba diaľnic, obnova ciest, modernizácia železníc, nákup nových vlakov či budovanie verejnej koľajovej dopravy v Bratislave a Košiciach.
Prioritné osi OPD: PO1 - Železničná infraštruktúra PO2 - Cestná infraštruktúra (TEN-T) PO3 - Infraštruktúra intermodálnej prepravy PO4 - Infraštruktúra a dopravné prostriedky integrovaných dopravných systémov PO5 - Cestná infraštruktúra (rýchlostné cesty a cesty I. triedy) PO6 - Železničná verejná osobná doprava PO7 - Technická pomoc
Investícia do Vašej budúcnosti
Projekt technickej pomoci OPD "Poskytovanie služieb informačnej kampane Operačného programu Doprava 2007-2013" je spolufinancovaný z Európskeho fondu regionálneho rozvoja.